جنت آباد، بهشت تهران

شهر: در گذشته رودخانه‌ های کن، سولقان، ورد آورد و چشمه های باغ فیض در جنت آباد جریان داشتند و ساکنین باغ‌ های محله نیز از آن ها برای آبیاری استفاده می کردند. بالطبع باغ های جنت آباد نیز از سرسبزی چشم گیری برخوردار بودند، به همین دلیل این محله جنت نام گرفت.

به گزارش شهر، جنت ‌آباد، محله ای واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران است. این محله از شرق به پونک و بزرگراه اشرفی اصفهانی، از غرب به شهران، از شمال به حصارک و از جنوب به خیابان آیت ‌الله کاشانی منتهی می‌شود.

از نظر تقسیم ‌بندی محله ‌ای باید گفت که در ابتدا جنت‌ آباد به دو بخش جنت ‌آباد شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد ولی بعد ها با بهره ‌برداری از اتوبان نیایش عملا جنت‌آباد به سه بخش تقسیم شد. در حال حاظر جنت‌آباد جنوبی از اتوبان آیت‌الله کاشانی تا اتوبان همت، جنت‌آباد مرکزی از همت تا اتوبان نیایش و جنت‌آباد شمالی از اتوبان نیایش تقسیم ‌بندی می‌شوند.

این محله از مناطق غربی کوهپایه البرز است، به همین دلیل آب ‌و هوای بسیار مطبوعی دارد. رودخانه‌ های کن، سولقان، ورد آورد، چشمه های باغ فیض از جنت آباد می گذشتند. ساکنین باغ‌ های اطراف هم برای تامین آب و آبیاری از این رودخانه ها استفاده می کردند. به علت وفور آب، این محله از سرسبزی و آب و هوای خوبی برخوردار بود، به همین دلیل به آن جنت می گفتند.

از محصولات منحصر به فرد جنت آباد می توان به درخت های انار و گیلاس که میراث باغ‌ های سالیان دور است اشاره کرد. هنوز که هنوز است در کوچه ‌پس ‌کوچه های این محله این میوه ها چشم رهگذران را به خود خیره می کند.

میراث نظام مافی

زمین‌های جنت‌آباد متعلق به یکی از زمین‌داران و سیاستمداران دوران قاجار و پهلوی به نام محمدعلی نظام‌ مافی، معروف به نظام‌السلطنه بوده است. او بعد ها این زمین‌ها را وقف کرد. مدرسه، مسجد و بیمارستان نظام‌ مافی در جنت آباد، میراث به جامانده از اوست.

مسجد نظام مافی، یکی از مساجد شاخص تهران می باشد. زمین مسجد در آذر سال  ۱۳۴۷ توسط مرحوم محمد علی نظام مافی وقف شد. ایشان بنای مسجد را با اموال خود ساختند. محمد علی نظام مافی  در سال ۱۳۵۸ درگذشت. ساختمان مسجد به همت همسر ایشان مرحومه معصومه مافی و پسرشان شادروان دکتر رضا قلی نظام مافی در سال ۱۳۶۰ تکمیل شد. آرامگاه محمد علی نظام مافی در مسجد نظام مافی جنت آباد واقع است.

نظام مافی بیشتر زمین‌ های خود را به سازمان‌ های دولتی و مردم واگذار می‌ کرد. همین سبب می شد که با رشد مهاجرت به تهران بسیاری از کارگرانی که در کارخانه های غرب تهران کار می کردند در همین زمین ‌ها مستقر می‌شوند.

بهشت گل

بازار گل جنت‌آباد، یکی از بازار گل‌ های بزرگ تهران است. در این بازار در سالن های مجزا انواع گل و گیاهان آپارتمانی، باغچه‌ای و دسته گل تزئینی به فروش می رسد. در عین حال می توان در بازار گل جنت‌آباد، انواع گلدان و ظروف سفالی، آبنما و سایر محصولات مرتبط با باغچه و  گلکاری را پیدا کرد.

شاهین در جنت آباد

خیابان شاهین یکی از قدیمی ترین نقاط این محله است. در گذشته با توجه به این که شاهین ها در این محله پرواز می کردند، این خیابان به این نام شناخته می شد. در حال حاضر نام این خیابان به خیابان شهید پژوهنده تغییر پیدا کرده است.

امکانات ورزشی محله

ورزشگاه شهید درفشی ‌فر با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر، در منطقه جنت آباد تهران واقع است. این ورزشگاه در دوران مدیریت محمد حسن انصاری فرد، بازیکن تیم ملی فوتبال به بخش خصوصی اجاره داده می شد. ورزشگاه درفشی فر در دی ۱۳۹۱ و در زمان مدیریت محمد رضا رویانیان در پرسپولیس، برای همیشه به باشگاه پرسپولیس واگذار شد.

از دیگر مراکز ورزشی مهم جنت آباد باشگاه ورزش های هوایی سیمرغ است. شهروندان تهرانی می توانند حس عجیب پرواز یا سقوط آزاد را در این باشگاه تجربه کنند.

بافت جنت آباد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌ قطعه‌ زمین‌ هایی ۲۰۰ متری و کمتر را به کارمندان برخی شرکت ‌ها از جمله شرکت‌ های هواپیمایی و شهرداری واگذار کرد. اکثر این افراد  از تحصیلات بالایی برخوردار بودند. بنابراین بیشتر ساکنان قدیمی این محله جزو قشر تحصیل‌کرده هستند.

یکی از علت‌ های اصلی محبوبیت محله جنت آباد، کاربری مسکونی آن است. این محله از شلوغی های معمول مرکز شهر مانند ساختمان های اداری و... به دور و دارای آرامش خوبی است.

مجتمع سمرقند  

مجتمع سمرقند یکی از قدیمی‌ترین و لوکس ترین مجتمع ‌های تجاری و تفریحی تهران است که هر روزه از شهروندان بسیاری میزبانی می‌کند. این مرکز خرید چند عملکردی، دارای بخش های تجاری، اداری و تفریحی می باشد.

این مجتمع با مساحت ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۱۱ طبقه بنا شده است. این مجموعه که از مشاعات قابل توجهی برخوردار است محیطی آرام و دلپذیر برای خرید و تفریح خانواده ها می باشد. نمای این مجموعه ترکیبی از کامپوزیت (آلکوبان)، سنگ و شیشه با نورپردازی در شب می باشد.

یکی دیگر از امکاناتی که شما در گشت و گذار در مجتمع سمرقند تهران می‌توانید از آن استفاده کنید، مجتمع سینمایی سمرقند است. این سینما در مرداد ۱۳۹۲ تاسیس شد و در آن زمان یکی از بهترین مجتمع‌های سینمایی غرب تهران بود. این مرکز در سال ۱۳۹۴ مورد بازسازی قرار گرفت و از آن سال به نام پردیس سینمایی سمرقند شناخته شد. این پردیس توان رقابت با دیگر پردیس ‌های سینمایی منطقه را دارد.

دسترسی

نزدیک ترین ایستگاه مترو به جنت آباد، مترو صادقیه است که البته از آن جا با استفاده از اتوبوس و تاکسی می توانید خود را به جنت آباد برسانید.

.جنت آباد یکی از بهترین مناطق تهران از نظر دسترسی به اقصاء نقاط تهران است و دلیل آن هم قرار گرفتن در میان چهار بزرگراه باکری، همت، نیایش و اشرفی اصفهانی است 

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 12658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =