باید جایگاه کن را در مقیاس استانی دید

شهر: شهردار منطقه ۵ در جلسه مردمی و گزارش از روند اجرایی طرح تفصیلی کن، بافت مسکونی، باغات و زمین های کن گفت: طرح تفصیلی کن پس از سال ها معطل ماندن، در نهایت در این دوره از مدیریت شهری تصویب شد. نقطه ای که باید فرا منطقه ای و در مقیاس استانی دیده شود.

به گزارش شهر، محمد سالاری، از اعضای شورای شهر تهران در جلسه مردمی و گزارش از روند اجرایی طرح تفصیلی کن، بافت مسکونی، باغات و زمین های کن گفت: در مجموعه محلات تهران معدود محلاتی هستند که به مفهموم واقعی شاهد ایفای مسئولیت شهروندی در آن باشیم. شهرک اکباتان و محدوده کن در منطقه ۵ در مطالبه گری حقوق عمومی و مطالبات مردم هچ تعارفی با کسی ندارند. این مطالبه گری به صورت هدفمند،چارچوب مدار و کارشناسی صورت می گیرد که مورد ستایش است.

او افزود: مجموعه مدیریت شهری تهران توانست با همکاری جامعه مدنی در کن در یک گفتمان سازی طولانی و اقناعی به این نتیجه برسد که هرچند تهران در دهه های گذشته میراث طبیعی تهران با رویکرد درآمدزایی زیر ساخت و ساز برده شد اما این دلیل نمی شود که میراث طبیعی و باغات انبوه کن از بین برود و در یک فرایند طولانی چندین گزینه مطرح شد.

سالاری ادامه داد: در دوره گذشته مدیریت شهری طرحی آمد که باغات کن به شهرداری واگذار شده و به پارک عمومی تبدیل شود که با این طرح در شورای شهر مخالفت شد چرا که اعتقاد داشتیم باغات کن نگین و ریه های تنفس گاهی پایتخت است و از پیشینیان به اهالی کنونی کن به ارث رسیده و اهالی کن به آن تعصب دارند. در نهایت در یک جلسه تاریخی طرح تفصیلی کن به تصویب رسید.

به گفته او کن می تواند به قطب گردشگری پایتخت و با یک طرح برد برد به یک تفرجگاه عمومی تبدیل شود.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: با خودم پیمان بسته بودم که در وهله نخست مشکلاتی که بیش از نیم قرن بر تهران حاکم بوده اولویت اول باشد.از منظر من نگاه پادشاهی که در دوره پهلوی بر ساختار قوانین و مقرارت حاکم بود در بسیاری از دستگاه های ما هنوز جاری است و جریان قدرتمند انقلاب نتوانسته این ساختار را آنطور که در خور مردم است اصلاح کند و هنوز قوانین و مقررات شهرسازی مربوط به دهه ۴۰ و ۵۰ است.

او  عنوان کرد: کن یک دارایی برای شهر تهران است و که حفظ آن باید با رعایت حقوق مالکین و بدون نگاه از بالا به پایین باشد.در کنف محله واقعیت دارد، مردم مثل حلقه زنجیر به هم متصل هستند و حتما حقشان را مطالبه می کنند و کاش همه محلات تهران مثل کن مطالبه گر باشند.

گلپایگانی در پایان گفت: مومنانه، دقیق و با جدیت در جهت رفع مشکلات باقیمانده کن تلاش خواهیم کرد تا رضایت شهروندان را در پی داشته باشد.

محمود کلهری، شهردار منطقه ۵ نیز در این جلسه گفت: کن واقعا ویژه و فرا منطقه ای است و حتی باید جایگاهش را در مقیاس استانی دید. اعتقاد دارم که امر تولید به خصوص کشاورزی در تهران فعالیتی بسیار ارزنده است و به همین دلیل باید ارزش بسیاری برای کن و کشاورزان آن قائل شد.

او با بیان اینکه طرح تفصیلی کن سال ها معطل مانده بود اما در نهایت در این دوره مدیریت شهری تصویب شد اذعان داشت: کارگروه توسعه کن به خاطر خاص بودن کن تشکیل شده است. شهردار ناحیه، بازرسی و حراست و چهار معاون در این کارگروه هستند و مشکلات را رصد کرده و گزارش می دهند.

کلهری در پایان با اینکه در محله کن طرح های محله محوری در جریان است یادآور شد: دژباغ ، مرمت پل تاریخی کن، مرمت حمام اسماعیلیون و جمع آوری آب های سطحی کن فعالیت هایی است که آغاز شده یا به زودی شروع می شود و مجموعه این اقدامات بخشی از کمبودها ی سال های گذشته را جبران می کند.

جلسه مردمی و گزارش از روند اجرایی طرح تفصیلی کن، بافت مسکونی، باغات و زمین های کن با حضور محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، کاوه حاجی علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران و محمود کلهری، شهردار منطقه ۵ برگزار شد.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 11221

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =