فعالیت‌های تشویقی مکمل اقدامات اجرایی در پیمودن مراحل ۶ گانه طرح کاپ است

مراسم افتتاح سه طرح تشویقی مدیریت پسماند شامل قلم ماند ، سبزماند و مرکز کارواش و شستشوی خودرو به ازای تحویل پسماند خشک در منطقه ۵ با حضور صدر الدین علیپور؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و محمود کلهری، شهردار منطقه ۵ برگزار شد.

به گزارش شهر، علیپوردر حاشیه این مراسم گفت: تقریبا دو سال از اجرای طرح کاپ می گذرد و این سازمان با همراهی و همکاری شهروندان از مبدا تا مقصد طبق سیاست های اتخاذ شده مراحل را طی می کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اهداف طرح کاپ از جمله کاهش تولید زباله، کاهش میزان دفن پسماند، استحصال انرژی و  افزایش سهم بازیافت و تفکیک در مبدا اظهار داشت: افزایش تفکیک در مبدا مرحله نخست از مراحل ۶ گانه کاپ است که مدیریت شهری در ارتقاء کمی و کیفی این مهم با کاربرد اپلیکیشن های جمع آوری پسماند خشک، استفاده و تقویت غرفه های بازیافت، بکارگیری خودروهای ملودی دار برای جمع آوری پسماند خشک، طرح شنبه های بدون پسماند و استفاده از ابزارهای تشویقی بعنوان مکمل طرح های مذکور، گام های موفقیت آمیزی برداشته است.

او در ادامه ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار سه طرح تشویقی قلم ماند، سبز ماند و مرکز کارواش و شستشوی خودرو در منطقه ۵ شهرداری تهران افزود: تا قبل از اجرای طرح کاپ میزان تولید پسماند شهروندان ۷۵۰۰ تن در روز بوده که درحال حاضر این رقم با اقداماتی مانند استقرار مخازن تفکیک از مبدا در ساختمان های اداری ، تجاری و برج ها و اجرای برنامه های  تشویقی مانند گلماند ، قلم ماند، کتاب ماند و ... به ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ تن رسیده است؛ البته با تبدیل ۱۰ ایستگاه میانی به MRF(ایستگاه پردازش تمیز پسماند شهری) و آبگیری شاهد کاهش بیشتر این رقم خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر کاربرد طرح های تشویقی دیگر از جمله کتاب ماند و گلماند در چند منطقه در کنار سه طرح مذکور در منطقه ۵ خاطر نشان کرد: در قالب این طرح ها شهروندان می توانند با تحویل پسماند خشک  با توجه به وزن پسماند ارائه شده خدماتی را به صورت رایگان دریافت کنند. به طور مثال، در طرح قلم ماند با تحویل پسماند خشک، لوازم التحریر  و در طرح سبز ماند با تحویل این پسماندها، درخت، درختچه و نهال در بن های مختلف دریافت می کنند. در خصوص طرح  شستشوی خودروی نیز شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک توانند از خدمات کارواش بهره‌مند شوند.

علیپور ضمن ابراز خشنودی از اجرای موفق طرح کاپ در پایتخت افزود: طی جلسه ای که کلان شهر ها و همین‌طور معاون عمرانی وزارت کشور با این سازمان داشته اند؛  خواهان اجرای طرح کاپ، تغییر فرم مخازن ، تغییر در ایستگاه میانی و افزایش ظرفیت تبدیل پسماند تر به کود در سایر کلان شهرها شده اند.

جمع آوری ۳ هزار مخزن پسماند از سطح شهر

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند بیان کرد: در حال حاضر در تهران ۳۰۰۰ مخزن جمع آوری شده و الان مخازن تفکیکی جدید در ساختمان های ادارای و تجاری جایگزین شده است.

او ادامه داد: در فاز یک تا پایان ۱۴۰۰ قرار بود ۲۵ درصد این مخازن جمع آوری شود. البته این امر نیاز به همراهی شهروندان دارد که باید با این موضوع و اثرات آن آشنا شوند و بدانند که جمع آوری مخازن و مالک دار کردن مخازن و داشتن مخازن تفکیکی  هزینه های اقتصادی و محیط زیستی شهر را کاهش می دهد. 

علیپور در خصوص زباله گردها نیز گفت: مسئله این است افرادی که به عنوان زباله گرد داخل شهر فعالیت می کنند از کجا می آیند و از کدام کشور می آیند. در قدم بعدی دیگر ارگان ها مانند بهزیستی، وزارت امور خارجه ، وزارت کشور و  نیروی انتظامی و دادستانی هم باید برخورد کند. اما چون چند سازمان وجود دارد نمی توانیم  تاثیری را شاهد باشیم و حتی سازمان پسماند هم از نظر قانونی نمی تواند برخورد و از زباله گردی جلوگیری کند.

اضافه کرد: تنها راه این است که سازمان پسماند شکل مخازن خود رادر مناطق تغییر دهد. مخازنی که که امکان جاگذاری آن ها داخل منازل ممکن است انجام شود.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 11184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =