جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰، جنبه درآمدی برای شهرداری ندارد

شهر: برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ رسیدگی به پرونده‌های متوقف شده کمیسیون ماده ۱۰۰ و دریافت جریمه از متخلفان، درآمد چشمگیری برای شهرداری تهران ندارد و فقط به ساماندهی پرونده‌ها کمک می‌کند.

محمود اولاد، تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به رسیدگی شهرداری تهران به پرونده‌های متوقف شده در کمیسیون ماده ۱۰۰، توضیح داد: مدیران شهری هدف از رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ را درآمدزایی عنوان نکرده‌اند، بلکه تاکید دارند نابسامانی‌های مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ و تصمیم‌گیری مناطق رفع خواهد شد.

او با بیان اینکه از دو دیدگاه درآمدی می‌توان موضوع رسیدگی به پرونده‌های متوقف شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ را بررسی کرد، گفت: آن چیزی از نظر شهرداری منابع درآمدی محسوب می‌شود درواقع عنوان اصلی‌اش جرایم آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ است. این کمیسیون تخلفات ساختمانی را بررسی می‌کند که یا سازندگانش بدون پروانه، ساخت و ساز انجام دادند یا اینکه با پروانه ساخت در مساحت یا طبقات تخلف می‌کنند، در این شرایط کمیسیون ماده ۱۰۰ یا رای به قلع و قمع می‌دهد یا رای پرداخت جریمه صادر می‌کند.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی معتقد است: نفس صدور رای جریمه برای سازندگان متخلف، ایجاد بازدارندگی است که دیگر این نوع تخلف‌ها رخ ندهد.

او با تاکید بر اینکه اشکال اصلی از قانون است و قانون باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود، اضافه کرد: علاوه بر اصلاح قانون، طرح تفضیلی هم باید بازنگری شود تا هم تخلفی صورت نگیرد و هم نیازی به دریافت جریمه نباشد.

به گفته این تحلیلگر مسایل اقتصاد؛ شاید هدف مدیریت شهری از تصویب این ماده، دیدگاه درآمدی و بازدارندگی نباشد اما ممکن است در ساماندهی پرونده‌ها و برخی تصمیمات سلیقه‌ای در مناطق جنبه کنترلی داشته باشد.

پیشتر شهرداری تهران همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از زیان‌ مالی و تامین منابع درآمدی، لایحه بسته محرک اقتصادی را به شورای شهر تهران ارایه و شورای شهر هم با تغییراتی این لایحه را تصویب کرد. براساس یکی از ماده‌های این لایحه، شهرداری تهران می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ هزار پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ سالهای طولانی متوقف شده را بررسی و از قبل آن درآمد کسب کند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =