آمادگی مجلس برای کمک به شهرداری تهران/ ضرورت احیای پست قائم مقامی

شهر: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار با علیرضا زاکانی شهر تهران را به عنوان الگویی برای دیگر شهرها و کلانشهرهای کشور دانسته و از شهردار تهران خواستند تا اجرای الگوی معماری ایرانی-اسلامی را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار شهر، عصر امروز- دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰- تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران در خصوص مسایل مربوط به شهر و شهرداری تهران به گفت و گو نشستند.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زاکانی چه در مجلس و چه در شهرداری باشد در خدمت نظام است، گفت: این تفاوت‌ها فقط به دلیل مسیولیت‌ها است و هدف، خدمت به مردم و نظام است.

او از دعوت مجمع نمایندگان تهران در مجلس از شهردار تهران خبر داد و گفت: ما آمادگی همکاری در تمام زمینه‌ها را داریم و به زودی از شهردار تهران دعوت خواهیم کرد که گزارشی به مجمع نمایندگان تهران ارائه شود تا بررسی کنیم که چه کمک‌هایی در ارتباط با شهرداری می‌توانیم داشته باشیم.

به گفته حجت الاسلام تقوی؛ این نگاه را هم از نمایندگان شهرستان ها باید تعدیل کنیم که می‌گویند تهران امکانات زیادی دارد و دیگر نیازی به کمک ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که تهران مرکز کشور بوده و برای کل کشور است، بهداشت، زیبایی و سلامت تهران مربوط به کل کشور می‌شود و بار بسیاری از خدمات کشوری را تهران به دوش می‌کشد. خدمت به تهران خدمت به یک نظام است نه به یک شهر. 

رییس مجمع نمایندگان استان تهران، ارزش یک شهر را به انسان‌های آن شهر نه به پارک و بانک و … دانست و توضیح داد: شهر اسلامی باید نمادها و نمودهای اسلامی در آن جلوه کند، متاسفانه تهران هویت اسلامی ندارد و بیشتر ساختمان‌ها غربی است ‌معماری و شهرسازی اش اسلامی نیست.

ناصر حسینی‌پور، نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، گفت: پیشنهاد میکنم بر اساس فونداسیون دفاع مقدس که مردم محور بود، امروز مدیریت کلانشهر تهران در تمام موضوعات با همان نگاه مردم محور و استفاده از نخبگان اداره شود، بخش بزرگی از بدنه جوانان برای کمک به مدیریت شهری، برای رسیدن به نسخه‌های عملیاتی به میدان می‌آید.

صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست بیان کرد: تهران یکسری مشکلاتی دارد؛ اما دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که ممکن است در برخی از شهرها این امکانات نباشد.

او ادامه داد: معماری اسلامی- ایرانی تهران در کنار پایتخت بودنش باید مورد توجه قرار بگیرد تا برای دیگر شهرها در معماری اسلامی هم الگو شود.

بدری همچنین بر نگهداشت شهر و رسیدگی به فضای سبز و تشویق شهروندان به نگهداری از این فضا، لزوم زمان بندی اجرای پروژه‌ها و استفاده از مدیران انقلابی و جوان بدنه شهرداری تاکید کرد.

کیوان مرادیان، نماینده قائمشهر در مجلس هم از تهران و شهرداری این کلانشهر به عنوان الگوی شهرهای دیگر و نماد کارآمدی نظام صحبت و بر لزوم رفع آلودگی هوا مشکلات پسماند و ترافیک تاکید کرد.

 پست قائم مقامی احیا شود

در ادامه این نشست، امیرحسین بانکی‌پورفرد نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا به امروز در تهران کالبدی کار شده اما در بحث محتوایی کاری نشده است، گفت: یک دوراهی وجود دارد که برای شهر بزرگی مانند تهران با این همه بحران، مدیری میخواهیم که کالبدی باشد یا مدیر فکری. 

او گفت: اگر مدیر فکری باشد و اگر درگیر اجرا شود نمیتواند فکر کند، بنابراین از شورای شهر می‌خواهیم که جایگاه قایم مقام دوباره احیا شود تا اقدامات کالبدی را انجام دهد و بحث‌های محتوایی را شهردار به پیش ببرد. 

بانکی‌پور فرد ادامه داد: جوانان متعهد انقلابی خیلی محجوب هستند و در لابی های سیاسی قرار نمیگیرند از شهردار تهران تقاضا دارم یک نفر را برای شناسایی این افراد انتخاب و به نمایندگان مجلس معرفی کنید.

او با بیان اینکه عنوان «شهر اسلامی» واژه درستی نیست، توضیح داد: ما زمانی به دنبال الگوی جهانی بودیم و به عنوان «بلد طیب» رسیدیم که بهترین عنوان برای شهر است.

نماینده اصفهان این را هم گفت که برنامه کوتاه مدت، جلوگیری از بحران‌هاست و از زاکانی خواست تا در دوسال نخست کار، دست به ساختار نزند.

برخی بدهکاران شهرداری، گردن کلفت هستند

فریدون حسنوند، نماینده اندیمشک هم در این نشست مشترک با زاکانی، با بیان اینکه قانون شهرداری یکی از قدیمی ترین قانون هاست که استقلال سه قوه در آن تعریف شده است، گفت: یکی از قوانینی که کمتر نیاز به تفسیر دارد قانون شهرداری هاست.

به گفته او؛ در حوزه ساختار، شهرداری تهران نمیتواند پاسخگوی ماموریت‌ها و وظایفش باشد و بنابراین نیاز به تغییر ساختار وجود دارد.

حسنوند به سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از شهرهای دنیا، سرمایه گذاران کار میکنند نه شهرداری، اما در ایران فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار رایج است. از طرف دیگر کمیته منابع مالی و منابع پایدار باید تشکیل شود پ نمی‌شود شهرداری کلانشهری مثل تهران را با مالیات و عوارض اداره کرد.

او ادامه داد: شهرداری تهران در کنار بدهی‌ها، هزاران میلیارد تومان مطالبه دارد که در سال‌های گذشته وصول نشده که برخی از اینها گردن کلفت ها هستند. همچنین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تعهداتشان عمل نکردند و مسولیت دارند بخشی از درآمدشان را به شهرداری بدهند.

حسنوند بیان کرد: درباره متدکیان و کودکان کار و زباله‌گردها همه نهادهای مرتبط وظایف خود را به درستی انجام نمیدهد با این حال باید شهرداری اقدامات بیشتری انجام دهد.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم در این نشست با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته چندین هزار، میلیارد تومان در تهران هزینه شده است، از شهردار تهران خواست تا گزارشی تهیه کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد تا به گفته او؛ نکات مثبت و منفی را بیابیم و از نکات منفی پرهیز کنیم.

او گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا میان ساختمان‌ها فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری ایجاد می شود تا در زمان بروز حادثه خسارت کمتری در برابر زلزله وارد شود اما در تهران اینگونه نیست.

میرسلیم به زلزله شهرری اشاره کرد و گفت: هیچ کس نمیتواند آینده را پیش بینی کند، در تهران ساختمان هایی وجود دارد که دقیقا روی خط گسل است اما آیندگان خواهند گفت که شما باعث و بانی آن بودید و چرا اجازه ساخت و ساز دادید.

وضعیت فرهنگی و سیاسی تهران نباید این باشد

در ادامه این نشست، ابراهیم رضایی، نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثروت کشور عمدتا در تهران و به صورت ناعادلانه هزینه می‌شود، گفت: تهران برخوردارترین شهر کشور است و ۸۰ درصد منابع مالی بوشهر در تهران هزینه می‌شود. شهری که نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه زیادی برای آن میکند وضعیت سیاسی و فرهنگی اش نباید این باشد آنهایی که بردند و خوردند طلبکار هم هستند.

تهران الگوی مبارزه با فساد باشد

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه، با بیان اینکه شورای شهر تهران انتخاب شایسته ای داشته است، گفت: در ملاقات‌های مردمی ۶۰ درصد مردم کمک مالی و اشتغال می‌خواهند بخشی از ۴۰ درصد هم کسانی هستند که با شهرداری ها مشکل دارند.

به گفته او؛ یکی از دلایل مهم این نارضایتی این است که برخی از کارکنان شهرداری‌ها چون تعارض منافع دارند برای مردم مشکلاتی ایجاد میکنند.

موسوی لارگانی همچنین بر لزوم تسهیل قوانین دست و پا گیر و مبارزه با فساد و رانت‌ها و رانت‌خواری ها تاکید کرد و افزود: با این اقدامات تهران می‌تواند الگوی مبارزه با فساد برای سایر شهرها و کلانشهرها باشد.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 12948

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =