زیان ۱۰۰ میلیاردی شهرداری از تعطیلی کرونایی اماکن ورزشی

شهر: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری این مدت مشغول تعمیر و بازسازی مراکز ورزشی بود، اما با بحران شدید مالی روبرو بود. شهرداری در این حوزه از بالای ۱۰۰ میلیارد تومان زیان کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، برنامه های معاونت فرهنگی اجتماعی با ورود کرونا با مشکل روبرو شد اما مدیران شهری در این حوزه، به سرعت برنامه هایشان را تغییر دادند تا شعار «کرونا را شکست می دهیم» را به شکلی واقعی معنا کنند. محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با شهر، به تشریح برنامه های این معاونت کرده و تاکید کرد: قرار بود برنامه های نوروزی ۹۸ و ۹۹ شهرداری با شعار «تهران شهری برای همه» در تمام شهر پخش شود و برنامه های نوروزی در محلات جنوبی تر تهران بیشتر اجرا شود. اما کرونا به برنامه های معاونت اجتماعی و فرهنگی آسیب بسیاری زد چرا که فکر نمی کردیم شیوع کرونا به این اندازه گسترده شود. تمام برنامه های حضوری شهرداری تهران به دلیل این گستردگی تعطیل شد.

خانه نشینی تهرانی ها با نوروزخانه در دوره کرونا

او افزود: شهرداری قبل از کرونا برنامه های نوروزگاه را در محله های مختلف تهران اجرا می کرد. این ایده را با شیوع کرونا و محدودیت هایی که به وجود آمد، به برنامه «نوروز خانه» تغییر دادیم. ایده این شد که برای اولین بار کنسرت آنلاین راه اندازی کنیم. متن خوانی و نمایشنامه خوانی با حضور پیشکسوتان نیز توسط شهرداری به اجرا درآمد. این برنامه ها با استقبال زیادی روبرو شد. از آنجا که افزایش سیستم ایمنی افراد برای مقابله با کرونا حائز اهمیت بود، «ورزش در خانه» یکی از برنامه هایی بود که شهرداری به اجرای آن پرداخت.

انتشار کتاب های الکترونیکی کودکان در دوره کرونا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که شهرداری در دوره کرونا کودکان را هم در نظر گرفته است، گفت: شهرداری با منتشر کنندگان کتاب های الکترونیکی کودکان مذاکره کرد تا کتابهایی را در خانه در اختیار کودکان قرار گیرد. فیلم و کلیپ هم تهیه شد تا مردم در خانه بمانند. سال ۹۹ با نیروی انتظامی رایزنی کردیم تا در معابر اصلی شهر و جاهایی که آپارتمان ها بالکن دارند یا میدانگاه ها موسیقی اجرا شود. این برنامه نیز در چند محله اجرا شد.

موج بیلبوردهای آموزشی در تهران

محمدرضا جوادی یگانه با بیان این که اصل برنامه های اجتماعی شهرداری از برنامه های زنده و حضوری به برنامه های فضای مجازی تبدیل شد، تاکید کرد: البته این تمام اقدامات شهرداری نبود. شهرداری قبل از اسفند ۹۸ و پیش از آن که کرونا در ایران به بحران تبدیل شود، آموزش را در خانه های بهداشت سرای محلات شروع کرد.

جدا از این که وارد آموزش حضوری شدیم، فاصله اجتماعی در نانوایی ها و اماکن دیگر را در دستور کار قرار داد و همه آموزش ها را در سطح شهر تهران شروع کرد که با همکاری کمیسیون اجتماعی کلانشهرها انجام شد. در این راستا ۵-۶ موج بیلبوردهای آموزشی در حوزه پیشگیری و پروتکل های بهداشتی کرونا را در تهران اجرا کردیم و این تجربه را در اختیار کلانشهرهای دیگر قرار دادیم.

آماده سازی ۱۰ نظرسنجی برای سیاستگذاران

او افزود: از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ موج نظرسنجی در تهران انجام دادیم که متناسب با فضای پیش رو بود و بیشتر به جهت سیاستگذاری بود. نتیجه این نظرسنجی ها را در اختیار سیاستگذاران ستاد ملی کرونا و دیگر مسئولان قرار دادیم. نتیجه این ۱۰ نظرسنجی برای بازگشایی سینماها، ورزشگاه ها و... هیئات در ماه رمضان و محرم و... در اختیار سیاستگذاران قرار گرفت.

بازسازی مراکز ورزشی توسط شهرداری

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که سینماها حوزه عمل شهرداری نیست، ادامه داد: سازمان فرهنگی – هنری سینما دارد اما رونقی ندارد. بزرگترین مجموعه های ورزشی تهران نیز در اختیار شهرداری است. در مقطع کوتاهی این باشگاه ها باز شدند اما به سرعت بسته شدند. شهرداری این مدت مشغول تعمیر و بازسازی مراکز ورزشی بود، اما با بحران شدید مالی روبرو بود. شهرداری در این حوزه از بالای ۱۰۰ میلیارد تومان زیان کرد.

درآمد ۲۰ میلیاردی برج میلاد در دوره کرونا

او با اشاره به این که برج میلاد در حال حاضر فعال است، تاکید کرد: گردشگر برج میلاد حدود یک پنجم شده است. این در حالی است که قرار بود برج میلاد خودگردان باشد و هزینه هایش را از درآمد خود تامین کند اما در دوره کرونا خودگردان نشدند. برج میلاد سالانه بالای ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، اما در دوره کرونا حداکثر ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است و این کاهش درآمد در هزینه های جاری مانند پرداخت حقوق تاثیر داشته است. در سال ۹۹ برج میلاد با مشکل روبرو شد اما خوشبختانه شورای شهر تهران ردیف بودجه کمک به برج میلاد را تصویب کرد و می توانیم به برج میلاد کمک کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به برج آزادی نیز اشاره کرده و افزود: هزینه ویدئومپینگ ها بر عهده شهرداری است. اکثر این ویدئومپینگ ها توسط سازمان زیباسازی و یکی، دو ویدئومپینگ نیز توسط اداره آموزش شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اجرا کره است. همکاری بین بنیاد فرهنگی رودکی و شهرداری وجود دارد. محوطه برج آزادی در اختیار منطقه ۹ شهرداری است.

این منطقه در حال اصلاح پارکینگ برج آزادی است. در حال حاضر نورپردازی های میدان آزادی به نماد جهانی تبدیل شده است. به دو برنامه «جان پدر کجاستی» در زمستان سال گذشته و «حمله به مدرسه دخترانه در افغانستان» را برگزار کردیم که در برنامه دوم حدود ۳۰۰-۴۰۰ نفر از افغانستانی حضور داشتند. به نوعی می دانستند شهرداری فرصت عزاداری و سوگ آنها را فراهم کرده است. اقدامات شهرداری تهران در برگزاری «جان پدر کجاستی» از سوی وزارت امور خارجه و مسئولان افغانستانی مورد تقدیر قرار گرفت.

این موضوعاتی که شهرداری در نظر گرفته فرصتی است برای التیام بخشی به آلام مردم است. در ماجرای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز شهرداری برنامه های بسیاری جهت التیام بخشی شهروندان برگزار شد. در هواپیمای اوکراینی نیز التیام بخشی به خانواده ها و جامعه مدنظر شهرداری قرار گرفت.

محمدرضا جوادی یگانه گفت: در نوروز امسال (۱۴۰۰) با توجه به این که شدت کرونا کمتر شده بود، شهرداری کارناوال های شهری، موسیقی نواحی اقوام و برنامه های شاد برای کودکان در حریم تهران را اجرا کرد. شهرداری تا جایی که امکان داشته در حوزه عمومی با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های خود را به اجرا رسانده است.

تغییر سبک زندگی در دوره شیوع کرونا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط روحی جامعه چرا برنامه های شاد شهرداری ادامه پیدا نکرد؟ گفت: بعد از عید نوروز ماه مبارک رمضان شروع شد. بعد از آن نیز وارد دوره وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران شدیم و این بیماری در تهران شدت گرفت.

به همین دلیل ستاد ملی کرونا برنامه های فرهنگی و هنری را ممنوع اعلام کرد. شهرداری تلاش کرده برای تابستان مجموعه برنامه هایی داشته باشد. ما هنوز وارد دوره پساکرونا نشده ایم و احتمالا بخش هایی به رونق قبلی باز نمی گردد. سینما یکی از آن مجموعه هاست. کرونا جدای تمام تهدیدها و آسیب هایی که داشته می تواند سبک زندگی تازه ای ایجاد کند.

اجرای کنسرت در میدان آزادی تهران

او در پاسخ به این سوال که شهرداری فقط فیلم های آموزشی تهیه کرده است؟ تاکید کرد: برای ورزش در خانه برنامه تولید کردیم. در نوروز سال گذشته در برگزاری برخی از برنامه های تلویزیونی مشارکت داشتیم. در نوروز تلاش کردیم که کنسرت ها را در میدان آزادی برگزار کنیم. آزادی یکی از میادین اصلی تهران است. بنابراین فیلم ها و کلیپ هایی که تهیه شده تفریحی نیز بوده است.

محرم سال گذشته تهران دو برابر سال های قبل سیاه پوش شد

محمدرضا جوادی یگانه در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای محرم دارید؟ گفت: نوروز خانواده ها بیشتر به دید و بازدید می پردازند. اگر اقدامات شهرداری باعث شود آنها در خانه بمانند دیده می شود. اما محرم مراسمی است که در هر کوچه و بزن در حسینیه ها و هیئت ها برگزار می شود. محرم سال گذشته تهران دو برابر سال های قبل سیاه پوش شد اما دیده نشد. چون شهر بزرگ است و اگر مردم در این مراسم نباشند دیده نمی شود. بخشی از مراسم محرم سیاه پوش کردن شهر تهران است که امسال نیز تهران سیاه پوش می شود.

او با اشاره به جلسه با خانه مداحان، ادامه داد: از نیمه دوم تابستان محرم است و شهرداری برنامه های خود را اجرا خواهد کرد. در این راستا با خانه مداحان جلسه برگزار کردیم تا روضه های خانگی و برنامه های فضای مجازی احیا شود. برنامه های مذهبی شهرداری از عید غدیر شروع می شود و تا محرم ادامه خواهد داشت.

محمدرضا جوادی یگانه در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران چقدر از فیلم ها و سریال ها حمایت کرده است؟ گفت: بخشی در حیطه دفتر شهردار تهران است که حمایت هایی در این زمینه انجام شده است. شهرداری ردیف کمک به هنرمندان یا فیلم و سریال ندارد اما ردیف مشارکت در تولید دارد.

با هماهنگی خانه هنرمندان دفتر شهردار تهران در این موارد مشارکت کرده اند. معاونت اجتماعی و فرهنگی در حد توان خود از چند فیلم و سریال که به مسائل شهری می پرداختند، حمایت کرده است. این معاونت در تولید فیلم خورشید در سال ۹۸ و فیلم ابلق در سال ۹۹ و چند سریال و فیلم مشارکت داشته است. اما باید در نظر بگیرید که بودجه شهرداری محدود شده است.

تهران باید به «شهری برای همه زمان های زندگی» تبدیل شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره احیای گردشگری تهران و آشنایی با مناطق گردشگری تهران، گفت: سایت ویزیت تهران را قبل از عید رونمایی کردیم و مجموعه ای از اطلاعات گردشگری تهران را در دست تدوین داریم. این چهارمین مجموعه اطلاعاتی است که تهیه می شود. اولین مجموعه درباره شمیران بود و راجع به گردشگری دینی و گردشگری طبیعی تهران نیز تهیه شد.

در شورای اداری شهرداری تاسیس شورای عالی گردشگری تصویب شد. سیاستگذاری گردشگری باید تغییر کند و تهران متناسب با گردشگر و گردشگری تغییر کند. متاسفانه این تغییر با شیوع کرونا روبرو شد. اما در همین فضای کرونا، به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد کردیم که برخی از اماکن در طول شب فعالیت کنند. شناور و گسترده شدن فضای گردشگری در طول شبانه روزی تهران را به «شهری برای همه زمان های زندگی» تبدیل می کند که این موضوع بسیار مهم است و شهرداری به سمت سیاستگذاری واحد برای مجموعه گردشگری حرکت کرد.

او با بیان این که مجموعه گردشگری تهران گسترده است، تاکید کرد: موزه ها، خانه موزه ها، پارک ها، مجموعه های فرهنگی و گردشگری و... در سطح شهر تهران وجود دارد که باید برای آن برنامه ریزی انجام شود. اما باید به این برسیم که شهر تهران به مقصد گردشگری تبدیل شود و مخاطبان اول ما مردم تهران هستند. بسیاری از اماکن گردشگری تهران را شهروندان تهرانی و ساکنان استان تهران کمتر می شناسند یا برنامه دارند که از این اماکن بازدید کنند.

خبرنگار :پریسا هاشمی 

۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 11155

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =