از اجرای طرح «سلامت یار» تا هزینه های پنهان سراهای محلات

شهرداری تهران خود را موظف دانسته که در ایام پاندمی کرونا در کنار شهروندان باشد، همه زیرساختهای خود را در اختیار آنان قرار دهد و با فعالیتهای اجتماعی و هزینه هایی که در سطح شهر انجام می دهد بخشی از بار روانی روی دوش شهروندان و نیازهای آنان در شهر را در حوزه های سلامت روان و فرهنگی و اجتماعی کم کند.

زینب نصیری، مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره اقدامات و عملکرد این مجموعه در شرایط کرونایی در چندین ماه اخیر گفت: نخستین اقدام در ابتدای شیوع کرونا تدوین دستورالعمل های بهداشتی برای سازمانهای شهرداری تهران بود چرا که پروتکل های وزارت بهداشت، عمومی بود و موضوع سازمانهای شهرداری مانند پسماند، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و بهشت زهرا و سایر سازمانهای تخصصی و مبلمان شهری کلانشهرها را پاسخ نمی داد. بر همین اساس همکاری مشترکی بین اداره کل سلامت، مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت و سازمانهای شهرداری انجام و نیازها و ابهام ها شناسایی شد و پروتکل هایی با ۵۸ دستورالعمل نوشته شد.

تولید محتواهای کاربردی

او افزود: در بخش تولید محتوا نیز محتواهای کاربردی و تخصصی در بیلبوردهای شهری و فضای مجازی تولید شد تا جزیی ترین موضوعات آموزشی برای کارکنان شهرداری در سازمانها به صورت خاص و اصناف و گروه های مخاطب در نظر گرفته شود. به عنوان مثال از طرف خانه های سلامت به اصناف و کارگران فصلی که در مجموع حدود ۵ هزار کارگر مرکز اسکان های کارگری را شامل می شد، آموزش داده شد. علاوه بر این بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل خدماتی مناطق و سازمانهای تابعه را در شهرداری و ۴۲۰۰ نفر از نانوایان سنتی به صورت حضوری آموزش داده شدند.

نصیری با بیان اینکه آموزش به پرسنل شهرداری تهران با همکاری اداره کل آموزش انجام و شهروندان نیز از طریق ۱۳۳ وبینار آموزشی با ۱۰ هزار شرکت کننده و ۶ هزار و ۴۹۲ کارگاه آموزشی در فضای مجازی که حدود ۱۱۳ هزار مخاطب آموزش دیدند که این آموزشها همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: تا قبل از شروع کرونا شوراهای سلامت محلی به صورت حضوری و از نظر زمانی به صورت فصلی برگزار می شد که همه ذینفعان محلی در آن حضور داشته و سلامت محله را رصد می کردند و این مساله بعد از کرونا به شوراهای مجازی محلی تبدیل شد که در شش ماهه اول سال گذشته به صورت هفتگی برگزار و مسائل مرتبط با اصناف و بازارچه های محلی کنترل و رصد شد.

سوگ آنلاین

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه سوگ، مساله ای به عنوان «سوگ پنهان» یا «سوگ پیچیده و ابراز نشده» شهروندانی که عزیزانشان را در این مدت از دست داده بودند، وجود داشت که در آن فارغ از اینکه فوت افراد به دلیل کرونا بوده یا غیر کرونا، امکان سوگواری حضوری برای اطرافیان آنها وجود نداشت و در راستای رویکرد التیام بخشی شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری و همدردی و همراهی این مجموعه با مردم، اقداماتی در این حوزه انجام شد. از جمله اینکه با بهشت زهرا هماهنگ و بروشورهایی در مورد مدیریت قبر و راهنمای عزاداری در ایام کرونا آماده و در اختیار سازمان بهشت زهرا قرار گرفت. 

همچنین استیکر های فاصله گذاری اجتماعی در بهشت زهرا آماده و در بخش های مختلف بهشت زهرا تعبیه شد. علاوه بر این به دستور شهردار تهران در نوروز امسال برای ۱۸ هزار خانوداه داغدار کمپین های «آه از آن رفتگان بی بازگشت» که از طریق همکاری با پست برای این خانواده بسته های تلسیت ارسال شد که در آن پیام تسلیت شهردار بروشورهای آموزشی و کارتهایی برای دریافت خدمات مشاوره رایگان وجود داشت.

او با اشاره به بحث سوگ آنلاین گفت: از ابتدای کرونا در گروه مداخلات اجتماعی روانی تشکیل شده در معاونت اجتماعی، یکی از طرح ها مورد تاکید اساتید حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی و انسان شناسی این بود که بتوانیم ابزاهایی را جایگزین سوگواری جمعی پیش از کرونا کنیم و بر همین اساس سرای محلات و مساجد زیرساخت فیزیکی خود را دراختیار برگزاری مراسم سوگواری آنلاین قرار دادند و تا امروز ۲۵۰ مراسم سوگ آنلاین برگزار شده که حدود ۱۲ هزار نفر از شهروندان تهرانی در آن حضور داشتند.

طرح «سلامت یار»

نصیری درباره طرح «سلامت یار» نیز توضیح داد: در زیرمجموعه خانه های سلامت، کانون های اجتماع محور مانند کانون سالمندان، معلولین، دیابت، جوانان پزشکان بحث مهم این بود که با توجه احتمال بیشتر ابتلای اعضای کانون سالمندان، معلولین و دیابت به کرونا نسبت به بقیه گروهها ، بدون خروج از خانه آموزش ببینند و نیازهای آنها رفع شود. در قالب طرح سلامت یار با حدود ۲۵ هزار نفر از اعضای این کانون ها تماس گرفته شده و آموزش ها در بازه های مختلف زمانی به صورت تلفنی داده شده و از طریق ظرفیت هایی مانند کانون جوانان ، خیرین، پزشکان، مشاوران و داوطلبان نیازهای انها برطرف شد. همچنین بالغ بر ۳۵۲ هزار بسته بهداشتی و ۸ هزار بسته حمایتی و پک میوه به در منازل ارسال شد.

طرح «سپاس»

او افزود: تا امروز بالغ بر ۲۲ هزار و ۸۴۰ مورد مشاوره روان شناسی داشتیم که بخش عمده ای از آن مشاوره های تلفنی بوده و یکی از شرکای اصلی ما در این بخش سازمان نظام روانشناسی و موسسه مدت بودند که در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی کمک کردند. همچنین در ۶ ماهه اول شیوع کرونا بیمارستانهای دولتی ویژه بیماران کرونایی با کمبود اقلام اولیه بهداشتی مواجه بودند که شهرداری تهران در قالب مسئولیت اجتماعی خود و با اجرای طرح سپاس در ۲۲ بیمارستان حمایت های لازم را در این زمینه انجام داد.

به گفته مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در ایام کرونا در همه ۳۵۲ محله شهر تهران  تیم های ۵ نفره داوطلبان محلی شکل گرفت که اقدامات داوطلبانه خود را سازماندهی و افراد محلی را شناسایی کردند و بسیای از اقدامات ذکر شده با مشارکت و شناسایی از سوی این افراد انجام شده است.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران زیرساختهای لازم در حوزه بهداشت و درمان در اختیار مجموعه بهداشت و درمان و ستاد کرونای تهران قرار داد، عنوان کرد: در ۶ ماهه اول ۹۹ بحث مشارکت خانه های سلامت را در طرح غربالگری شهروندان داشتیم که ۲۴۱ مورد از خانه های سلامت به سامانه سیب وزارت بهداشت متصل شدند و در این بحث در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتند. در نیمه سال ۹۹ که طرح شهید سلیمانی آغاز شد، ۸۵ مورد از خانه های سلامت و مراکز اجتماعی شهرداری تهران را در اختیار این طرح برای بیماریابی سریع و ردیابی ارتباطات بیماران  قرار دادیم.

نصیری اضافه کرد: امروز نیز در حوزه واکسیناسیون شهروندان تهرانی، ۲۲ سوله بحران و مجموعه ورزشی برای ایجاد مراکز تجمیعی واکسیسناسیون و ۵ بوستان شهری برای ایجاد مراکز واکسیناسیون خودرویی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این خدمات در حوزه های مختلف تا ریشه کن شدن این بیماری ادامه دارد.

هزینه های پنهان سراهای محلات

او درباره هزینه های پنهان مانند ظرفیت ها و زیرساختهایی که برای بحث کرونا اختصاص پیدا می کند، توضیح داد: تا پیش از کرونا همه سراهای محلات بر اساس فعالیتهای عادی خود نه تنها هزینه ای متحمل نمی شدند بلکه به دلیل انجام فعالیت های اجتماعی درآمدزا بودند اما به واسطه کرونا این سرای محلات از منظر درامدزایی تعطیل شده اما فعالیت نیروهای این سراها ادامه پیدا کرد، بنابراین به جهت خدماتی که به شهروندان ارائه می دهد، هزینه های اضافی به سرای محلات تحمیل شده است.

نصیری در پایان یادآور شد: با این همه شهرداری تهران خود را موظف دانسته که در کنار شهروندان قرار گیرد، همه زیرساختهای خود را در اختیار آنان قرار دهد و  با فعالیتهای اجتماعی و هزینه هایی که در سطح شهر انجام می دهد بخشی از بار روانی روی دوش شهروندان و نیازهای آنان در شهر را در حوزه های سلامت روان و فرهنگی و اجتماعی کم کند.

 خبرنگار :علی سی پی

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 11208

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =