برگزاری جشنواره ورزشی تفریحی برای کودکان کار

شهرداری منطقه ۹، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کارکودک، جشنواره ی ورزشی و تفریحی برای کودکان کار برگزار کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۹، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه، همرمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان، جشنواره ی فرهنگی و تفریحی، در خیابان اجتماعی  برای کودکان کار برگزار کرد.
 روز ۱۲ ژوئن همزمان با ۲۳ خرداد، به منظور افزایش آگاهی و فعالیت در زمینه جلوگیری از کار کودکان و به پیشنهاد سازمان بین‌المللی کار، روز مبارزه با کار کودکان نام گذاری شده است.
کودکانی را که به یکی از روش های کار همچون سبک، سخت، داوطلبانه و اجباری و به منظور کسب درآمد به کار مشغول می‌شود، کودک کار می‌گویند. به این ترتیب کودک کار در آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی درگیر می‌شود که مانع تحصیل، آموزش و برخورداری آنان از امکانات اولیه رشد فردی و اجتماعی خواهد شد و با آسیب و بهره ‌کشی همراه است.
شهردار منطقه ۹: همیاری شهرداری با سازمان های مردم نهاد در موضوع کودکان کار
سیدمصطفی موسوی، شهردار منطقه ۹ در مراسم روز جهانی مبارزه با کار کودک گفت:  موضوع کار کودک یکی از چالش های مهم کلان شهر تهران به شمار می رود، که شهرداری تهران در راستای رسالت اجتماعی و ساختن شهری برای همه، امکانات و توان خود برای حل این مشکل را به کار گرفته است.
او با بیان اینکه، کودک باید شادی کند و از  کودکی خود لذت برده، افزود: جای کودک در مدرسه است نه بهره کشی و کار؛ در این فضا شهرداری منطقه ۹ با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه، تلاش دارد تا  ضمن الیتام زخم های کودکان کار، استاندارهای بهداشتی و آموزشی زندگی آنها را بهبود دهد.
شهردار منطقه ۹ در پایان،   هدف این جشنواره را،   آگاه‌سازی و افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کار کودک، شناخت اشکال و ابعاد این پدیده و جذب و مشارکت شهروندان برای کاهش این آسیب اجتماعی در پهنه غربی پایتخت عنوان کرد.
معاون امور اجتماعی و فرهتگی منطقه ۹: هدف جشنواره توجه همزمان به بهداشت روان و جسم کودکان کار است
علیرضا خامسیان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹، متولی برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی ویژه کودکان کار، نیز با اشاره با روز جهانی مبارزه با کار کودکان گفت: شهرداری تهران در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و با توجه به تکالیف اجتماعی خود جشنواره ای برای کودکان کار تدارک دیده است که با برنامه های های ورزشی و تفریحی، فضایی مفرح و شاد برای این قشر آسیب پذیر ایجاد کرد.
خامسیان ادامه داد: کودکان کار، محصول مناسبات اقتصادی و ضعف نظام برنامه ریزی کشور است؛ فقر و محرومیت، علت اصلی پدیده کودک کار است که در نگاه کلی توجه خاص به این قشر آسیب پذیر در راستای تامین حقوق مادی و معیشتی و عدالت اجتماعی می باشد.
او افزود:کودکان نخستین حلقه آسیب پذیر در جامعه هستند؛ از این روی در بحران های اقتصادی یا در صورت ضعف در نظام اقتصادی، کودکان بیشترین آسیب جسم و روحی را متحمل می شوند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹، رسالت شهرداری را حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از کودکان کار عنوان  و اضافه کرد: با کمک سازمان های مردم نهاد و نهادهای مدنی فعال در این حوزه، علاوه بر تامین مایحتاج مادی و معیشتی در مناسبت های مختلف مانند عید نوروز و  شب یلدا سعی شده تا به مسائل روحی و روانی آنها نیز توجه شود.
خامسیان هدف جشنواره فرهنگی- ورزشی را از یکسو رویدادسازی و جلب توجه عموم شهروندان به موضوع کودکان کار و از سوئی دیگر، خاطره سازی و شکل دادن به فضایی مفرح و شاد برای کودکان آسیب دیده عنوان کرد.
او در خاتمه برخی برنامه های این جشنواره ۳ ساعته را شهربازی سیار، بازی های جسمی و فکری، مسابقات مفرح، معرفی کرد و یادآور شد: این برنامه های متنوع با هدف تامین سلامت جسم و روان کودکان کار طراحی شد تا برای لحظاتی این عزیزان از غم نان و کار رها شوند.
لازم به ذکر است جشنواره ی ورزشی و تفریحی ویژه کودکان کار به همت اداره آسیب های اجتماعی و ورزش معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه و با همکاری موسسه پرتو که در آن  تعداد بسیاری از کودکانی که تحت حمایت این موسسه مردم نهاد قرار دارند در محیطی شاد در خیابان اجتماعی برگزار شد.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 11165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =