جبران شکاف فرهنگی بین گذشته و حال با ایجاد موزه اسناد

شهر: موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی امروز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در آیین افتتاح موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی که دوشنبه ۳خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، با گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر، گفت: روز مبارکی است که تاسیس و نهادسازی مبارکی در آن در حال اتفاق افتادن است و شاهد افتتاح مرکز اسناد و موزه انتشارات علمی و فرهنگی هستیم.

او با اشاره به کار بزرگ سرداران و مردم در آزادسازی خرمشهر افزود: اصل مقاومت و مدارا نقطه اشتراک بین این اقدام در ایجاد مرکز اسناد و اقدام بزرگ آزادسازی خرمشهر صیانت از مرزهای فرهنگی ایران عزیز است.

شریعتمداری در ادامه عنوان کرد: هر گاه مفاهیم زیبایی در کشور خلق شد بعد از آن شروعی از منازعات را دیدیم که آن اصل را به ضد خود بدل کرد. منازعه، مناقشه و مخاصمه به کشور مالطمه های بسیاری زده است.

او اضافه کرد: مشروطه با بار معنایی مثبت اتفاق افتاد اما بعد از چندی اختلافات شکل گرفت و این مخلوق زیبا را به ضد خود تبدیل کرد.

وزیر تعاون ادامه داد: ظلم ستیزی، فرهنگی بودن، حرکت در استقرار عدالت و برخورد با تبعیض از نشانه‌های انقلاب اسلامی بود که در ذهن مردم نقش بست ولی امروز اگر بعد از چهل و چند سال در کف جامعه این اندیشه با همان زیبایی جاری نیست به دلیل اختلافات داخلی و مخاصمات خارجی است. زیست توام با مدارا و رواداری در ذهن مدیران و مردمان ما رخت بر بسته است و بر همین اساس باید به هویت اصلی فرهنگ ایرانی و اسلامی برگردیم که صلح و مدارا از خصوصیات برجسته آن بود.

او با بیان اینکه ساختن موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی بر ویرانه کار بزرگی بود، یادآور شد: این مرکز گذشته و حال را با هم آشتی می دهد و باید شکاف فرهنگی گذشته و حال را جبران کنیم. حفظ این آثار مکتوب با استفاده از تکنولوژی روز، اقدام ارزشمندی است که از آن حمایت می کنیم.

شریعتمداری در پایان گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی کشور که با بیش از ۵۰میلیون ایرانی ارتباط مستقیم دارد باید بتواند در پیشبرد اهداف این انتشارات نقش موثری داشته باشد و باید در هر حوزه و وزارتخانه ای پشتیبان فرهنگ کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر، نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در این مراسم گفت: هزار کتاب الکترونیک در این دوره منتشر شده و ۱۰۰۰ کتاب نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ به انتشار می رسد.

او به تلاش مجموعه عوامل انتشارات علمی و فرهنگی در شرایط کرونایی در ایجاد موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: احیای شورای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و احیای شورای سیاستگذاری کتاب بزرگسال از دیگر اقدامات مهم در این دوره است.

رضایی عنوان کرد: امروز از تعدادی از کتاب ها و اسناد رونمایی می کنیم که پروژه عظیم تخت جمشید یکی از این موارد است.

استمرار میراث مکتوب برای احیای سرمایه های فرهنگ ایران و اسلام

حجت الاسلام رسول جعفریان، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: امروز شاهد تجربه ای گرانبها هستیم . انقلاب نسلهایی را عوض و کسانی را جانشین گروههای دیگر کرد و انقطاعی بین دو نسل قبل و بعد از انقلاب ایجاد شد.

او افزود: جوانان قبل از انقلاب که برای ایران و فرهنگ اسلامی کار کردند و برای جوانان بعد از انقلاب شناخته شده نبودند، افزود: ما استمرار آن مجموعه ها و میراث مکتوب برای احیای سرمایه های فرهنگ اسلام و ایران هستیم.

جعفریان تاکید کرد: با طراحی مراکزی مانند مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی باید تاریخ و فرهنگ کشور را توسعه و میراث گذشته و اسناد را حفظ کنیم.

 با فرهنگ است که می توان جامعه ای بدون نفاق ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار شهر، احمد سمیعی گیلانی، پدر ویرایش ایران نیز در این آیین افتتاحیه گفت: من پدر ویرایش نیستم بلکه فرزند ویرایش هستم چرا که ویرایش، سطح فکری و علمی ام را بالا برد .

او با بیان اینکه فرهنگ مسأله اصلی ما است و دغدغه اصلی پیامبر اکرم(ص) نیز فرهنگ بود و بخاطر همین او را رسول می نامیم، افزود: دانش و فن را می توان از بیرون اقتباس کرد ولی همه این فنون و دانش به فرهنگ نیاز دارند .

سمیعی گیلانی ادامه داد: هنوز هم مسأله اصلی ما فرهنگ است و بین ما نسل جدید فاصله فرهنگی وجود دارد و با فرهنگ نسل جدید آشنا نیستیم. باید از جوانان مسائل جدید را فرا گیریم.

به گفته او ، رسول اکرم(ص) متجدد ترین و دگر اندیش ترین فردی است که در تاریخ وجود دارد چرا که چیزهایی که ما امروز به آن نیاز داریم را پرورش داد.

او بار دیگر به اهمیت فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگ؛ خرافه ستیز و خشونت ستیز است و با فرهنگ است که می توان جامعه ای بدون خشونت و نفاق به وجود آورد و خادمان فرهنگ باید شکاف های فرهنگی را جبران کنند.

در این مراسم، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و تنی چند از اصحاب فرهنگ و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

خبرنگار: علی سی پی

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 10766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =