۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 11669

شهردار تهران:

گره اصلی شهر هوشمند در کم‌توجهی به فضای نوآوری است

مظهر شهر هوشمند در تهران حوزه حمل ونقل است
گره اصلی شهر هوشمند در کم‌توجهی به فضای نوآوری است

شهر: شهردار تهران تاکید دارد: در شهرداری سیاست بر محدود نکردن اطلاعات است و با در اختیار گذاشتن داده‌ها می توان در جهت هوشمندی حرکت کرد، این‌که حجم عظیمی از اطلاعات در دسترس ما باشد اما پردازش نشود به نفع هیچ کس نیست.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه چهارمین همایش تهران هوشمند از روز دوشنبه به مدت دو روز برگزار شد، گفت: مقاومت در برابر اشتراک‌گذاری داده‌ها در همه‌ دنیا وجود دارد اما وقتی شیرینی کار در زندگی روزمره خودش را نشان می دهد همکاری‌ها بیشتر می‌شود.

شهردار تهران با بیان این‌که شهروندانی که به دنبال افزایش کیفیت زندگی باشند در مورد ایجاد شهر هوشمند نقش اساسی ایجاد می کنند،  اظهار کرد: اگر شعار انسان‌گرایی در شهر می‌دهیم باید اقتضائات این فضا را هم تعریف کنیم، بر این اساس به جای گسترش بزرگراه‌ها باید شبکه پیاده، مترو ودوچرخه را افزایش دهیم، یعنی مواردی که با زندگی انسانی منطبق‌تر هستند.

حناچی درباره مرمت آثار باستانی، با اشاره به اینکه گذشته چراغ راه آینده است، بیان کرد: هرچه که ارزشمند است باید محافظت شود و تاریخ هم یکی از این ارزش‌هاست، همین موضوع معنای مرمت را شیرین می‌کند.

به گفته شهردار تهران؛ اثر شهر هوشمند را هر روزه در زندگی حس می‌کنیم، وقتی مترو سوار می‌شویم و فاصله ایستگاه‌های مترو به ٢.۵ دقیقه کاهش پیدا می‌کند این همان اثر شهر هوشمند است.

او گفت: شعار شهر هوشمند را گفته‌ایم اما به اندازه اهمیت آن در دوره‌های مختلف تلاش نکردیم و در این دوره اهتمام داریم تا تهران هوشمند در دو محور اصلی شهرداری هوشمند با رویکرد حداقل مراجعه به شهرداری‌ها و تهران هوشمند به ثمر برسانیم که در محور دوم کارها بر زندگی روزمره اثرگذاری خودش را بگذارد و راه‌اندازی اپلیکیشن دوچرخه یکی از این رویکردهاست. توسعه این‌گونه خدمات و سرویس‌ها بر کیفیت و هزینه زندگی مردم، همچنین آلودگی و ترافیک شهر موثر است؛ به عنوان مثال زمانی آژانس های محلی را داشتیم اما در شرایط کنونی سرویس و خدمات تاکسی‌های اینترنتی را شاهد هستیم که گستردگی قابل توجهی در جامعه داشت.

حناچی درباره دغدغه‌های  تهران برای رسیدن به شهر هوشمند گفت: گره اصلی در فضای نوآوری است،  یعنی باید فضا را برای افرادی که ایده‌های نوآورانه دارند، فراهم کنیم، این گروه‌ها عمدتا جوانان و استارت‌آپ‌ها هستند؛ حمایت از این گروه ها اصلی‌ترین بخش قضیه است و ما به عنوان شهرداری تهران در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی این کار را انجام می دهیم.

او بیان کرد: شهرداری قبلا به استارت‌آپ‌ها نگاه تجاری داشت اما اگر به این شرکت‌ها اجازه رشد ندهیم به دلیل مشکلات اقتصادی به تجاری بودن نخواهند رسید بر این اساس تلاش کردیم تا با همکاری‌های دستگاه‌هایی چون معاونت علمی و فناوری به این شرکت‌ها کمک کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سه اتفاق در شهرها منجر به تغییرات شده است، بیان کرد: نخستین موضوع خروج صنایع از شهرهاست، کوچک شدن دولت‌ها و توسعه بخش خصوصی هم از دیگر عوامل موثر در این موضوع خواهد بود و در این تغییرات شهرداری تاثیر زیادی دارند.

لزوم ایجاد سیاست های تشویقی

این مقام مسئول درباره دستیابی به اینترنت اشیا در تهران گفت که این زمینه در مورد حمل زباله، جداسازی پسماند  عفونی و عادی همچنین کنترل خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث ٢ هزار تن حجم زباله تهران شده است در حالی که پیش از این بیش از ٧ هزار تن زباله داشتیم. علت این کاهش حجم  آموزش در زمینه پسماند است، به عنوان مثال کاهش حجم شیرابه در کاهش حجم پسماند موثر است و برخی اپلیکیشن‌ها این موضوع را اموزش می دهند و شهروند هوشمند به پیشبرد این برنامه کمک می‌کند.

او بیان کرد: کاری که کمتر به سمت آن رفتیم و اما به شدت تاثیرگذار است، ایجاد سیاست‌های تشویقی است. به عنوان مثال در منطقه ١٨ کسانی که زباله‌های بازیافتی را وزن می‌کنند، به آن‌ها گل می‌دهند و تشویق کردیم همه مناطق این کار را انجام دهند، این کار باید به طور پیوسته انجام شود. در مواردی که امکان بازیافت زباله داریم دستگاه های ‌RVF  را گذاشتیم و پیشنهاد دادیم که در قبال تحویل پت به شهروندان بن فروشگاه شهروند ارائه کنند.

حناچی اصلی‌ترین موانع برای شهر هوشمند را انتصاب مدیرانی دانست که به این طرح اعتقادی نداشته باشند چرا که بخشی از پیشبرد کار اعتقاد داشتن به کار بوده که اتفاقی نیست.

او توضیح داد: باید افراد را متناسب با محیط کارشان انتخاب کنیم و تحصیلات آکادمیک با کیفیت در این مورد اثرگذار است همچنین مدیران خوب باید اجازه فعالیت داشته باشند، ما هم در شهرداری نیروهایی از درون شهرداری را به کار گرفتیم.

شهردار تهران مظهر شهر هوشمند در تهران را حوزه حمل ونقل دانست و گفت: هر چه که به عنوان خدمات در شهر ارائه می‌شود می‌تواند به عنوان سرویس‌های شهر هوشمند مطرح شود. با رویکردهای قدیم نمی‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم اما در فضای مجازی و فضاهای نوآوری کارهای اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 11669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =