گردشگری می‌تواند برای شهرداری تهران درآمد پایدار ایجاد کند

مهرشاد کاظمی معتقد است مطالبه و پذیرش اجتماعی مردم در بخش گردشگری می‌تواند موجب حفظ محیط زیست، همبستگی ملی، هویت بخشی و درآمد پایدار ایجاد کند.

مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر عنوان کرد: بر اساس اسناد و سیاست های بالا دستی و مصوبات شورای شهر، وظایفی برای ما تعیین شد، در گذشته ما تور تهران گردی برگزار می‌کردیم اما من مخالف برگزاری این تورها بودم و سعی کردم رویکرد تازه ای برای ستاد ایجاد کنم.

مهرشاد کاظمی در پاسخ به این سوال که حذف تور های تهران گردی به لحاظ مالی ستاد گردشگری را تحت فشار نگذاشته است گفت: ما درآمدی از برگزاری این تور ها نداشتیم یکی از دلایل مخالفتم با برگزاری این تور ها همین بود که شهرداری تهران وظیفه برگزاری این تور ها را ندارد و این وظیفه بخش خصوصی است، ما باید در بخش زیر ساختی ورود کنیم و سیاست گذار باشیم و بر فعالیت گردشگری شهرداری تهران  نظارت کنیم ،برای برگزاری تور باید توجیه منطقی وجود داشته باشد به طور مثال نوروز امسال پاکبانان و تطهیر کنندگان بهشت زهرا را به همراه خانواده هایشان به گردش تهران بردیم، اما اینکه این تور ها برای عده ای دعوت شده برگزار شود، منطقی نیست.

او درباره راه اندازی سایت ویزیت تهران گفت: ۲۷ اسفند ۹۹ راه اندازی این سایت  توسط دکتر پیروز حناچی انجام شد،  نام اصلی آن ، سامانه جامع  گردشگری تهران است و اطلاعات گردشگری، مکان های تاریخی، فرهنگی هنری، طبیعی، مذهبی، سلامت به همراه عکس و نقشه بر روی آن قرار گرفته  است و  بیش از ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی هنری را ما در این سایت معرفی کرده ایم.

علاوه بر اطلاعات اولیه، تاریخچه رویداد هایی که در این مراکز انجام شده نیز قابل مشاهده بر روی سایت است. در بخش محلات بیش از ۳۵۰ محله را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که نگاهی آسیب شناسانه به این مراکز داشتیم. تا کنون ۱۰ شماره از این نشریه با رویکرد منطقه محور در تعداد محدود چاپ شده و تمرکز ما بیشتر بر روی ارائه نسخه الکترونیک آن بوده است.

مهرشاد کاظمی در ادامه افزود: در فاز دوم تغییر رویکرد ستاد، به جز ارائه اطلاعات میخواهیم خدماتی مثل خرید بلیط، رزرو هتل، گردشگری سلامت نیز به مردم ارائه کنیم.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران درباره مدیریت شهری جدید و شورای ششم گفت: در نشریه تهران شهری زیبا، قصه شهرداری تهران و عملکرد ۳ دهه آن بازگو شده که بخش عمده آن مربوط به فعالیت مدیریت شهری دوره چهارم. و زمان آقای قالیباف است. امیدوارم رویکرد مدیریت جدید نسبت به مقوله گردشگری مانند همان دوران باشد. اینکه باور کنیم گردشگری می‌تواند درآمد پایدار برای شهرداری تهران ایجاد کند.  

کاظمی افزود: ما در بخش گردشگری دینی به این تحقق دست یافته ایم، چرا که یک باور اجتماعی در  آن وجود داشت، مسئولین هم به همان میزان پاسخ گوی مطالبه مردم بود، اگر مردم پذیرش اجتماعی و فرهنگ و سواد. گردشگری را بپذیرند، عناصر دخیل در صنعت گردشگری نیز فعالیت و عملکرد موثر تری خواهند داشت.

مهرشاد کاظمی درباره برگزاری تورهای مجازی گفت: برای اولین بار در ایران چنین امکانی فراهم شد تا برخی از مراکز فرهنگی شهر به خصوص موزه های تهران به صورت مجازی قابل رویت باشند، هدف ما این بود که در این ایام کرونا که موزه ها تعطیل هستند و مردم به خصوص سالمندان و افراد کم توان که شرایط حضور در جامعه را ندارند، بتوانند از این مراکز به صورت مجازی دیدن کنند.

او تشریح کرد: معاونت برنامه ریزی مدیریت شهری تلاش داشت که ستاد گردشگری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی را باهم ادغام کند، که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد، چرا که  این دو نهاد. هیچ رویکرد مشابهی باهم ندارند، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به لحاظ معماری و فنی ساختمان های شهر را مورد برسی قرار می‌دهد اینکه تا چه حد فرهنگ و هنر در ساخت آنها رعایت می‌شود، رویکرد ستاد گردشگری هم پرداختن به فعالیت های گردشگری است و این دو نمیتوانند با این رویکرد ادغام شوند.

رئیس ستاد گردشگری تهران درباره ایجاد گردشگری ارزان اظهار کرد:  تفاهم نامه ای با باغ گیاه شناسی ملی ایجاد کردیم و توانستیم تخفیفات خوبی را برای بازدیدکنندگانی که از جانب ما معرفی میشوند از آنها بگیریم ،البته برای خانواده های شهدایی که ما معرفی میکنیم به صورت رایگان انجام میشود.

او در پایان گفت: باید در طرح تفصیلی شهر تهران لکه ها و پهنه های گردشگری ایجاد شود، این اتفاق برای مراکز تجاری افتاده است چرا که سرمایه گذاران بخش خصوصی به جای ساخت هتل ترجیح می‌دهند مرکز تجاری بسازند و قطعا سود حاصل از احداث مرکز تجاری از ساخت هتل بیشتر است اما این امر باعث میشود به گردشگری شهر تهران که تمام پتانسیل گردشگر شدن را دارد آسیب بزند. به طور مثال در خیابان شیراز ملاصدرا، قرار بود هتلی احداث شود، ساختمان نیمه کار را فروختند و صاحبان این مرکز، با تغییر کاربری آن را تبدیل به مرکز فروش کاشی کردند.

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 12623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =