صدور ۷۲ هزار و ۴۸۱ گواهی معاینه فنی برتر در ۳ ماه اخیر

شهر: طی سه ماه گذشته، ۳۳۶ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، حدود ۲۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با شهر، درباره آمار مراجعه خودروها از ابتدای امسال تا پایان خرداد، بیان کرد: طی این سه ماه، ۴۶۵ هزار و ۵۹۸ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر روزانه پنج هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند.

 او با بیان اینکه از آمار اعلامی، ۳۵۳ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده، افزود: از این تعداد، ۱۴ درصد در آزمون  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ‌ها، ۴ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۱ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۳درصد به علت عیوب ظاهری مردود ‌شده‌اند.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران؛ در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

مقدم همچنین درباره آمار صدور گواهی معاینه فنی، گفت: طی سه ماه گذشته، ۳۳۶ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۷۲ هزار و ۴۸۱ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است؛ در مجموع  حدود ۲۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

او با بیان اینکه ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی در خرداد ۱۴۰۰ به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند، افزود: تقریباً شهروندان از ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی در ماه گذشته استفاده کرده‌اند. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک‌سال است. بنابراین مالکان خودرو باید براساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به دریافت معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. برای مثال در حال حاضر با لحاظ عمر چهار سال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید خرداد ۱۳۹۶ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

به گزارش شهر، از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران و نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر ۶ ماه یک‌بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک‌بار نسبت به دریافت  معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 11429

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =