۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 12068

در دیدار مدیران رسانه ها با شهردار تهران چه گذشت؟

ضرورت ادامه اقدامات مدیریت پنجم شهری
در دیدار مدیران رسانه ها با شهردار تهران چه گذشت؟

شهر: جمعی از مدیران رسانه‌ها در دیدار با شهردار تهران بر لزوم ادامه سیاست‌های این دوره از مدیریت شهری در دوره بعد تاکید و اقدامات شهرداری تهران را با توجه به تحریم‌ها و کرونا قابل تمجید عنوان کردند.  

به گزارش خبرنگار شهر، در نشست هم اندیشی مدیران رسانه‌ها با پیروز حناچی، شهردار تهران که ظهر امروز - چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰- برگزار شد، سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، با بیان اینکه موفقیت‌های درخشان شهرداری را باید تبریک گفت، افزود: من گواهی می‌دهم بر آنچه که شما اصرار داشتید و در عمل ‌نقشی که به شایستگی ایفا کردید.

او خطاب به حناچی گفت: یک نمونه درخشان از اقدامات شما، پافشاری در مقابل مقامات بلندپایه بود که حتی به قیمت محرومیت از حضور در یک نشست رسمی عمومی اجازه ندادید که عملی خلاف مقررات انجام شود که این جزو افتخارات شماست.  

دعایی با بیان اینکه آقای حناچی از یک جهت شهردار خوش‌شناسی بود، توضیح داد: به این جهت که با شورای شهر تقریبا همسو و همفکر هم‌دوره بودید و حداقل درگیری‌ها وجود داشت؛ اما یک‌بدشانسی بزرگی هم داشتید که البته شاید از برکات خداوند بوده برای امتحان و آزمایش و آن این بود که در سخت‌ترین و تلخ‌ترین شرایط شرایط حاکم بر تهران و تحریم‌ها و از طرف دیگر کرونا و بدهی‌هایی که هر روز سنگین‌تر می‌شود، فعالیت داشتید.  

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، استفاده از نیروهای کاردان و با تجربه گذشته را از نقاط قوت این دوره از مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: یکی از پدیده هایی که کمتر شهرداری سراغش می رفت، نیروهای شاغل در بهشت زهرا (س) بود. عناصری که با از خودگذشتگی و تحمل رنج و مشقت کارشان را انجام می‌دهند تشویق کردید و در سایه حمایت شما رشد کردند.

او خطاب به شهردار تهران بیان کرد: گواهی می‌دهم گزارش ارایه شده، گزارشی است درخشان و شما شایستگی آن را داشتید و از معدود مسوولانی بودید که تخصص و تجربیات مرتبط با مدیریت شهری را داشتید و به شایستگی مقاومت کردید.  

محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل ایرنا هم در این نشست، گفت: حیف است که خدمات آنطور که باید، به اطلاع شهروندان نمی‌رسد. باتوجه به شرایطی که مدیریت شهری روی کار آمد و کشور در بدترین فشار اقتصادی قرار داشت، در چنین شرایطی گزارش شهردار تهران نشان می‌دهد بهره وری در شهرداری بسیار بالا بوده است.  

او با بیان اینکه نیاز به اطلاع رسانی وجود دارد ادامه داد: متاسفانه فضای منفی در مطبوعات و رسانه‌ها، سبب شده تا تمجید از کار خوب به عنوان اظهارات بی‌اساس دیده می‌شود. از طرف دیگر نوعی ضدفرهنگ علیه شهرداری در کشور وجود دارد؛  اما دورانی در شهرداری آمده که با این شرایط اقدامات بسیار خوبی انجام شده که مهم‌ترین آن قانونمندی، شفافیت و مقاومت درباره بسیاری از مسائل است.

نوروزپور اظهار امیدواری کرد که ریل‌گذاری این دوره مستحکم شده باشد و مدیران آینده در همین ریل حرکت کنند.

اداره تخصصی شهر، بزرگ‌ترین امتیاز این دوره 

الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد، هم با بیان اینکه این دوره از مدیریت شهری باوجود تمام زحمات و موفقیت‌ها کارنامه موفقی در برخی موارد نداشت، گفت: شاید در بخش رسالت و نماد شهرداری که نهاد اجتماعی است، خیلی دقیق عمل نشد و نیاز به تجدید نظر وجود دارد، البته کارهای خوبی انجام می‌شود اما باید با عامه مردم صحبت شود. 

علی متقیان مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا، هم در این نشست هم اندیشی، با تاکید بر لزوم گزارش‌دهی از اقدامات انجام شده، گفت: اداره تخصصی شهر بزرگ‌ترین امتیاز این دوره بود و امید داریم انجام کارها از سوی مدیران متخصص در شهرداری ادامه پیدا کند و کارها سفارشی و هیاتی نباشد. 

او ادامه داد: درخت‌های نیایش تا پارک ملت در خشک در خال شدن است و نیاز به اقدامات فوری شهرداری تهران دارد. 

مهدی شفیعی مدیر عامل روزنامه ایران هم در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: در این شرایط تامین حقوق کارکنان شهرداری مدیریت در این سطح سخت و طاقت‌فرساست و اما شهرداری سربلند این روزها طی کرد. 

او یکی‌ از اقدامات مهم را شهروند محوری عنوان کرد و افزود: این سیاست در این دوره دیده می‌شد و شهردار تهران سلامت و مقابله با فساد را سرلوحه کار قرار داد. همچنین جولان نیروهای سیاسی که همیشه مانع بودن در این دوره به حداقل رسید. 

مدیرعامل روزنامه ایران، ادامه داد: در این دوره ضرورت مستندسازی و تجربه‌نگری بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود و تجربه شما (شهردار تهران) می‌تواند به کار شهرداران آینده بیاید. 

علی صالح‌آبادی، مدیرعامل هفته‌نامه ستاره صبح با یادآوری همکاری با شهردار تهران در وزارت مسکن گفت: آقای حناچی از سال‌ها پیش همیشه مخالف روشی بود که از دوران آقای کرباسچی که همان ساخت و ساز بی‌رویه و اتوبان بود و همیشه دنبال توسعه مترو بود. 

بسترهای اشتباهی در گذشته که تخصصی نبوده ایجاد شد؛  اما حالا برای نخستین بار یک شهردار، شهر، ترافیک و آلودگی هوا را می شناسد و یک تئوری برای اداره شهر دارد.

به گفته او؛ ایجاد سامانه شفافیت و جلوگیری از از بین رفتن باغات کار بسیار بزرگی بود که در این دوره انجام شد.

امیر محبیان، مدیرمسئول خبرگزاری آریا هم از شاخص‌های تحلیل عملکرد شهردار صحبت کرد و یکی از معضلات کشور را سیاست‌زدگی دانست و افزود: شهرداری حوزه تخصصی است و نباید سیاسی باشد و واین وظیفه رسانه است که از این کار جلوگیری کند. 

او ادامه داد: درواقع نباید مدیران را در حوزه سیاست کشاند و در این دوره مدیریت شهری  از سیاست‌زدگی فاصله گرفته شد. اما اگر شهردار بعدی بخواهد فضا را سیاسی کند همه دستاوردها را به باد خواهد داد. بنابراین گزینه‌های شهردار آینده نباید سیاسی باشد و قفل شهر با کلید متخصصان شهری باز می‌شود. 

علیرضا بختیاری، مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه این نشست گفت: در وهله نخست نگاه مدیران شهرداری به اداره شهر تغییر کرده که کار بسیار مهمی بوده ودوم‌ میزان توقع شهروندان هم از مدیران شهری تغییر کرده است. 

به گفته بختیاری؛ تا پیش از این اما؛  مطالبه بیشتر شهروندان کارهای عمرانی بزرگی بوده که بودجه زیادی نیاز داشته است اما در این دوره این تغییر فرهنگ رخ داده و کار مهمی است. از طرف دیگر نگاه‌های سیاسی از روی شهرداری تا حد زیادی برداشته شد و کیفی سازی خدمات شهری مورد توجه قرار گرفت. 

محمد رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق، هم در این نشست هم اندیشی با بیان اینکه به طور قطع کارهای زیادی انجام شده و موانع زیادی سر راه بوده اما گزارش عملکرد نشان می‌دهد شهرداری توانست نسبتا موفق عمل کند. گزارش عملکرد شهردار تهران هم وجود موانع قابل تحسین است. 

محمد مهاجری، عضو شورای سیاستگذاری خبرآنلاین هم بیان کرد: آقای حناچی جزو معدود شهرداران بوده که سیاسی نبوده است و حتی با دولت هم به دلیل سیاسی نبودن در مواردی مشکلاتی ایجاد شده است. همین مورد می‌تواند عبرت آیندگان باشد. 

او گفت: یقین دارم که در دوره بعد شهر فروشی آغاز می شود و دوباره بازی سیاسی خواهیم داشت و امیدواریم چهار سال آینده زودتر به پایان برسد.

نیلوفر قدیری، مدیر مسئول‌ روزنامه همشهری در ادامه این نشست به فضای رسانه‌ای در نقد شهرداری در این دوره اشاره کرد و گفت: با وجود انتقادها و موفقیت‌ها آرزو دارم این فضای آزاد رسانه‌ای که در نقد شهرداری به خصوص در دو سال اخیر برقرار بوده در دوره بعد هم ادامه پیدا کند. 

منصور مظفری، مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد هم بیان کرد: زمان کمی برای انجام کارها ‌در این دوره وجود داشت ‌و مقایسه آن با ۱۲ سال مدیریت گذشته، قیاس خوبی نیست. شاید عملکرد دولت قابل دفاع نبود اما عملکرد شهرداری قابل دفاع بود و در انتخابات شورای شهر این به عملکردها نباختیم و به سیاسی‌کاری باختیم.

حسین عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی در این نشست با بیان اینکه نمی‌توان نارضایتی عمومی را صرفا بر گردن یک ارگان مانند شهرداری گذشت، افزود: با این حال فضای کنونی کشور به گونه‌ایست که مردم نسبت به مدیران بی اعتماد شده اند.

به گفته او؛ شهردار تهران، شهر را علمی و قابل دفاع اداره کرد، غیر سیاسی نبود؛ اما در شهرداری سیاست را دخالت ندادید. از شما (حناچی) تشکر می‌کنم که به مردم دروغ نگفتید، اجازه فساد ‌و رانت را در شهرداری  ندادید و بخشی از املاک ‌ نجومی‌ را که کار سختی بود به شهر بازگرداندید.

مسعود حیدری، مدیرعامل ایلنا با اشاره به گزارش عملکرد شهرداری تهران، بیان کرد: کم کردن هزینه ها در اداره شهر کار بسیار مهمی است و  باید کسانی که در این دوره مسئولیت دارند اعلام کنند برای مردم چه کردند اما از. نجابت مدیریت شهری سو استفاده شد و برخی اجازه ندادند دستاوردهای این دوره به اطلاع شهروندان برسد.

او افزود: امیدوارم در آینده ای نزدیک جریان برعکس نشود و اعلام کنند چیزی که در شهرداری رخ داده واقعیت‌ نبوده است. 

ابوالحسن ریاضی مدیرعامل روزنامه همشهری هم در این نشست هم اندیشی با شهردار تهران با بیان اینکه معمولا شهرداری با دولت در یک دسته قرار می‌گیرد و هر نوع نگاهی به یک‌مجموعه است به آن مجموعه هم تسری پیدا میکند، گفت:  در این دوره این هم‌گرایی با دولت سبب شد تا شهرداری کمتر از نظر سیاسی آسیب ببینند اما باید این دو مجموعه را جدا از هم دید. 

ریاضی توضیح داد: مدیریت شهری در تهران بار سنگینی از خدمات را بر دوش می‌کشد و هزینه‌های زیادی می‌پردازد و متاسفانه رسانه‌ها کمتر به این موضوع پرداختند. 

او بحران‌های شهر تهران اشاره کرد و افزود: بار این بهش هم روی دوش مدیریت شهری است در حالی که مدیریت شهری مسئولیت قابل توجهی بر عهده‌اش نیست یعنی اختیارات زیادی ندارد اما باید پاسخگو باشد اینجاست که نبود مدیریت یکپارچه شهری احساس می‌شود.

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 12068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =