مسائل زیست محیطی از مهم ترین مطالبات شهروندان تهرانی است

همواره مسائل زیست محیطی در آیات و روایات مورد اهمیت بوده و همیشه بر حفظ و حراست از آن سفارش شده است. محیط زیست یکی از دغدغه های جهان امروز است و همانطور که در اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره می‌شود منابع زیست محیطی در زندگی امروزه شهروندان اهمیت زیادی دارد و بن مایه حرکت در مسیر توسعه پایدار هست.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست نقد و بررسی پیامدهای زیست محیطی پروژه های عمرانی درون شهری و آیین رونمایی از کتاب تألیفی با حضور مهدی بابایی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حسین بوچانی؛ رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، سید اویس ترابی؛ متخصص حوزه آب و علیرضا نوری، مدیر گروه مطالعات زیرساخت و عمران شهری به صورت برخط برگزار شد.

در آغاز این نشست مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در باب اهمیت و حفظ محیط زیست گفت: همواره مسائل زیست محیطی در آیات و روایات مورد اهمیت بوده و همیشه بر حفظ و حراست از آن سفارش شده است. محیط زیست یکی از دغدغه های جهان امروز است و همانطور که در اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره می‌شود منابع زیست محیطی در زندگی امروزه شهروندان اهمیت زیادی دارد و بن مایه حرکت در مسیر توسعه پایدار هست.

بابایی با اشاره به اهمیت محیط زیست و تألیفاتی با محورهای زیست محیطی افزود: این کتاب غنی در راستای پروژه های زیست محیطی شهر تهران تهیه شده، چنین محتواهای غنی‌ای باید مورد استفاده همه حوزه‌های مدیریت شهری قرار بگیرد، نه اینکه فقط مختص مدیران حوزه های عمرانی باشد.بابایی افزود: آموزش و گسترش چنین دستاوردهایی می بایست الزام آور باشد و مورد بهره برداری تمامی فعالان حوزه عمران و شهرسازی قرار بگیرد.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اولویت داشتن مطالبات شهروندان گفت: مسائل زیست محیطی و رفع آلودگی هوا از مهمترین مطالبات شهروندان تهرانی است.

او در خصوص اهمیت مطالعات زیست محیطی و ارزیابی پروژه های عمرانی اظهار داشت: پیوست های زیست محیطی پروژه های عمرانی بسیار مهم است و تأثیر آن در نسل های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

بابایی با اشاره به مطالعات زیست محیطی ۵۰ سال گذشته آرادکوه گفت: در آرادکوه کمترین آلودگی آب را داریم، مکان‌یابی این نقطه از تهران در ۵۰ سال گذشته پیرو مطالعات دانشگاه هاروارد صورت گرفته، فاصله سطح زمین تا آب های زیر زمینی ۲۰۰ متر است و خاکش شور و غیر قابل نفوذ است.

در ادامه این نشست محمد حسین بوچانی با اشاره به سیاست های ابلاغی مورخ ۲۶ آبانماه ۱۳۹۶  از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاست ها در ۱۵ بند تنظیم و ابلاغ  شده است که حفاظت حق نسل های آینده در محیط زیست و جرم انگاری تخریب کنندگان و نحوه پاسخگویی از مهم ترین بندهای آن است که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: نحوه استفاده از انرژی ها و کاهش مصرف و استفاده از فناوری‌های نوآورانه با تعمیق و آگاهی بخشی به مردم و مسئولین از اهمیت و دستاوردهای مطالعات زیست محیطی است.

بوچانی با انتقاد از قرار نگرفتن اولویت های زیست محیطی در رتبه بندی شهرها گفت: متأسفانه رویکرد نهادها در رتبه بندی شهرها، موضوعات حقوقی و مالی است و به شاخص های محیط زیستی اهمیت نمی دهند. با تغییر این رویکرد می‌توان به توسعه پایدار و اقتصاد شهری بر پایه توسعه همه جانبه شهری دست یافت. محیط زیست برای همه نسل هاست و با مطالعات زیست محیطی پروژه های عمرانی می توان آسیب های زیست محیطی کمتری به بار آورد. سید اویس ترابی، متخصص حوزه آب در این نشست برخط، در خصوص اهمیت کتاب تألیف شده گفت: اقتصاد شهرها هر روز رشد می کند بدون اینکه به رضایت کیفی زندگی شهروندان اهمیت بدهد، این کتاب فهوایی برچند رشته‌ای بودن مسئله محیط زیست است که با مسائل شهری پیچیده در هم گره خورده است.

او با اشاره به ایجاد بستر آشتی محیط زیست با سازندگان شهرها  افزود: متخصصین شهرسازی باید در حوزه های زیست محیطی تخصص داشته باشند و یا در کنار پروژه های عمرانی خود از متخصصین زیست محیطی، جامعه شناسی و غیره بهره مند شوند. در دنیا حضور متخصصان در رشته های مختلف همواره در پروژه های عمرانی قابل مشاهده است.

ترابی تصریح کرد: در سال های اخیر شهرها به صورت تک بعدی رشد کردند و به اکو سیستم اهمیت نمی دادند، چنانچه این دو موضوع ارتباط تنگانگی با هم دارند و در وضعیت توسعه پایدار با ایجاد عدالت اجتماعی مانع از بروز آسیب در اکوسیستم می شوند. خرد جمعی حاکم بر دنیا تصمیم گرفته تا به کمک جامعه متخصصین با نگاه به افزایش رشد اقتصادی و کاهش آسیب های زیست محیطی وارد لایه‌های مدیریت پروژه های عمرانی شود.

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 12946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =