هوش مصنوعی در خدمت تصمیم‌سازی در مدیریت شهری

هم‌زمان با هفته هوش ‌مصنوعی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بیست و هفتمین رویداد دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در حوزه‌های سلامت دیجیتال، شهر هوشمند و حمل‌ونقل شهری، حضور پیدا کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران،  محمد فرجود در مراسم افتتاحیه هفته هوش مصنوعی، شهرها را یکی از بزرگ‌ترین منابع و فرصت‌ها برای به کارگیری هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: از این رو، فعالان حوزه هوش مصنوعی در صورت ارائه خدمات به شهرداری‌ها و یا دریافت اطلاعات برای تقویت سرویس داخلی، باید شناخت درستی از سیستم مدیریت شهری داشته باشند تا بتوانند از حجم بزرگ داده‌های شهری به درستی برای رفع چالش‌های شهر، بهره‌برداری کنند.
فرجود با بیان این‌که موضوع بهره‌گیری از هوش مصنوعی دو سال است که به‌طور جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته، اضافه کرد: همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه‌های کشور سبب شده تا مدیریت شهری در مسیر هوشمندسازی شهر تهران گام‌های موثری بر دارد.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به بکارگیری هوش مصنوعی در پیش‌بینی الگوها اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهری توانستیم در پیش‌بینی وضعیت و کیفیت آلودگی هوای تهران از هوش مصنوعی استفاده کرده و با کمک داده‌های زمانی و فضایی، پیش‌بینی نزدیک به واقعیتی از ۲۴ ساعت آینده‌ی شهر تهران داشته باشیم.
فرجود یکی از دستاوردهای دو سال اخیر شهرداری تهران در بهره‌گیری از هوش مصنوعی را بررسی جریان جمعیت ساکن در مناطق و محلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: با بکارگیری داده‌های موجود، امروز موفق به پیش‌بینی جمعیت شهر تهران در سطح مناطق و محلات شده‌ایم، چرا که این موضوع مهم برای خدمات‌دهی شهری در مدیریت شهر، حائز اهمیت است.
او یکی دیگر از کاربردهای بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت شهری تهران را استفاده از الگوهای تحلیل داده، برای شناخت ناهنجاری‌ها عنوان کرد و افزود: به طور مثال با استفاده از کلان‌داده‌های دوربین‌های ترافیکی شهر تهران  موفق به شناخت برخی ناهنجاری‌های موجود در شهر شده‌ایم.
فرجود بیان کرد: بکارگیری هوش مصنوعی، امکان تحلیل داده‌ها در مدیریت شهری را فراهم می‌کند به‌طوری که تنها در یک نمونه با استفاده از ۱۶ میلیارد داده پلاک‌خوان‌ها، موفق شدیم اطلاعات در خصوص میزان فعالیت و تردد تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی را در سطح شهر ارزیابی کنیم و بدین‌ترتیب، میزان دقیق فعالیت تاکسی‌ها و تاکسی‌های غیرفعال قابل رصد و پیگیری شدند.
او از همه علاقه‌مندان دعوت کرد تا از طریق پرتال سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نظرات و دیدگاه‌های خود را در اختیار این سازمان قرار دهند.

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 12295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =