سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان الگویی برای سایر کلانشهرها خواهد بود

رئیس اداره کل امور بانوان هدف از ثبت این سند را انتقال تجربه به سایر کلان شهر های ایران و کشورهای اسلامی دانست و تشریح کرد: شهرداری کلانشهرهای ایران اداره کلی تحت عنوان اداره کل امور بانوان ندارند و تنها شهرداری تهران است که مسائل زنان را به طور ویژه مورد توجه قرار داده است.

 به گزارش شهر، زهرا بهروز آذر رئیس اداره کل امور بانوان در راستای رونمایی از سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان به خبرنگار شهر گفت: با توجه به شعار این دوره مدیریت شهری که تهران را شهری برای همه میدانست، زنان ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل میدهند و به منظور دست یابی به این شعار نیاز است زنان شهر تهران را به گروه های مختلفی تفکیک کنیم، تا بتوانیم از این طریق زیست آنها را راحت تر و فضای شهر را برای استفاده آنها مناسب تر کنیم.

بهروز آذر در ادامه تشریح کرد: یکی از نیازهای اولیه بشر بحث امنیت است و ما به عنوان متولی امور بانوان موظف به رصد مناطق ناامن شهر هستیم. هر خللی در امنیت زنان ایجاد شود آسیب های متعددی را به آنها وارد میکند. هدف از تدوین این سند، ماندگار کردن اهمیت ایمن بودن شهر برای زنان و اقدام به انجام فعالیت های مرتبط با این حوزه است. 

زهرا بهروز آذر افزود: در این سند اسناد بالا دستی بسیاری مانند اصل ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی، سیاست ها کلی نظام مبنی بر ایجاد زمینه های مساعد برای رشد زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنها، برنامه ۵ ساله توسعه شهر تهران را مورد توجه قرار دادیم.

 زهرا بهروز آذر در ادامه گفت: در بخش اول این سند تعریفی از جامعه گوناگون زنان را ارائه دادیم و آنها را به گروه های مختلفی تقسیم کردیم. در نهایت ۲۱ ماده را در این سند تصویب کردیم. اداره کل امور بانوان بر اساس حیطه اختیارات قانونی خود که در شهرداری تهران دارد، برنامه هایی را برای بالا بردن امنیت زنان طراحی و اجرا کرده است. اما نیازمند همکاری و مشارکت دیگر سازمان ها مانند سازمان بهزیستی و سازمان زندان ها هستیم. تاکنون ۹۰ درصد اقدامات این سند از گذشته تا به امروز در حال اجرا بوده است. اما با تصویب این سند قصد انتقال تجربه را داشتیم.

بهروزآذر تصویب این سند را اقدامی موثر برای سایر کلانشهرها دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی و بنابر قانون اساسی که به برابری حقوق زن و مرد توجه دارد باید الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد. تنها نهادی که اداره کل امور بانوان دارد، شهرداری تهران است. سایر کلانشهرها از این اداره برخوردار نیستند. ما سعی داریم با تصویب این سند اقدامات این اداره کل را به سایر کلانشهرها ارائه کنیم و در آینده آن را به دبیرخانه شهرهای اسلامی معرفی کنیم.

زهرا بهروز آذر درباره مناطق ناامن شهر تهران گفت: گزارشاتی که مردم از مناطق ناامن شهر در سامانه ۱۳۷ ثبت میکنند بلافاصله توسط شهرداری منطقه و شورای راهبری در هر منطقه مورد بررسی قرار میگیرند. به طور مثال در کدام منطقه بیشترین نقاط تاریک وجود دارد، دو هفته آتی گزارش اولیه درباره این مناطق را اعلام میکنیم.

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 12311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =