بی‌سرپناهی، محور فعالیت‌ اجتماعی شهرداری تهران است

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مددسراها و گرمخانه‌ها اتاق‌های مادر و کودک و پدر و کودک پیش‌بینی شد تا اگر والدین و کودکان دچار بی‌سرپناهی شدند در فضای مناسبی قرار گیرند. مسئله کودک کار فراتر از شهر تهران، استان تهران را درگیر خود کرده است.

به گزارش شهر به نقل از ایمنا الهام فخاری در نشست هم‌اندیشی نخبگان اجتماعی درگیر با مسئله کودک کار گفت: کمیته اجتماعی شورای شهر به دنبال بزرگنمایی جنجالی مسائل و آسیب‌های اجتماعی نبوده و نیست. مسائلی مانند مسئله کودک کار جهانی است و مختص تهران و حتی ایران نیست. زمانی که مسائل ابر شهری جهان را دنبال می‌کنیم کودک کار در شکل‌های بسیار متنوعی در سراسر جهان‌دیده می‌شود. ازاین‌رو همواره با رویکرد واقع‌بینانه و در چارچوب وظایف و اختیارات شهری برای حرکت در مسیر کاهش مسئله کار کودک تلاش کرده‌ایم.

او افزود: آسیب اجتماعی یک واقعیت است و با تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی باید با این واقعیت روبرو شد. سرمایه‌های موجود در این رابطه نیز فرهنگی، ایرانی، اسلامی و بومی است. ایرانیان در محیطی رشد کرده‌اند که ساختارهای محلی به رفع مشکلات و آسیب‌ها توجه می‌کرده و افراد نابرخوردار را تحت پوشش قرار می‌دهد. ازاین‌رو تلاش شده با این سرمایه‌ها ارتباط مناسبی برقرار و همکاری جایگزین مداخله شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حوزه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مورد کودکان کار توان‌افزایی و آموزش اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی وظیفه شهرداری تعریف شده و با افزایش نقش نظارتی مستقیم و غیرمستقیم در جهت کاهش آسیب‌ها از طریق مؤسسه‌های تخصصی زیر نظر سازمان بهزیستی تلاش کرده‌ایم.

او اضافه کرد: آمار دقیقی از کودکان کار به علت ابعاد پنهان این مسئله وجود ندارد. البته برخی از کودکان با پیگیری‌ها به مسیر زندگی سالم‌تر بازگشته‌اند و نقش نهادها و سازمان‌های مدنی، در این زمینه ستودنی است.

فخاری گفت: رسیدگی به وضعیت کودکان، در قالب بهبود کیفیت زندگی مادر و کودک در دستور کار بوده و در این دوره بی‌سرپناهی را به‌عنوان وظیفه شهرداری محور فعالیت‌ها قرار دادیم. در این زمینه بهبود خدمات و افزایش گرمخانه‌ها و مددسراها انجام شده همچنین در مددسراها و گرمخانه‌ها اتاق‌های مادر و کودک و پدر و کودک پیش‌بینی شد تا اگر والدین و کودکان دچار بی‌سرپناهی شدند در فضای مناسبی قرار گیرند. مسئله کودک کار فراتر از شهر تهران، استان تهران را درگیر خود کرده لذا باید به نگاهی جامع به مساله پرداخت.

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 1131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =