استفاده از انرژی خورشیدی چه صرفه اقتصادی دارد؟

شهر: مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۴۳ نیروگاه خورشیدی در سطح مناطق ۲۲گانه وجود دارد. به جز سه منطقه ۱۱، ۱۵ و ۱۸ مابقی مناطق شهرداری از انرژی خورشیدی بهره می برند و این در حالی است که ۳۳ ساختمان شهرداری و ۱۰ بوستان از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، شهرهای سبز در کشورهای مدرن و توسعه یافته از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده می کنند  که امروزه به آن اهمیت می دهند. شهرداری تهران نیز از این موضوع مستثنی نیست. شهرداری از سال ۹۳ استفاده از انرژی خورشیدی را در دستور کار بوستان ها قرار داد. شینا انصاری،  مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با شهر تاکید کرد: در حال حاضر ۴۳ نیروگاه خورشیدی در سطح مناطق ۲۲گانه وجود دارد. به جز سه منطقه ۱۱، ۱۵ و ۱۸ مابقی مناطق شهرداری از نیروگاه خورشیدی استفاده می کنند.

او با اشاره به پراکندگی این نیروگاه های خورشیدی افزود: در منطقه یک شهرداری ۶ نیروگاه، در منطقه۲ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه۳ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه۴ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه ۵ شهرداری ۳ نیروگاه، در منطقه ۶ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه ۷ شهرداری۳ نیروگاه، در منطقه ۸ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه ۹ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه ۱۰ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه ۱۲ شهرداری ۴ نیروگاه، در منطقه ۱۳ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه ۱۴ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه ۱۶ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه ۱۷ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه ۱۹ شهرداری یک نیروگاه، در منطقه۲۰ شهرداری ۲ نیروگاه، در منطقه ۲۱ شهرداری یک نیروگاه و منطقه۲۲ شهرداری ۵ نیروگاه در حال بهره برداری است.

شینا انصاری در پاسخ به این سوال که این نیروگاه ها فقط به مصرف شهرداری کمک می کند یا به وزارت نیرو نیز برق می دهد؟ گفت: با توجه به مصوبه هیئت وزیران، نهادهای دولتی و عمومی موظف به تامین ۲۰ درصد انرژی مصرفی از تجدید پذیر هستند. با توجه به این مصوبه انرژی تولید شده فعلا به مصرف شهرداری کمک می کند. هر چند شهرداری تهران در حال پیگیری برای فروش به وزارت نیرو است اما هنوز موفق به انجام این مهم نشده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به این که ۳۳ ساختمان شهرداری و ۱۰ بوستان از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنند، تاکید کرد: در حال حاضر در حدود ۹۴۵ مگاوات برق در سال تولید می شود. شهرداری تهران در نظر دارد سالانه  به مجموع ۶۰۰ کیلووات نیروگاه های خود را توسعه دهد. اما جهت این توسعه باید سایر ارگان ها و شهروندان نیز در امر توسعه ورود پیدا کنند.  

شینا انصاری در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری به ساختمان هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می کند تسهیلات با مشوق هایی ارایه می کند، اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس مصوبه ساختمان های سبز که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده، مکلف به حمایت از ساختمان هایی است که از انرژی تجدیدپذیر استفاده و بخشی از برق خود را تامین می کنند. به همین جهت شهرداری در حال تدوین دستورالعمل اجرایی این وظیفه خود است تا بتواند از ساختمان هایی که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند، حمایت های لازم را به عمل آورد.

او در پاسخ به این سوال که انرژی خورشیدی می تواند در آلودگی هوا چه تاثیری داشته باشد؟ گفت: تولید ۹۴۵ مگاوات سالانه منجر به کاهش ۷۲۴ تن دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) و معادل کاشت ۳۶۲۰ اصله درخت در شهر تهران است. این اعداد گواه آن است که در صورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تا چه حد می توان به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و بهبود وضعیت محیط زیست کمک کرد.  

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که اگر ساختمان های مسکونی از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنند به صرفه است؟ تاکید کرد: از دیدگاه ملی و محیط زیستی استفاده از این انرژی ها کاملا توجیه پذیر و مقرون به صرفه است. هر چند قیمت سرمایه گذاری اولیه نیروگاه خورشیدی نسبتا بالاست ولی با توجه به قیمت خرید تضمینی، بازگشت سرمایه آن کوتاه مدت و نگهداری آن ساده است.

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 13012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =