۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 10977

کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه های ساخت و ساز

افزایش ۶۶ درصدی طرح های موضوعی
کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه های ساخت و ساز

شهر: در دوره جدید مدیریت شهری با کاهش ۸۷ درصدی در تعداد پروانه ها از ۵۶۷ به ۷۰ فقره و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه روبرو بودیم و زیربنای پروانه از ۳۴ میلیون متر مربع به ۳.۵ میلیون متر مربع کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، در دوره اخیر مدیریت شهری تهران «شهر نفروشی» در جهت تحقق شعار «تهران شهری برای همه» در دستور کار شهرداری قرار گرفت. کاهش فروش تراکم با رویکرد عدالت محوری در شهرداری در دو معقوله پیگیری شد. اولین قدم بازنگری ضوابط طرح تفصیلی و انجام بخشی از تکالیف مندرج دربندهای دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی (از قبیل بند ۱۴-۲ دستورالعمل میزان کاهش تراکم و طبقات در پهنه سکونت، بند ۱۵-۲ تعیین حداقل اندازه قطعات به تفکیک مناطق در زیر پهنه های مسکونی با تراکم کم و تدقیق منطقه ای اندازه حداقل قطعات و عرض معابر در سایر زیر پهنه های مسکونی) در دستور کار قرار گرفت.

شهرداری در دومین اقدام، تدقیق ضوابط تدوین ضوابط منطقه ای در زیر پهنه های M۱۱۴ -۱۱۵ M -۱۱۶ -M-۱۲۲-R۲۵۱R کنترل خط آسمان به ویژه در ملک و اراضی واقع در یک بلوک شهری، اقویت عدالت اجتماعی و حذف نابرابری ها و تبعیضات شهرسازی، تعدیل بارگذاری جمعیتی و تقویت مفهوم زونینگ در نظام کالبدی شهر مورد توجه قرار گرفت.

ساخت و سازهای جدید میراث دوره قبل

در پی اقدامات جدید متوسط زیربنای سالانه پروانه های صادره مسکونی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر کاهش ۶۳ درصدی تعداد پروانه های مسکونی مغایر با دستور نقشه نیز رخ داد.

مجموع طبقات مازاد در پروانه های مسکونی مغایر ۲۶درصد کاهش یافته است. میزان مغایرت ارتفاعی پروانه های صادره در مناطق ۱ و ۲۲ نیز کاهش یافت. در این مورد موضوع قابل توجه این است بخش عمده ای از پروانه های صادره دوره دوم شامل توافقات دوره قبل بوده است.

افزایش ۶۶ درصدی طرح های موضوعی

در مقابل این موضوع شهرداری تهران به طرح های موضوعی و موضعی که در راستای ارتقا کیفیت زندگی در محله ها طراحی شده است، اهمیت بیشتری داده و این طرح ها را در اولویت قرار داد.

تعداد طرح های موضعی و موضوعی افزایش ۶۶ درصدی داشت و تعداد طرح های مصوب شده حدود ۲.۵ برابر افزایش یافت.

در دوره جدید مدیریت شهری، ۱۶۷ طرح های موضعی و موضوعی در معاونت شهرسازی و معماری به شرح وضعیت زیر در دستور کار قرارگرفته است. از این طرح ها ۱۱۲ طرح موضعی و ۵۵ طرح موضوعی است. از این طرح ها ۴۵ (۳۳ طرح موضعی ۱۲ طرح موضوعی) طرح مصوب شده است. ۱۸ طرح (۱۰ طرح موضعی ۸ طرح موضوعی) به مراجع تصویب ارجاع شده است. از ۱۶۷ طرح، ۲۵ طرح (۴ طرح موضعی و ۲۱ طرح موضوعی) خاتمه یافته است. ۶۴ طرح (۵۰ طرح موضعی ۱۴ طرح موضوعی) در حال تهیه است و ۱۵ طرح موضعی در مرحله قرارداد قرار دارد.

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 10977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =