۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 10808

نیازمند انتفاضه هنری هستیم

آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر قدس برگزار شد
نیازمند انتفاضه هنری هستیم

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه نخستین کنگره بین المللی شعر قدس که در سالن بهاران فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، عنوان کرد: هنوز پیروزی در جبهه هنر محقق نشده و به انتفاضه هنری نیاز داریم. برپایی این کنگره بسیار ارزشمند است و باید چنین کارهایی را با قوت ادامه داد.

 به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی شعر قدس سه‌شنبه چهارم خرداد در سالن بهاران فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیت‌الله محمدحسن اختری رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، ابراهیم محمد الدیلمی سفیر دولت نجات ملی یمن در تهران، میرمسعود حسینیان مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، داوود لطفی شهردار منطقه ۱۷، نرگس سلیمانی فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی رییس هیئت‌مدیره مجمع شاعران مقاومت، مرتضی حیدری آل کثیر دبیر کنگره شعر قدس و جمعی از شاعران مقاومت در این مراسم حضور داشتند. 

حجت‌الاسلام امرودی: نیازمند انتفاضه هنری هستیم

در آغاز مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تبریک پیروزی‌های اخیر مقاومت فلسطین گفت: حدود ۷۳ سال پیش یک حکومت جعلی نژادپرست به نام رژیم صهیونیستی را تأسیس کردند و هیچ وقت فکرش را نمی‌کردند با وجود این همه امکانات نظامی، شاهد شرایط امروز باشند. ایده‌شان این بود که یک صهیونیسم جهانی راه‌اندازی کنند و جهان را در زمینه‌های رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و... در سلطه خودشان بگیرند و پایگاهشان را از نیل تا فرات قرار دهند.

او اضافه کرد: اما امروز روی دیگر سکه نمایان شده و قتل عام مردم مظلوم فلسطین را همه جهان دیدند. پیروزی‌های مقاومت فلسطین هم در این مدت قابل توجه بوده است و رژیم صهیونیستی امروز حتی در خانه خودش هم امنیت ندارد. در بحث نظامی در یمن نیز موفقیت‌هایی حاصل شده و عربستان سعودی که تصور می‌کردند به زودی کار یمن را تمام خواهند کرد، بیش از ۶ سال است که در یمن درگیر هستند و دنبال راه فرار می‌گردند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه کشورهای عربی حتی ۶ روز هم نتوانستند در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، افزود: این در حالی است که مردم فلسطین ۷۳ سال است که مقاومت می‌کنند. کشورهای خائنی که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آغاز کردند، امروز باید جوابگوی خون‌های ریخته شده باشند. 

او در پایان گفت: مقام معظم رهبری در روز قدس فرمودند راه نجات قدس متحد شدن ساکنان نقاط مختلف فلسطین است. این وحدت در جنگ اخیر هم دیده می‌شود. اما هنوز پیروزی در جبهه هنر محقق نشده و به انتفاضه هنری نیاز داریم. برپایی این کنگره بسیار ارزشمند است و باید چنین کارهایی را با قوت ادامه داد. 

نرگس سلیمانی فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز یکی از اشعارش را در این مراسم قرائت کرد.

در ادامه سیده تکتم حسینی شاعر افغان شعری با موضوع حادثه تروریستی انفجار مدرسه دخترانه در کابل خواند.

در ادامه نوبت به معرفی نفرات برگزیده نخستین کنگره بین‌المللی شعر قدس رسید.

برگزیدگان بخش شعر فارسی
حسن خسروی وقار
علی‌اصغر شیری
علی حسنی

برگزیدگان بخش زیر ۲۰ سال
محمدمتین کریمی
محمدعلی غروی
امیرحسین مهدی زاده

برگزیدگان سطح دوم کنگره
عاطفه جوشقانیان
حسن پاکزاد
مینا بشیری گودرزی
نرگس سادات میرمحمدی

برگزیدگان شعر کردی
اصغر عظیمی مهر
میلاد پشابادی
عرفان آتش‌بار

برگزیده شعر ترکی
امیر رسولی

برگزیدگان بخش عربی
مهدی صالح از فلسطین
نزار الکنانی از عراق
الشرفی

در این مراسم همچنین نفرات اول جایزه هنری «سردار دل‌ها» تقدیر شدند و وحید درویشی در بخش نمایشنامه، مهدی جهاندار و آرش پورعلیزاده در بخش شعر، مرضیه تاجری در بخش کودک و نوجوان، مجتبی صفدری در بخش داستان کوتاه و داستانک و فاطمه زهرا مسعودی در بخش خاطره و دلنوشته جوایز خود را دریافت کردند. 

شعرخوانی ولی‌الله کلامی، اصغر عظیمی مهر، نزار الکنانی شاعر عراقی و مهدی صالح شاعر فلسطینی، اجرای گروه سرود انوارالهدی و رونمایی از کتاب «ابیات مقدس» شامل آثار سه نسل از شاعران انقلاب اسلامی دیگر بخش‌های مراسم بود.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 10808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =