محمد روشنی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با شهر، درباره وضعیت روند نوسازی تاکسیهای پایتخت، توضیح داد: روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، تفاهم نامه سه جانبه اعطای ۱۰ هزار فقره وام نوسازی تاکسیهای فرسوده به مبلغ ۹۰ میلیون تومان و کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت پنج ساله میان سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسید. سهم سازمان برنامه و بودجه کشور در این تفاهم نامه ۱۵۰ میلیارد تومان، سهم شهرداری تهران ۱۵۰ میلیارد تومان و سهم صندوق کارآفرینی امید هم ۶۰۰ میلیارد تومان است.
او در ادامه اضافه کرد: تفاهم نامه دیگری از محل ماده ۱۲ با وزارت نفت به منظور نوسازی ۶ هزار دستگاه تاکسی امضاء شده است. مدیریت شهری برای امسال نوسازی ۱۶ هزار دستگاه تاکسی را در دستورکار خود قرارداده است.
روشنی درباره وضعیت فعلی روند نوسازی تاکسیهای فرسوده بیان کرد: درحال حاضر هنوز روند نوسازی آغاز نشده و علت آن عدم صدور پیش فاکتور از سمت ایران خودرو است. هنوز شورای رقابت قیمت تمام شده خودروهای تاکسی را اعلام نکرده است. درحال حاضر به ماه سوم سال وارد شدهایم و همچنان پیش فاکتورها از سوی ایران خودرو صادر نشده است. تأییدیههای استاندارد و محیط زیستی دریافت شده اما مشکل قیمت خودرو است که اعلام نمیشود.
او ضمن درخواست از ایران خودرو بابت عدم افزایش قیمت خودروهای تاکسی، گفت: وام خودروها افزایش پیدا میکند تا تمکن مالی تاکسیرانان بهبود یابد اما از آن طرف قیمت خودرو بیشتر میشود و تاکسیران امکان نوسازی را از دست میدهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره دستورالعمل استفاده یا عدم استفاده از کولر در فصل گرما و باتوجه به ویروس کرونا، گفت: دستورالعملهای کرونایی برای فصل تابستان و روزهای گرم مطابق سال گذشته است. همچنان باید هر خودرو سه مسافر سوار کند و تمامی شیشهها پایین باشد و کولر روشن نشود. شاید روشن نبودن کولر برای مسافران در روزهای گرم رنج آور باشد اما همه برای حفظ سلامتی خود و یکدیگر مجبور به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما