به گزارش شهر، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی از اتوبوس تمام برقی تولید داخل و همچنین انعقاد تفاهمنامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی بیان کرد: طی دهه اخیر تحولات بسیاری در حوزه خودرو اتفاق افتاده؛ بگونهای که این حوزه در حال دگرگونی است.
او ادامه داد: چهار نوع فناوری در محورهای این دگرگونی مدنظر است؛ خودروهای برقی، اتصال خودروها به یکدیگر، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی.
او ضمن اشاره به اهمیت حوزه خودروسازی در کشور، بیان کرد: به همین علت ضرورت داشت که همگام با تغییر و تحولات جهانی باشیم و وارد حوزه فناوری شویم تا شکاف ایران با سایر خودروسازان دنیا کاهش یابد. بنابراین یک طرح راهبردی مدنظر قرار گرفت.
به گفته منطقی؛ این مولفهها سه تأثیر عمده بر کاهش آلایندگی، کاهش ترافیک و کاهش تلفات جادهای دارد. مهمترین پروژهای که به این موضوع در حوزه کاهش آلایندگی مربوط میشود، اتوبوس برقی است.
او در ادامه افزود: کمپانی بلومبرگ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ درصد خودروها برقی و تا سال ۲۰۵۰ تمامی خودروها برقی خواهند شد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای اینکار دو بخش باید وارد پروژه میشدند، توضیح داد: نخست باید مجموعهای قوای محرکه را توسعه میداد که یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران این کار را برعهده گرفت. دو؛ مجموعهای دیگر میبایست قوای محرکه را با خودرو تطبیق میداد که برای این کار هم شرکت زرین خودرو انتخاب شد.
او با بیان اینکه فناوری ایجاد شده متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است، افزود: متناسب با جغرافیای ایران سه نوع طراحی انجام شده است. یک طراحی به صورت تمام برقی و پیمایش ۲۰۰ کیلومتر است که شبانه شارژ میشود. طراحی دیگر برای شهرهای متوسط است که حدود ۹۰ کیلومتر پیمایش دارد و قابلیت شارژ در ایستگاهها را دارد. طراحی سوم برای شهرهایی است که زیرساخت ندارند و حدود ۴۰ کیلومتر پیمایش دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره هزینههای تولید اتوبوسهای برقی در داخل کشور، گفت: بین ۱۰ تا ۴۰ نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزانتر است و قوای محرکه قابلیت نصب در تمامی اتوبوسها را دارد.
نظر شما