کلنگ ساخت باغ موزه علم دانشگاه تهران پس از ۲۲ سال به زمین زده شد

شهر: یک استاد دانشگاه تهران گفت: حناچی اولین شهرداری بود که مردم را با رکاب زنی آشنا کرد و امروز  با این تفاهمنامه می خواهند پای فرزندان ما را با خاک و داشته های این سرزمین آشنا کنند.

به گزارش شهر، آخانی، استاد دانشگاه تهران در آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان شهرداری تهران و دانشگاه تهران گفت: خوشحالم که بعد از ۲۲ سال پیگیری در روز جهانی تنوع زیستی با امضای این تفاهمنامه، ساخت باغ گیاه شناسی شروع می شود. اگرچه تا ساخت کامل این باغ راهی طولانی در پیش است اما نام پیروز حناچی و نیلی برای این تفاهمنامه در تاریخ ثبت خواهد شد.

او در ادامه با تقدیر از شهردار تهران گفت: حناچی اولین شهرداری بود که مردم را با رکاب زنی آشنا کرد و امروز  با این تفاهمنامه می خواهند پای فرزندان ما را با خاک و داشته های این سرزمین آشنا کنند. از نیلی هم تشکر می کنم که با وجود مشغله های فراوان این پروژه را پیگیری کردند.

آخانی گفت: همه این موفقیت ها به دست نمی آمد اگر که مختاری همکاری نمی کرد من ده ها جلسه با ایشان داشتم و ایشان با نگاه مثبت این تفاهم نامه  را جلو بردند.

این استاد دانشگاه تهران افزود با وجود توسعه کمی دانشگاه ها در کشورمان از نظر باغ های گیاه شناسی جزو فقیرترین کشورهای جهان هستیم و تنها باغ گیاه شناسی ایران ۵۳ سال پیش توسط خارجی ها ساخته شده است. در حالی که در جهان ۳۶۶۴ باغ گیاه شناسی داریم. باغ های گیاه شناسی نشان دهنده توسعه عقلانی و فرهنگی کشور هستند.

آخانی در ادامه گفت: کشور در کمربند خشک کره زمین است و خشکسالی در عمق تاریخ طبیعی این سرزمین ریشه دارد و اگر ما می خواهیم کشاورزی و فضای سبز پایدار داشته باشیم چاره ای نداریم جز این که از تنوع زیستی خودمان استفاده کنیم و برای این کار تنها راه تحقیق و پژوهش است و لازمه آن داشتن باغ های گیاهشناسی است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در کشوری مانند ایران با هشت هزار گونه گیاهی و دو هزار گیاه بومی تنها یک باغ گیاه شناسی داریم و امروز که این تفاهم نامه امضا می شود یک روز تاریخی است.

او به محدوده این باغ اشاره کرد و گفت: در محدوده های بین بزرگراه های چمران، مدرس، حکیم و همت دو قطعه زمین وجود دارد که یکی متعلق به دانشگاه تهران و یکی هم به شهرداری تهران تعلق دارد و باغ گیاهشناسی در این دو قطعه که دو قطعه ده هکتاری است ساخته می شود.

آخانی درباره زمانبندی ساخت این باغ گفت: فاز مقدماتی این پروژه تا اسفند ۱۴۰۰ افتتاح می شود و در فاز کوتاه مدت فروردین ۱۴۰۱ تا اسفند  ۱۴۰۲ برای بازدید عموم آماده می شود و تا اسفند ۱۴۰۵ این باغ تکمیل خواهد شد و از این زمان به بعد بهسازی را خواهیم داشت.  البته باید بدانیم که باغ های گیاه شناسی زمان های طولانی نیاز دارند تا به بلوغ طبیعی خود برسند.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 10716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =