استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و رویداد محوری، سیاست اصلی بهره برداری از مجموعه رازی

شهر: شهردار منطقه ۲۰ تهران معتقد است که سیاست اصلی بهره برداری از مجموعه تاریخی و گردشگری رازی (ایوان ری) بر مبنای استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی و رویداد محوری است.

فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ تهران در گفت‌وگو با شهر، درباره برنامه‌های شهرداری منطقه برای بهره برداری از مرکز تاریخی-گردشگری رازی، توضیح داد: ایجاد کاربری‌ها و برنامه‌های متفاوت، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، بهره گیری از ظرفیت نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد و ... بخشی از پیش بینی‌ها برای فعال سازی این مجموعه است. انشالله پس از تحویل توسط معاونت فنی و عمران با محوریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و جمع بندی نظرات اقدام خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است که مجموعه تاریخی-گردشگری رازی پس از افتتاح تبدیل به مجموعه‌ای نظیر خاوران شود، بیان کرد: خیر، این مجموعه شبیه خاوران نخواهد شد. سیاست اصلی بر مبنای استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی و رویداد محوری است و مجموعه تاریخی-گردشگری رازی می‌تواند تبدیل به خانه هنرمندان، نخبگان و مشاهیر ری نیز شود.

افشار درباره ابعاد گردشگری مجموعه تاریخی و گردشگری رازی، گفت: با توجه به نزدیکی مجموعه تاریخی گردشگری رازی به برج طغرل، شیخ صدوق و چشمه علی قطعاً این فضا در مرکز یک محور گردشگری تاریخی خواهد بود. البته بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد خواهد بود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا شهروندان امکان استفاده از آشپزخانه صنعتی این مجموعه به عنوان یک رستوران را دارند، توضیح داد: قطعاً با رعایت قوانین و مقررات باید از ظرفیت شهروندان منطقه برای راه اندازی رستوران استفاده شود.

شهردار منطقه ۲۰ تهران درباره چگونگی فعال شدن بُعد گردشگری مجموعه تاریخی-گردشگری رازی، بیان کرد: این مجموعه بر مبنای شرایط سی سال پیش طراحی شده است. الگوی این مجموعه را شبیه باغ کتاب در نظر گرفتیم و بر همین مبنا تغییراتی در معماری داخلی و کاربری‌های آن خواهیم داد.

افشار ادامه داد: بخش موزه مجموعه رازی نقطه عطف این پروژه است که رویکرد مدرن موزه‌ای با تکنولوژی‌های روز دنیا فراهم شده است تا به صورت پویا، اینتراکتیو و مشارکتی بهره برداری شود. البته بهره گیری از ظرفیت هنرها و آیین‌های دینی نیز در دستور کار است که نهایتا با محوریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و اجماع با منطقه و دیگر عناصر موثر در شهرری به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش شهر، مجموعه تاریخی-گردشگری رازی در زمینی به مساحت ۴۱۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۱۵۰۰ مترمربع، در منطقه ۲۰ واقع شده است. این مجموعه شامل فضاهای متعدد کتابخانه، موزه گالری، مراکز پذیرایی، نمایش و همایش با چهار سالن اصلی و گنجایش‌های مختلف ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ نفری ساخته شده است. 

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 10944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =