«تهران ارتباطی» محصول تفکر توسعه ای است

شهر: تهران در مسیری است که در آن شهروندان و مسئولان با یکدیگر در ارتباطند؛ شهردار تهران و اعضای شورا برای تبیین این ادبیات و شکل گیری «شهر ارتباطی» پیشگام شدند.

به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نخستین همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران که شنبه، ۲۴ خرداد در سالن همایش های باغ موزه دفاع مقدس با حضور شهردار تهران، برخی اعضای شورای شهر و مدیران کل روابط عمومی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: این برنامه قرار بود در هفته ارتباطات برگزار شود اما به دلیل کرونا به تاخیر افتاد. از سال گذشته که اولین سال برنامه سوم توسعه شهرتهران بود، شاخص توسعه را در دستور قرار دادیم و بنا شد در این راستا به مفهوم شهر ارتباطی بپردازیم.
او گفت: شهر ارتباطی، شهری است که مردم و مسئولان بتوانند در آن با یکدیگر در ارتباط باشند و در این مسیر حناچی، شهردار تهران ادبیات مورد نظر را بیان و اعضای شورا هم برای تبیین آن تلاش کردند.
او ادامه داد: ۱۱۶ مدیر ارتباطی شهر تهران که نقش ارتباطی را ایفا می کنند در ۸ شاخص مورد پایش قرار گرفتند و با کمک اساتید حوزه ارتباطات بهترین ها انتخاب شدند، هدف از این طرح این بود که به شهروندان اعلام کنیم که به فکر آنها هستیم و شهر ارتباطی شکل گرفته است.
محمدی گفت: به طور مداوم تلاش می کنیم با خلق اقدامات جدید به اهداف مورد نظر برسیم و در عمل به مردم نشان دهیم به فکر آنها هستیم.

نخستین همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران با همکاری شورای اطلاعرسانی شهرداری تهران، موسسه همشهری، معاونت اجتماعی و فرهنگی ، سازمان زیباسازی و مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد و به همین دلیل، آنها مورد ارزیابی قرار نگرفتند.

شهرداری کنشگر بین شهروندان و حاکمیت است

بر اساس این گزارش محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران نیز در این همایش با بیان اینکه مردم و ارتباط با مردم غایت اهداف ماست، گفت: با الهام از عهدنامه مالک اشتر معیار ارزیابی عملکرد مردم هستند؛ آنچه شهرداری تهران را از سایر نهادها متمایز کند نیز مردم هستند.

جوادی یگانه افزود: شهرداری کنش گر مرزی بین مردم و سیستم و یکی از بزرگترین پیشانی های ارتباط شهروندان با سیستم است؛ تعداد افرادی که روزانه از خدمات شهری استفاده می کنند به چند میلیون نفر می رسد. او به تصمیم شهرداری برای برگرداندن مدیریت شهری به شهروندان اشاره کرد و گفت: این مهم در ادامه تغییر و گفتمان «تهران شهری برای همه» خواهد بود. این که شهر برای زنان امن، مناسب برای کودکان و دوستدار سالمند و همچنین مناسب برای کم توانان باشد در این شعار نهفته است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر «گفتگو با مردم» گفت: در شهرداری به مردم توضیح داده می شود و تلاش می شود که از مردم ایده گرفته شود اما هنوز طوری نیست که حس کنیم مردم در کنار ما هستند و با آنها صحبت می کنیم.

او ادامه داد: مدیریت شهری باید خود را با مردم تنظیم کند و اگر معیار و اصل  شهروندان باشند بسیاری از کارها با آنها تنظیم خواهد شد.

جوادی یگانه گفت: وجه ممیز این دوره از شورای شهر با  دوره های قبل باید در این باشد که مردم در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور داشته باشند و این حضور همواره باشد. من معتقدم مردم در جمهوری اسلامی راه حل هستند و هر جا ورود کردند مسائل حل شده است.

ارتقای سرمایه اجتماعی کلید توسعه در مدیریت شهری است

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت:یکی از شاخص های کلیدی توسعه در برنامه اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، ارتقای سرمایه اجتماعی مدیریت شهری است. به گفته ی او نگاه انسان محور و مبتنی بر پایداری فرهنگی و اجتماعی یک نیاز و راه حلی برای التیام بحران های اجتماعی و فرهنگی شهر و شرط لازم برای توسعه متوازن و موفق شهر است.

حق شناس ادامه داد:مدیران شهری باید بتوانند اطلاع رسانی و ایجاد شناخت لازم نسبت به اهداف و برنامه ها و سیاست های خود را در بین مردم را ایجاد کنند و باید بتوانند شفافیت و پاسخگویی مطلوب مردم را از خود نشان دهند .

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه مدیران شهری برنامه های روشنی برای جذب تعامل و مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری در همه حوزه ها داشته باشند،افزود:نیاز به انتقال معنا، نیاز به ایجاد آرامش، نیاز به مفاهمه، ایجاد حس تعادل و توازن در محیط و زندگی، درک زیباشناختی و نیاز به زبان و بیان موثر و مستعد انتقال مفاهیم و ایده‌ها از جمله زمینه‌های تحقق این مطلب است.

حق شناس با ذکر این مطلب که سرمایه اجتماعی سرمایه ای است که در انباشت و حفظ آن تک تک کارکنان و و مدیران شهری مسئولیتی ویژه دارند ، بیان کرد: در این میان اما روابط عمومی شهرداری نقش و مسئولیتی مستقیم و مضاعف دارد. 
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: روابط عمومی ها در سازمانها و از جمله در مدیریت شهری زمانی موفق خواهند بود که بتوانند با ایجاد رابطه ای دو سویه بین مدیران و مردم سرمایه اجتماعی را حفظ و یا ارتقا بخشند. امید است روابط عمومی شهرداری در دوره جدید توجه بیشتری به شاخص های عملیاتی مصوب شورا داشته و برنامه های متناسبی را بر اساس آن تعریف و به اجرا بگذارد. 
حق شناس یکی دیگر از شاخص هایی که در برنامه سوم تعریف شده و با نقش روابط عمومی پیوند میخورد، ارتقای دیپلماسی شهری دانست و گفت : در این حوزه نیز امیدوارم روابط عمومی شهرداری بتواند ابتکار عمل و خلاقیت متناسبی از خود نشان دهد.در دنیای امروز کلید واژه های همچون اطلاعات و ارتباطات و افکار عمومی نقشی بسیار جدی دارد. لذا اهمیت جایگاه روابط عمومی سازمانها روز افزون است. به سهم خود از تلاش مدیران و کارکنان حوزه روابط عمومی ها بویژه در مدیریت شهری تشکر می کنم.

هنر روابط عمومی بهره مندی از غریبه های آزاداندیش است

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات  نیز در این همایش گفت: مرز یک نماد جایی است که فاصله با دیگری تعریف می شود و فرد هویت خود را آنجا تعریف می کند و غریبه کسی است که آن سوی مرز است و تفاوت وجود دارد. در مدیریت شهری عده ای غریبه اند یعنی بیرون از مدیریت شهری اند وعده ای هم مدیرند؛ روابط عمومی هنرش در این است که فاصله این دو دسته را کم کند و غریبه را به درون مرزها بکشاند و آن را در جامعه شهری هضم کند.

او افزود: غریبه کسی است که آزاد است و آزاد می اندیشد این خصیصه  غریبه برای روابط عمومی ها ارزشمند است چرا که در حضور آنها می توان راه های جدیدتری یافت.

کاهش اعتماد عمومی معلولی از ضعف روابط عمومی است

در ادامه این همایش ابراهیم امینی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است.روابط عمومی باید کارکردی دو طرفه داشته باشد ضمن این که درباره عملکرد مدیران به جامعه اطلاع رسانی می کند باید نظرات مردم را هم به مدیران منتقل کند. لذا مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند روابط عمومی صرفا بلندگوی آنها نیست که به مدح و ثنای آنها بپردازد.

امینی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در نظام مدیریت کشور که باعث کم شدن اعتماد افکار عمومی شده همین است؛ وقتی روابط عمومی ها جرات بیان  واقعیت ها را ندارند در نتیجه اعتماد عمومی سلب می شود. همین دادگاه هایی که در فلان قوه برگزار می شود نشان از ضعف در حوزه اطلاع رسانی است. اگر رسانه ها مصونیت داشتند که انتقادها و نقدهای واقع بینانه خود را با مدیران و نزدیکان روسای قوا مطرح کنند کار به اینجا نمی کشید که نظام این قدر از سوء عملکردهای برخی متضرر شود و افکار عمومی این قدر بی اعتماد شود.

نایب رییس شورای شهر با انتقاد از برخی رسانه ها گفت: الان رسانه ها در سطح ملی یا سفید نمایی می کنند یا سیاه نمایی. وقتی یک نهاد را دوست دارند سفید نمایی می کند و وقتی از یک نهاد که بدشان می آید آن را سیاه می کنند.

رونمایی از  سایت و سامانه جدید

همچنین در این همایش، سامانه نام شهرداری تهران نیز رونمایی شد.
سامانه نام یک سامانه اینترنتی است که شهروندان برای سهولت در پیدا کردن خیابان های شهر می توانند اسامی را رصد کنند و حتی پیشنهادی برای نام های جدید داشته باشند.
همچنین از امروز ۲۴ خرداد سایت «به من بگو چطور» اغاز به کار می کند. ایده اگاه سازی شهروندان با دکه های «از من بپرس» پیش از این وجود داشت که «به من بگو چطور» نسخه پیشرفته «از من بپرس» است.
در «به من بگو چطور» شهروندان با  چگونگی ارتباط با بخش های مختلف شهرداری اشنا می شوند و یک راه ارتباطی بین شهروندان و شهرداری برای همیشه ایجاد می شود.
پیروز حناچی، شهردار تهران، شهربانو امانی، ابراهیم امینی ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این سامانه ها را رونمایی کردند.

در انتهای این برنامه نیز مدیران برتر ارتباطی شهر معرفی و از آنها قدردانی شد.

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا را ببینید.

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 1221

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =