کرونا و الکترونیکی شدن صدور پروانه های ساخت و ساز

شهر: الکترونیکی شدن فرآیند صدور پروانه های ساخت و ساز با هدف کاهش حضور و مراجعه شهروندان به سازمان ها و دستگاه های مسئول یکی از اقدامات مدیریت شهری برای مهار شیوع ویروس کرونا بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، شیوع بیماری ناشناخته کرونا در سال ۹۸ بسیاری از برنامه های شهرداری تهران را تغییر داد و سیاستگذاری نهاد شهری پایتخت را تغییر داد. ورود کرونا حوزه شهرسازی شهرسازی تهران را متحول کرد. تغییرات در این حوزه با سرعت انجام شد تا شرایط را در دوره شیوع کرونا برای پایتخت نشینان سهل کند.

در حوزه شفافیت و هوشمند سازی نیز اقدامات فراوانی صورت گرفته است و در حال حاضر بسیاری از خدمات صدور پروانه و گواهی ساختمانی هوشمندسازی شده است. بستر ارائه خدماتی همچنان امکان ثبت درخواست غیرحضوری انواع پروانه ساختمانی و پایان کار آپارتمانی، انتخاب مهندس معمار طراحی، امکان رؤیت فرم های دستور نقشه و اعلام عوارض بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، امکان ثبت اعتراض و دفاعیه به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰،  امکان رؤیت جزئیات اقدامات پرونده به انضمام دلایل برگشت و عدم تایید در هر مرحله، امکان ثبت اعتراض به نظریه‌های کمیسیون‌های ماده ۷، امکان پرداخت غیرحضوری عوارض ماده ۷،  امکان خود اظهاری مالک نسبت به اعلام درختان داخل و بر ملک، امکان تعیین کارشناس رسمی دادگستری در خصوص آرای ماده صد و پرداخت هزینه کارشناسی و امکان استعلام ضوابط طرح تفصیلی بر اساس مشخصات ملک، ایجاد امکان رؤیت تخلفات هر پلاک (پرونده های مربوط به سال ۹۷ به بعد که در حال تکمیل  و تعمیم به تمامی سال ها هست) و ارائه خدمات گواهی پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به صورت سیستمی و از طریق اینترنت مهیا شد.

حذف امضاهای طلایی در حوزه شهرسازی

خدمت رسانی از طریق ایجاد حساب شهروندی در سامانه «تهران من» قابل انجام است. در واقع با هوشمند سازی فرآیند پروانه ساختمانی و کنترل سیستمی ضوابط و مقررات، امکان اعمال نظر شخصی و به صورت دستی و خارج از ضوابط و مقررات طرح تفصیلی در پروانه ساختمانی وجد ندارد و این یعنی حذف امضاهای طلایی!

ایجاد سامانه تالار گفتگو شهری با امکان اخذ نظرات از شهروندان محترم تهرانی درباره کلیه پروژه ها و طرح های شهری مرتبط با شهرسازی و معماری از جمله این هوشمندسازی بود. از سوی دیگر سامانه مرکز اسناد معاونت شهرسازی و معماری ایجاد شد و کلیه اسناد فرادست، بخشنامه ها، ضوابط و مقررات (از سال ۱۳۴۹) و کتب مرتبط شهرسازی و معماری در راستای انتشار آزاد اطلاعات و ایجاد عدالت اجتماعی در این سامانه بارگذاری شد.

دستاوردهای تمام الکترونیک شدن صدور پروانه

سامانه پرسش و پاسخ تخصصی شهرسازی و معماری و هوشمند سازی فرآیند ارجاع آن به ادارات کل در راستای کاهش مراجعات حضوری و تسریع در فرآیند رسیدگی نیز ایجاد شد.

پیگیری صدور پروانه به صورت تمام الکترونیک در هماهنگی با نهادهای درون و خارج شهرداری انجام شده است. ایجاد امکان تصدیق اصالت اسناد مالکیت، حد نگار دارای شماره دفتر الکترونیک برای شهرداری تهران، ایجاد بستر لازم جهت اخذ نقشه ثبت شده عرصه ملک از سازمان ثبت و املاک کشور توسط شهرداری، تحویل نقشه تثبیت شده عرصه ملک جهت تفکیک آپارتمانی پس از اتمام عملیات ساختمانی و ارائه نقشه های نظام مهندسی منضم به پایان کار الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توسط شهرداری از جمله دستاوردهای تمام الکترونیک شدن صدور پروانه است.

ساماندهی گودهای رها شده در سطح تهران

سامانه شناسایی برخط گودهای رهاشده راه اندازی شد. این سامانه به منظور در اختیار داشتن آمار به روز و برخط گودهای رهاشده سطح شهر و استفاده از آن در برنامه ریزی و نظارت عالیه بر وضعیت این گودها سامانه شناسایی برخط گودهای رها شده راه اندازی شد. «گردشکار» سامانه شناسایی گودهای رهاشده تدوین شده که قرار است توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در سامانه ناحیه محوری پیاده سازی شود.

سامانه مدیریت بافت و بناهای تاریخی

امکان به روز رسانی مستمر اطلاعات قرار داده  شده در سامانه بر مبنای مطالعات و طرح های پژوهشی مشاوران و نهادهای دانشگاهی و تغییرات سیستم های اطلاعاتی شهرداری تهران در این سامانه در نظر گرفته شده است. در این سامانه بارگذاری هم زمان اطلاعات مکانی و توصیفی هر بنا، ایجاد دسترسی های طبقه بندی شده برای کاربران مختلف (اعم از شهروندان و کاربران تخصصی)، فراهم کردن امکان پالایش اطلاعات مربوط به بناهای ارزشمند شناسایی شده، تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به انجام استعلامات شهرسازی و حقوق شهروندی و تولید نقشه های موضوعی و داشبوردهای مدیریتی جهت ارائه اطلاعات ملکی و حفاظت و مرمت ابنیه مورد توجه قرار گرفته است. البته طراحی و ایجاد سامانه QR_CODE (رمزینه پاسخ سریع) برای معرفی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و غیرمنقول شهر تهران نیز مدنظر قرار گرفته است.

از دیگر اقدامات هوشمند سازی در حوزه بافت تاریخی، ایجاد سامانه اماکن تاریخی بوده که در آن اماکن تاریخی، اماکن واجد ارزش و مکان رویدادهای تاریخی ثبت شده در دسترس عموم مردم و نهادها قرارگرفته است همچنین امکان بازدید مجازی از خانه مهربان نیز فراهم شده است.

سامانه اماکن مناسب سازی شده برای توان­یابان در بستر نقشه تهران و نرم افزار رایا ایجاد شده است. با این سامانه جامعه معلولین و افراد کم توان امکان دسترسی به اطلاعات اماکن مناسب سازی شده اعم از ایستگاه های مترو و اتوبوس، میادین میوه و تره بار، بوستان ها و... دارند.

خبرنگار:پریسا هاشمی

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 11256

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =