پیاده راهی بی بدیل در بازآفرینی قسمت فوقانی راه آهن تهران - تبریز

شهر: بازآفرینی قسمت فوقانی راه آهن تهران – تبریز به طول ۹ کیلومتر در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا قسمت رویی مسیر قطار تهران - تبریز به یک محور پیاده بی‌بدیل تبدیل شود.

به گزارش شهر؛ مسیر خط آهن تهران - تبریز زیر زمین است. در دوره شهرداری پیروز حناچی طی توافقنامه ای بین شهرداری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران مقرر شد، بهره برداری قسمت فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز در قالب ۱۸۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران سپرده شود.

این پروژه به صورت ۹ کیلومتر است که حدود ۳ کیلومتر آن در منطقه ۱۷ و مابقی آن در منطقه۱۸ واقع شده است. در حقیقت این پروژه از میدان مدافعین حرم تا تقاطع بزرگراه آیت الله سعیدی در محدوده منطقه ۱۷ قرار گرفته و طبق برنامه ریزی مدیران شهری در این منطقه فعالیت های همچون ایجاد فضای سبز، موضوعات رفاهی و گردشگری که زیست پذیری و کمبود سرانه های منطقه را جبران می کند؛ شکل می گیرد.

باتوجه به تراکم جمعیتی بالا و بافت فشرده، منطقه ۱۷ با کمبود زمین مواجه است که انتقال راه آهن تهران-تبریز به زیرسطح این فرصت را به مدیریت شهری داده تا از زمین های به دست آمده در منطقه ۱۷ استفاده بهینه کند.

باتوجه به نگاه معمارانه شهردار فعلی تهران به شهر این فرصت به خوبی شناسایی شده است.

برای اجرای این پروژه فراخوان طراحی آن در سطح بین المللی منتشر شد. طرح های متعددی برای استفاده از این زمین پذیرش و در نهایت طرح یکی از گروه های ایرانی برگزیده شد.

گلنگ محور قطار تهران- تبریز دی ماه به زمین خورد و این پروژه در منطقه ۱۸ سرعت در حال اجراست تا به یک حوزه وسیع قلمرو برای بالا بردن کیفیت منطقه تبدیل شود. قطار تهران- تبریز تا شهریور ۱۴۰۰ به مراحل قابل قبولی خواهد رسید.

این پروژه رخداد خیلی بزرگی است؛ چون در مقیاس طراحی شهری شاید یکی از بزرگترین طراحی شهرهای جهان تلقی می شود و با همکاری راه آهن و وزارت راه و شهرسازی و دولت در حال انجام است.

این پروژه که اجرای آن ۱۵ سال متوقف بود حالا هم ایمن می شود و هم ظرفیتی برای شبکه ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد می‌کند.

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 10494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =