۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 11002
مشخص نیست در پالایشگاه ری کدام مواد نفتی می سوزد

شهر: در آتش سوزی پالایشگاه ری، به دلیل عدم لایروبی مخازن آتش نشانان با یک ماده نفتی روبرو نیستند و در این آتش سوزی چند ماده نفتی با هم می سوزد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ آتش سوزی پالایشگاه ری در جنوب تهران از شامگاه گذشته (چهارشنبه 12 خرداد) شروع شد و اطفا این حریق تا این لحظه ادامه دارد.

در این پالایشگاه 4 مخزن دایره ای شکل وجود دارد که جایگاه دپوی گاز مایع است. متاسفانه هنوز مشخص نشده که میزان بارگذاری گاز مایع در این مخازن چه مقدار است و آیا این مخازن تخلیه شده یا خیر؟

سازمان آتش نشانی فقط برای سرایت نکردن آتش به این مخازن در حال خنک سازی این مخازن گاز مایع است.

یک مخزن هنوز در آتش می سوزد

4 مخزن پالایشگاه ری دچار آتش سوزی شده است. اطفا حریق 3 مخزن انجام شده و آتش نشانان پس از مهار آتش، در حال خنک سازی آن هستند تا با وجود حرارت دوباره مشتعل نشود.

یک مخزن دیگر هنوز در حال سوختن است. ماده موجود در مخزن در حال آتش سوزی، سلاپس است. سلاپس تفاله فرآورده نفتی است که به چرخه باز می گردد تا دوباره نفت آن جدا شده و قابل استفاده شود.

ماهیت مواد نفتی در حال سوختن مشخص نیست

البته طبق اظهارات متخصصان، مخازن پالایشگاه ری مدتها لایروبی و روسوب گیری نشده است. به همین دلیل آتش نشانان برای اطفا حریق با یک ماده روبرو نیستند تا آن را گروه بندی کرده و آتش به سرعت مهار شود.

اگر ماده داخل این مخازن بنزین بود تا کنون سوخته و تمام شده بود. اما مسئله این است که موادی که در این مخازن رسوب کرده با سلاپس مخلوط شده و حالت قیرسوزی و لجن سوزی پیدا کرده است.

مأموران آتش نشانی شهر تهران چه از شب گذشته و از دقایق اولیه در محل حادثه حضور دارند صبح امروز (پنجشنبه 13 خرداد) با حالت تدافعی به جنگ این آتش رفتند اما با انفجاری که ساعت 10 رخ داد، باعث شد تا آتش نشانان شکل اطفا حریق را به حالت تهاجمی تبدیل کنند.

در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که کف مخصوص اطفای حریق برای اطفا حریق وجود ندارد. از سوی دیگر به دلیل نشت مواد نفتی، مخازن از کف (زیر مخازن) و دهانه (بالای مخازن) می سوزد.

آتش نشانان از بالا و پایین روی این مخزن آب می ریزند تا آتش خاموش شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 11002

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =