تاکید به تغییر برخی ساختار های شهرداری تهران/لزوم توجه به رفع نیازهای شهروندی با رویکردی جدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار با شهردار تهران بر ضرورت تغییر برخی ساختارها، تقویت مرکز مطالعات شهرداری تهران، توجه به رفع نیازهای شهروندی، توجه به درآمدهای پایدار و ... تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کردند. برخی نمایندگان از اصلاح ساختار شهرداری تهران در مدیریت شهری جدید سخن گفته و توجه به رفع نیاز شهروندان با رویکردی جدید را از شهردار تهران خواستار شدند.

الیاس نادران نماینده تهران در این جلسه گفت: تهران پایتخت ام القرای جهان اسلام بوده و در تمام کشور ها تاثیرگذار است و البته نوع نگاه شما در شهرداری به مسأله نیز تاثیر گذار است. اینکه توجه به مسائل اجتماعی شهر یکی از مهمترین ترین دغدغه های تهران شده، جای شکر گذاری دارد. البته فاصله اجتماعی موجود آزار دهنده است و باید کاهش پیدا کند.

او افزود: پناه مردم تهران مجلس و شهرداری است و انتظار حل مشکلات خود از سوی انها را دارند. همچنین مسئله فقر یک مسأله جدی است که نیاز به رسیدگی دارد. علاوه بر این هر چه تهران را زیباتر و جذاب تر سازید بر کل کشور تاثیر می گذارد و به نوعی شهرداری متولی بهسازی بقیه کشور است.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه ( سنقر کلیایی) نیز عنوان کرد: نمایندگان پای کار هستند تا هر جا که خلا قانونی می‌بینید، مشکلات را حل کنند و به شهرداری تهران کمک کنند.

این نماینده مردم گفت: باید شفافیت به وجود بیاید و امور به صورت سامانه ای انجام شود تا فساد از بین برود. به جوانان انقلابی اعتماد کنید و از هجمه ها نهراسید. همچنین توجه به معماری ایرانی اسلامی در نقشه ها وجود ندارد.

او عنوان کرد: به مردم پیام دهید که اگر شما جای شهرداری بودید چه می کردید؟ قطعا مسایل کلیدی در این پیامها مطرح می شود. همچنین می توانید از تهدیدهایی مانند پسماند فرصت به وجود بیاورید.

در ادامه مجتبی رضا خواه، نماینده تهران بیان کرد: نیاز شهر نگران کننده است و فاصله بین هزینه اداره شهر و میزان منابع مدام در حال افزایش است. در بحث اتوبوس، مترو و پسماند نیاز به سرمایه گذاری کلان وجود دارد و میزان نیازها چند برابر بودجه شهرداری است. نحوه درآمدزایی در شهرداری باید اصلاح شود در غیر این صورت شهرداران بعدی نیز همین اشکالها را خواهند گرفت.

او یادآور شد: تهران شاید جزو ۱۰ شهر پرجمعیت دنیا است و روش های درآمدی آن باید اصلاح شود و در قدم اول باید یک کار پژوهشی انجام شود که اولویت های کسب درآمد را مشخص کند.

فریدون عباسی، نماینده کازرون در این نشست تاکید کرد: نمی توان تهران را کنار گذاشت و باید این شهر برای جمعیت بیشتر آماده شود ولی می توان این رشد جمعیت را کاهش داد و جمعیت را از تهران منتقل کرد. در حوزه تمدنی باید توجه اساسی به حوزه هنر شود و تغییر درحوزه فرهنگ از طریق خدمت انجام می شود.

او با بیان اینکه خدمات شهری باید از طریق هنر معرفی شود، توضیح داد: معرفی بخش هایی مانند خدمات آتش نشانی، بهداشتی و نظافت شهری و حمل و نقل از حوزه هنر و ساخت فیلم و سریال محقق می شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: باید ساختارشکنی کنید و بازی را به هم بزنید و هویت شهر را که دچار تغییرات شده اصلاح کنید. تنها ظرفیت برای این تغییر، مردم هستند که باید پای کار بیایند. مثلا در مشهد جریان های انقلابی بحث محیط زیست را در دست گرفتند و در ارتباط با جمع‌آوری متکدیان با ظرفیت گام ‌دوم ‌انقلاب این مشکل حل خواهد شد. فعالیتهای مسجد محور باید گسترش یابد و پایگاههای گفتمانی ما مسجد است. همچنین بدنه شهرداری باید تراش بخورد و لاغر شود.

محمد صفایی، نماینده گناباد در این جلسه با بیان اینکه ما جامعه ای کوتاه مدت، کلنگی و فاقد استراتژی هستیم که چشم انداز را می نویسیم ولی اجرا نمی کنیم، گفت: نفت نیز ما را تنبل کرده و دموکراسی که البته امری لازم است، ما را از بسیاری از مسائل بازداشته است. مثلا معماری قاجار و پهلوی داریم و آنها با استبداد آن را به‌وجود آوردند ولی معماری انقلاب اسلامی نداریم. در این سالها از ساحت علم فرهنگ زدایی کردیم‌. احداث یک پارک فرهنگ در تهران می تواند در این حوزه موثر باشد. همچنین ظرفیت مدنی کم بدیلی داریم که فقط در بحرانهایی مانند سیل و زلزله و...  استفاده می کنیم که باید در شرایط عادی نیز از آن استفاده کنیم.

علی اصغرعنابستانی، نماینده جغتای، جوین و سبزوار نیز گفت: سرفصلها و نوع نگاه مطرح شده ، امیدوار کننده بود و سرمایه اجتماعی باید همراه با عدالت اجتماعی برگردد . مظاهر آسیب های اجتماعی باید با فوریت از بین برود و و روح ‌زندگی به شهر برگردد و مردم در اداره شهر دخیل شوند.

او با تاکید بر اینکه  نباید از مسائل کوچک آزار دهنده غافل شویم، بیان کرد:تهران هویت مشخص ندارد و باید برای تهران هویت تعریف شود. همچنین از دیپلماسی شهری غافل نشویم. دیپلماسی که شاید نتیجه و خروجی آن در بعضی مواقع  از دیپلماسی رسمی نیز موثرتر باشد.

علیرضا پورناصری، نماینده مسجد سلیمان عنوان کرد: در شرایط بیم و امید هستیم. مدیریت کشور به دست جریان انقلاب افتاده و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب حل مشکلات در حوزه مدیریت، قابل حل است و باید با میدان دادن به افراد متخصص و با انگیزه به این شرایط غلبه کنیم. تهران پایتخت است و توفیق و عدم توفیق  آن بر سایر شهرها تاثیر گذار است و شهرداری تهران می تواند محوری برای انتقال تجارب به سایر شهرها شود. ۳۰ شهرداری شهرهای استانهای محروم کشور می توانند زیر پوشش شهرداری تهران از حیث انتقال تجربه و کمک های دیگر قرار بگیرند.

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین با اشاره به موضوع  زندگی عفیفانه گفت: باید بازار بزرگ عفاف و حجاب و ارائه زندگی عفیفانه را درنظر بگیریم و باید یوسف پروری و مریم پروری داشته باشیم. ۶.۵ میلیون زن سرپرست خانوار داریم که  سو استفاده اخلاقی از آنها غیرت هر فرد آزاده ای را بر می انگیزد، بنابراین باید بازارچه های مخصوص زنان سرپرست خانوار را فراهم‌ کنید تا آنان مورد آزار قرار نگیرند. بوستان های ویژه دختران و بانوان در مناطق مختلف باید احداث شود و هیچ کاری برای هویت بخشی به دختران در حوزه شهری انجام ندادیم. بیمارستانهای تخصصی بانوان می تواند یکی از این مدلها باشد چرا که حق استفاده از درمانگر همجنس در سایر کشورهای دنیا نیز به رسمیت شناخته می شود.

 او ادامه داد: خانواده محوری و مناسب سازی معابر برای استفاده مادر و کودک و مراکز دوستدار مادر و کودک در تهران تعبیه نشده است. می توان نهضت دفع پسماند هوشمند به روش بیولوژیک و صنعتی ایجاد کرد که درآمد شهرداری را بیشتر می کند و مشکلات را نیز حل می کند. همچنین مسجد کارگاه ها و مسجد فرهنگ سراها و مسجد بازارها باید تشکیل شود.

رضا تقی پور، نماینده تهران نیز بیان کرد: مرکز مطالعات شهردای یک ظرفیت بزرگ است و آنجا می تواند به مرکز تحقیقات مدیریت شهری تبدیل شود.

می توان یک ساله تعریف زندگی مطلوب را بدست بیاوریم و بعد از آن خود را با آن شاخص ها بسنجیم. همچنین بحث انتقال پایتخت را دنبال کنید در غیر اینصورت مشکلات تهران بیشتر می شود.

عبدالکریم جمیری، نماینده بوشهر، گناوه و بندر دیلم عنوان کرد: موفقیت شما موفقیت یک تفکر است. باید به اندازه اقتضائات وعده داده شود نه به اندازه ای که فکر می کنیم. تیم مشاوره در این کار داشته باشید که موفقیت شما با آن رقم می خورد. موانع قانونی گاهی وجود دارد و بررسی دقیق در این زمینه می تواند کار را تسریع کند. نکته دیگر ایجاد انگیزه به نیروهای مختلف در سطوح مختلف است.

حبیب آقاجری، نماینده ماهشهر هم در ادامه این نشست بیان کرد: باید برای تمام امور زندگی افراد در شهر تهران به موضوعات توجه شود. شاه کلید اعتماد مردم مدیریت سالم است و اگر در این بخش موفق شوید به اهداف می‌رسید. باید به مساله آینده نگری تهران و تهدیداتی مانند زلزله که برای آن متصور است توجه شود.

در ادامه غلامحسین رضوانی، نماینده تهران گفت: بزرگترین چالش در منابع نیست و مشکل اصلی مدیریت است. موفقیت شما این است که با حفظ هویت خود کارآمدی داشته باشید و این مهم به شرطی محقق می‌شود که جهت گیری به سمت عدالت داشته باشید. بسیاری از نیروهای درون شهرداری توانایی های خوبی دارند که  باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

علی خضریان، نماینده تهران عنوان کرد: باید درباره مدل حکمرانی عادلانه برای شهر تهران بیشتر تامل کنیم. مثلا در مدل طرح ترافیک، کسی که پول دارد می تواند هوا را آلوده کند و شبها تردد کند و این مسأله مردم را اذیت می کند.  نکته دیگر هزینه‌های بالای شهر و ‌گران اداره کردن آن است. یکی از همین نکات تفکیک زباله از مبدا و نقش مردم در این مسأله است. ولی همتی در این سالها برای آن نبوده در حالی که درآمد بالایی دارد و باید مردم را در آن شریک کنیم تا انجام شود و مردم در این صورت راحت تر مشارکت می کنند.

جواد نیک بین، نماینده کاشمر، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان ابوالفضل عمویی، نماینده تهران، محمد سبزی، نماینده ساوه، محسن علیزاده، نماینده سپیدان و بیضا، سید ناصر حسینی پور، نماینده گچساران و باشت، روح الله نجابت، نماینده شیراز، مالک شریعتی، نماینده تهران و مجتبی توانگر نماینده تهران از دیگر نمایندگان حاضر در این جلسه بودند.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 12940

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =