ترویج فرهنگ دوچرخه سواری با مناسب سازی معابر

شهردار منطقه ۱۵ در یادداشتی نوشت: نگاهی گذرا به پیشینه ایرانی ها نشان می دهد که مردم در دهه های گذشته برای ترددهای خود از دوچرخه استفاده می کردند. اما توسعه شهرها و تجربه زندگی مدرن باعث شد این وسیله نقلیه به فراموشی سپرده شود به گونه ای که امروزه مردم برای کوچکترین کارهای روزانه از خودرو استفاده  می کنند که علاوه بر کم تحرکی و بروز بیماری های مختلف، منجر به آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی نیز شده است.

به گزارش شهر، وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۱۵ در یادداشتی درباره موضوع فرهنگ دوچرخه سواری نوشت: با توجه به مشکلات به وجود آمده، امروز خود مردم برای استفاده از دوچرخه و مدهای حمل و نقل پاک تمایل نشان می دهند که با برنامه ریزی صحیح می توان شهروندان را در این بازگشت فرهنگی به طبیعت زندگی خود کمک کرد.

بهره گیری از هوای پاک از حقوق اولیه هر شهروندی است و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه می تواند گام موثری در این جهت باشد، چرا که اضافه شدن هر دوچرخه سوار به معنی حذف تردد یک خودرو در شهر است.

با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به عنوان یک حرکت اجتماعی؛ علاوه برکمک به سلامت جسم و روح شهروندان، سلامت شهر نیز فراهم خواهد شد.

در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه، تامین زیرساختی برای تردد سهل و امن با دوچرخه و آموزش دوچرخه سواری برای تمام شهروندان لازم است که تحقق این امر مستلزم مشارکت و همکاری نهادهای ذیربط و همراهی شهروندان است.

خوشبختانه در مدیریت شهری فعلی؛ بهسازی و نوسازی معابر شهری و  ایجاد مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در اولویتهای شهری قرار گرفته و مدیران شهری نیز به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوسته‌اند که با این رویکرد می توان به گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در تهران امیدوار شد.

 در راستای تحقق سیاست های شهردار تهران، ارتقای سرانه مسیر دوچرخه سواری در محلات تهران  از سال ۹۹ برنامه ریزی و در قالب پروژه های توسعه محله ای در مدت کوتاهی اجرایی شد.

ما نیز در منطقه ۱۵ به همت همکارانمان؛ توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری را با هدف ارتقای فرهنگ دوچرخه سواری در بین شهروندان، از ابتدای سال ۹۹  آغاز کردیم و موفق شدیم طی سال گذشته، ۱۰ معبر اصلی به طول ۲۲ کیلومتر را در خیابان های بروجردی (شهرزاد) در ناحیه یک، نبرد و ضلع غربی و شرقی خیابان شاهد در ناحیه دو،  احدی در ناحیه سه، بوعلی در ناحیه چهار، نیکو عمل و خاتم الانبیا در ناحیه پنج و هنرستان و والفجر در ناحیه شش را جهت پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب سازی و بهسازی کرده و به شهروندان محترم تحویل دهیم.

با توجه به اهمیت این موضوع و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، در سال جدید نیز برنامه مناسب سازی و بهسازی مسیر پیاده رو و دوچرخه سواری مطابق برنامه های شهرداری تهران در حال اجراست.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 10634

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =