تهران نیازمند سیستم یکپارچه تفکیک پسماند از مبدا است

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از مأموریت های مهم شهرداری تهران مدیریت پسماند است گفت: بسیار خرسندیم که طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران بعد از دو دهه با تلاش های کمیسون سلامت و محیط زیست شورای شهر و مسئولیت مرکز مطالعات توسط شورای شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران کارگاه آموزشی "طرح جامع  مدیریت پسماند شهر تهران" با حضور پروفسور نانوجی، مولدر هیات علمی دانشگاه از کشور هلند و جان اسچیپر به عنوان ناظرین طرح و مهدی جلیلی قاضی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و جمعی از شهرداران و معاونین خدمات شهری و محیط زیست مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به میزبانی محمد حسین بوچانی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی برگزار شد.

محمد حسین بوچانی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت های مهم شهرداری تهران مدیریت پسماند است گفت: بسیار خرسندیم که طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران بعد از دو دهه با تلاش های کمیسون سلامت و محیط زیست شورای شهر و مسئولیت مرکز مطالعات توسط شورای شهر تهران به تصویب رسید.

بوچانی بیان کرد: خروجی ۲۰ گانه این مطالعات هر کدام دارای ابعاد گسترده ای است که به یک نگاه سیستماتیک و یک افق دید ۲۰ ساله برای شهر تهران می باشد.

او در ادامه افزود: تغییر در وضعیت مدیریت پسماند مستلزم تغییر نگرش و افزایش آموزش و کار گروهی است، این کارگروه های آموزشی نیز با این هدف برگزار می شود.

حامد حسنیان، کارشناس طرح جامع مدیریت پسماند در ادامه با توضیح روند پروژه مطالعاتی طرح جامع مدیریت پسماند تهران در ادامه این نشست گفت: در این مطالعه تلاش شد ۲۲ منطقه شهر تهران در حوزه مدیریت پسماند بررسی شود و چشم اندازی به دست آید که بتواند در اجرای این طرح ها تسریع به وجود آید. اجرای دقیق نظام پایش ارزیابی و بازنگری جهت تدقیق منابع و مطالعات تفصیلی- پیشنهادی در طرح جامع در بخش های مختلف به اجرا درآمد.

در ادامه ای نشست جان اسچیپر، ناظر این طرح از کشور هلند با تاکید بر اهمیت مطالعاتی این طرح گفت: بیش از ۵۰۰ نفر ساعت برای مطالعه این طرح توسط متخصصان با تجربه  درحوزه محیط زیست و پسماند زمان صرف شده است و به نتایج خوبی دست یافته ایم. از تجربیات در کشورهای اروپایی و آسیایی در طرح تهران بهره بردیم و همکاری های گسترده ای در ایران با فعالین محیط زیست داشته ایم.

او یکی از ویژگی های مهم این طرح را مدل سازی منطقه ای عنوان کرد و افزود: دستاورد ما از چندین طرح بین المللی در سطح منطقه با سابقه مدیریت حرفه ای در محیط زیست و ساماندهی پسماند با تعیین اهداف کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت منتج به تدوین چارچوب سازمانی در طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران شد.

جان اسچیپر تصریح کرد: این طرح مستلزم مشارکت همه جانبه است و همه ذی نفعان از شهروندان تا مدیران باید به اثرات مثبت زیست محیطی و بازگشت سرمایه اقتصادی و نقش آن در اقتصاد پایدار آگاه  شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه هلند با تکیه بر مطالعات منطقه ای و دستاوردهای تکنولوژی به عدم الزام آوری قوانین در این حوزه تاکید می کند و معتقد است قوانین نمی توانند عوامل بازدارنده باشند. رفتارهای انسانی باعث تغییرات اقلیمی و حتی تغییر در رفتار جانوران می شود چنانچه در قرون وسطا با افزایش موش ها در شهر به واسطه دریافت غذای بیشتر از شهروندان بیماری طاعون اوج گرفت و گسترش یافت.

او در ادامه افزود: مدیریت پسماند باید پیش از تولید آغاز شود و برای کاهش آن برنامه هایی داشت چرا که تاثیر آن در مناطق بیشتر دیده می شود مانند استفاده از وسایل دست دوم که می تواند جزو سیاست های کلان دولت ها شود در کشور هلند مجریان این طرح امتیازهایی از دولت دریافت می کنند تا مردم به استفاده از وسایل دست دوم ترغیب شوند. هنوز بازیافت از مبدا بهترین شیوه در مدیریت پسماند است.

مهدی جلیلی قاضی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با معرفی خروجی های طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران می گوید: یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح این است که شهرهای دیگر را ملزم به داشتن برنامه جامع مدیریت پسماند می کند. این طرح در حوزه های اقتصاد اجتماع و فرهنگ آسیب شناسی شده است و یکی از بحث های مهم آن برنامه ریزی استراتژیک و دست یافتن به سند توسعه در طرح جامع پسماند شهر تهران در ۲۰ سال آینده بوده است. سیاست ها و چارچوب تدوین شده با استناد به گزینه های تلفیقی مدیریت پسماند شهری پایه ریزی شده است.

او با اشاره به میزان تولید پسماند خانگی در شهر تهران گفت: در شهر تهران ۶۵۰۰ تن پسماند خانگی و غیرخانگی تولید می شود و از این میزان ۷۰۰ تن بازیافت ارزشمند می شود که به طرق مختلف از پسماند جدا می شود و ۱۸ تن غیر ارزشمند است که از مرزهای سیستم مدیریت پسماند خارج می شود.

قاضی زاده تصریح کرد: مشکل اصلی در شهر تهران میزان تولید پسماند نیست چرا که سرانه تولید پسماند تهرانی ها از سرانه جهانی کمتر است مشکل اصلی ما در مدیریت  پسماند و بازیافت آن است که متولیان متعددی دارد و ذی نفعان از این صنعت مانع اجرای درست و اصولی بازیافت از مبدا می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: نرخ تفکیک از مبدا پسماندهای شهری برای هر نفر ۱۷۰ تومان در هر کیلو گرم است که فقط یک چهارم آن توسط شهرداری ها به واسطه قبوض مدیریت پسماند دریافت می شود. از سویی عدم دریافت بهای خدمات پسماند از مردم و امهال و چشم پوشی شهرداری ها در مورد پیمانکاران جمع آوری پسماند از سویی دیگر درآمد زا بودن بازیافت را برای مدیران شهری ناممکن ساخته است.

او با اشاره به ارتباط مستقیم تورم و تولید پسماند گفت: این دو عامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند به گونه ای که در شرایط تورم و رکود اقتصادی میزان تولید پسماند کاهش می یابد و در رونق اقتصادی تولید پسماند افزایش می یابد.

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 11150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =