انبارهای نفت و لوله های پوسیده انتقال بنزین پاشنه آشیل تهران

تهران پایتخت ایران، مساحتی بالغ بر ۷۳۱ کیلومتر مربع و ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیست و چهارمین کلان شهر دنیا است. با وجود ۲۴۷ جایگاه سوخت، ۲  پالایشگاه نفت و انبار نفتی، پنانسیل بالقوه برای ایجاد حادثه در آن وجود دارد. همانطور که شاهد آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران و انبار صنعتی بودیم وجود انبار های نفتی مانند انبار نفت شهران نیز می‌تواند ایجاد مخاطره کند.

به گزارش شهر، با توجه به حادثه انفجار سال ۹۹ انبار نفت در شهر بیروت، مخاطره آتش سوزی با وجود انبار نفت شهران در پایتخت وجود دارد. این حوادث، غیر قابل پیش بینی هستند، اما میتوان با تدابیری هزینه های ناشی از این مخاطرات را به حداقل برسانیم ;i برای این امر نیازمند آن هستیم که فعالیت و عملکرد این مراکز صنعتی  را برسی و نظارت کنیم.

شهرداری تهران  و شورای شهر به عنوان متولی قانون گذاری  و مدیریت شهری به همراه سایر ارگان ها همواره ناظر بر عملکرد این صنایع بوده اند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران درباره خارج کردن انبار نفت شهران اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال از تاسیس پالایشگاه نفت تهران و انبار نفت شهران میگذرد، مقطعی که این دو مرکز خارج از بافت مسکونی تهران بوده اند.بنزین از طریق لوله‌های زیر زمینی از پالایشگاه نفت باقر شهر(شهر ری) به انبار نفت شهران منتقل و از طریق تانکرهای بزرگ نفتی به شمال و غرب توزیع می‌شود.وجود این دو مرکز صنعتی مخاطرات بالقوه ایی را برای شهر تهران و شهروندان ایجاد می‌کند.

فراهانی در ادامه اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی انبار نفت بیروت در دو سال گذشته، به صورت بلند مدت و کوتاه مدت برای برطرف کردن این گونه مخاطرات عمل کردیم. در ۵ مهر ماه سال ۹۹ با حضور محسن هاشمی از داخل این انبار بازدید داشتیم و این اقدام صورت جلسه شد و قرار شد که شرکت ملی پخش و فراورده های نفتی کار را پیگیری کند. علی رغم مکاتبات اداری شهردار منطقه ۵، اعضای شورای شهر با بیژن زنگنه وزیر نفت و حمید قاسمی معاون شرکت پخش فراورده های نفتی انجام دادیم، اما هیچ گونه اقدامی مبنی بر خارج کردن این انبار از شهر تهران از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صورت نگرفت.

او وجود لوله‌های بنزین در زیر پوست شهر را یکی از عوامل مخاطره برای شهر تهران دانست و افزود: لوله هایی که بنزین را از پالایشگاه به انبار نفت منتقل می‌کند، از سطح شهر و از مناطق ۲۰،۱۹،۱۷،و ۵ عبور کرده و در طول زمان بر اثر فرسودگی دچار نشتی بنزین شده‌اند، که باعث ایجاد مخاطره و آلودگی زیست محیطی می‌شود،به طوری که  حومه شهر در جنب بزرگراه آزادگان در یکی از بهیاری ها، چاه‌هایی که برای آبیاری زمین های زراعی حفر شده بود، مملو از بنزین بود، به دلیل نشتی همین لوله ها، زمین های آن منطقه را آلوده کرده بود.

فراهانی از واژگونی تانکرهای بنزین در منطقه شهران گفت: روزانه ۴۰۰ تانکر از بافت مسکونی شهران شمالی و جنوبی که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، عبور می‌کند. طی این سال ها ۲ مورد واژگونی تانکرهای حامل بنزین را در منطقه شهران داشتیم، که مقدار زیادی از بنزین در جوب به راه افتاد، و ممکن بود با جرقه ایی حادثه ایی بزرگی رخ میداد.

عضو شورای شهر تهران، راه حل کوتاه مدت برای کم کردن مخاطره انبار نفت را این گونه بیان کرد: خارج کردن انبار نفت شهران از تهران پروژه طولانی مدت است، این طرح حداقل ۵ سال زمان می‌برد و نیاز به بودجه سنگینی دارد، با توجه به تحقیقات انجام شده و مجاورت انبار نفت شهران با اتوبان شهید باکری، کوتاه ترین راه برای کم کردن مخاطره این انبار ، تعبیه راهی است تا تانکرهای سوخت که برای بارگیری داخل بافت مسکونی می‌شوند، مستقیم از کنار اتوبان شهید باکری سوخت گیری انجام دهند، تا نیاز به تردد آنها به داخل محله شهران نباشد. جاده کشی ایمن ،احداث راه برای این کار امکان پذیر است.

او درباره مخاطرات پمپ بنزین ها نیز تشریح کرد: متاسفانه در برخی از پمپ های بنزین جایابی مناسبی صورت نگرفته و ما شاهد آن هستیم که این پمپ بنزین ها در کنار مدارس و معابر پر تردد مردم احداث شده اند. نیاز است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، بازنگری در استانداردهای احداث پمپ های بنزین انجام دهد.چرا که مخازن و به طور کل مجموعه بسیاری از  پمپ بنزین ها قدیمی است و مربوط به بخش خصوصی است که تعهدی برای بازسازی آن ندارند.

اقدام ما در شورای شهر، احداث ۵ پمپ بنزین کوچک مقیاس مدرن یک نازل یا دو نازل در منطقه ۲ بود. این پمپ بنزین ها کمک می‌کند که دسترسی مردم به بنزین راحت شود و افراد زمان زیادی را در صف‌های پمپ بنزین تلف نکنند. همچنین این پمپ های بنزین به دلیل اینکه مدرن هستند، سطح ایمنی بالا داشته و برای احداث آن، نیاز به زمین بزرگی ندارد.

فراهانی در پایان یکی از مشکلات بزرگ تهران را، فقدان مدیریت یکپارچه شهری دانست و بیان کرد: متاسفانه بسیاری از اقدامات مدیریتی را با توجه به مصوبات دولت ششم، اعم از توزیع برق، آب و بنزین، بر عهده شهرداری تهران واگذار می‌شد. اما این اقدام انجام نشد، و در صورت بروز هر گونه حادثه در این انبار و پمپ های بنزین، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

خبرنگار: ریحانه موسوی

۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 11835

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =