افزایش خطر بیماری با سیل مهاجرت و حاشیه نشینی در تهران

شهر: طی ۵ سال اخیر به دلیل فقر، محرومیت، خشکسالی و سایر مشکلات، مهاجرت ها از دیگر استانها به تهران شدت گرفته است و تهران به یک کلانشهر و استان مهاجرپذیر از کل نقشه جغرافیایی کشور بدل شده و به عنوان حوزه نفوذ از نظر پرداختن به امور اداری و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که این رشد آمار حاشیه نشینی و بد مسکنی می‌تواند خطر بیشتری را متوجه تهران کند.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: فرونشست زمین و زلزله مهمترین مخاطراتی هستند که تهران را در بلند مدت و میان مدت تهدید می کنند و همه گیری یک بیماری مانند کرونا خطری است که می توان آن را در بخش کوتاه مدت طبقه بندی کرد.

او افزود: بیشتر از یک سال و نیم از ورود کرونا به کشور می گذرد و در این مدت همه استان‌ها درگیر موج اول بیماری هستند و برای مهار آن، قرنطینه و تعطیلی مراکز استانها و شهرهای کشور به صورت حکومت نظامی و ورود ارتش هیچ وقت صورت نگرفت نگرفت. در حالی که موج اول کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا کنترل شد اما در ایران، این موج که ناشی از یک اپیدمی ممتد و مستمر است کماکان ادامه دارد و کنترل نشده است و در حال حاضر  پیک پنجم از موج اول کرونا را در  کشور شاهد هستیم و حدود ۸۰ درصد از شهرهای کشور در وضعیت قرمز تا فوق قرمز به سر می برند.

خطر رشد آمار حاشیه نشینی و بد مسکنی در تهران

محبوب فر با بیان اینکه با توجه به فقر، محرومیت، خشکسالی و بحرانهای آب در برخی از نقاط کشور، طی ۵ سال اخیر مهاجرت ها از سایر نقاط و استانها به تهران شدت گرفته است و تهران به یک کلانشهر و استان مهاجرپذیر از کل نقشه جغرافیایی کشور بدل شده  و به عنوان حوزه نفوذ از نظر پرداختن به امور اداری و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود، ادامه داد: متاسفانه در دوران کرونا بیشترین آسیب متوجه پایتخت است چرا که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از افرادی که از دیگر شهرستان ها به تهران مهاجرت می کنند نمی توانند جذب مشاغل رسمی شوند و به حاشیه نشین و جمعیت بد مسکن در کلانشهر تهران بدل می شوند.

او ادامه داد: از طرف دیگر ویروس کرونا در ایران نشان داده که در مناطق و شهرهای محروم بیشتر شیوع پیدا می کند  و مختص افرادی از جامعه است  که با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین، این وضعیت و رشد آمار حاشیه نشینی و بد مسکنی در آن می تواند خطر بیشتری را متوجه تهران کند. علاوه بر این به دلیل بالا بودن هزینه درمان کرونا و کمبود تخت بیمارستانی، بیماران به منازل خودشان ارجاع می‌شوند که این مساله نیز کنترل بیماری را دشوارتر ساخته است.

این استاد دانشگاه هزینه یک شب بستری شدن یک بیمار کرونایی در یک بیمارستان خصوصی را حدود ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در شهر تهران باید نسبت به ویروس کرونا بیش از گذشته دقت نظر داشت و باید مدیریت ها به صورتی نباشد که مردم تصور کنند که کنترل و مهار کرونا در تهران رها شده است. تهران در حال حاضر وضعیتی فراتر از قرمز پیدا کرده و تعطیلات ۶ روزه اخیر دراستانهای تهران و البرز نیز نتیجه عکس داده و گویا این تعطیلات ۶ روزه، مدیریت تعطیلی کرونا بوده و نه مدیریت و کنترل بیماری کرونا. همچنین در تعطیلات اخیر تنها ادارات و مراکز دولتی تعطیل شدند و بخش خصوصی و اصناف زیر بار اجرای این تعطیلی نرفتند و حضور پرتعداد شهروندان استفاده کننده از مترو افزایش سرفاصله حرکت قطارها در نخستین روز تعطیلی مشکلاتی ایجاد کرد و تجمع و تراکم مسافران احتمال افزایش انتقال ویروس را افزایش داد.

از بین رفتن مشاغل فصلی و روز مزد

محبوب فر با تاکید بر توجه بیشتر به کنترل بیماری کرونا در تهران یادآور شد: بسیاری از مشاغل فصلی و روزمزد در دوران کرونا از بین رفته و این بیکاری و از دست دادن مشاغل در تهران به دلیل مهاجر پذیری آن بیشتر از سایر نقاط شهری در کشور انجام شده است. اگر وضعیت کرونا در تهران فرسایشی شود و کنترل نشود و دولت جدید نیز راه وزارت قبلی را در پیش بگیرد باید برای شهر تهران احساس خطر کرد.

کرونا و آسیب های اجتماعی

او با اشاره به اینکه بیماری کرونا در صورتی که مهار نشود و واکسیناسیون سرعت نگیرد می‌تواند خطرات بیشتری در زمینه‌های مختلف ایجاد کند که آسیب‌های زیادی به شهر می‌زند، اضافه کرد: کرونا مسبب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده و این آسیب ها به دلیل بیکاری و شرایط اقتصادی کشور بیشتر پدیدار شده و بیماری روی ذهن و روان مردم اثر منفی گذاشته و از آنجا که تهران حوزه نفوذ کل کشور محسوب می‌شود، خطرات آن نیز برای تهران بسیار بیشتر است.

خبرنگار: علی سی پی

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 12007

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =