به گزارش خبرنگار شهر، دستیابی به این هدف نیز باعث شده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در طرحی ۵۰۰ کیلومتر از پیاده روهای پایتخت را به عنوان هدف اولیه قرار دهد تا با بهسازی و نوسازی به آرمان پیاده روهای استاندارد در تهران دست پیدا کنند.
۴ کیلومتر در هر ناحیه
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار شهر توضیح می دهد: امسال ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه برای بهسازی و نوسازی طراحی شده که در هر ناحیه شهر تهران چهار کیلومتر درازا دارد و طراحی این پروژه تقریبا تمام شده است.
او می گوید: در هر ناحیه تهران چهار کیلومتر پیاده رو ساخته خواهد شد و قرار است پیاده رویی که ساخته می شود همه وسایل مناسب سازی، معلولان، فضای سبز، مسیر دوچرخه، نور و مبلمان شهری را داشته باشد.
صبوری دیلمی توضیح می دهد: در تهران نزدیک به ۱۲ کیلومتر پیاده رو وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن کیفیت مناسبی هم ندارد. به دنبال آن هستیم که با ۴ کیلومتر در سال می توانیم در یک برنامه زمان بندی کل پیاده رو های تهران را بهینه سازی کنیم.
بر اساس طرحی که صبوری دیلمی از آن سخن می گوید، در گام اول ۲۵ کیلومتر از این طرح مناسب سازی پیاده راهها در خیابان کریم خان اجرایی شده است.
مسیر دوچرخه، مبلمان شهری، نور کافی و... نکاتی است که صبوری دیلمی در توضیحات خود در جمع برخی از معلولال و نابینایان که روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه به همراه زهرا نژاد بهرام، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بازدید این طرح رفته بودند از آن سخن می گوید.
قول و قرار با معلولان
دو نفر از معلولان روی صندلی چرخ دار نشسته اند. به سختی از مسیر ورودی پیاده رو به خیابان رد می شوند و در یک نقطه نیز بلوک های بتنی چاره ای برای معلول پشت صندلی چرخ دار نمی گذارد جز اینکه پیادرو را دور بزند و به مسیر خیابان برود.
اما صبوری به دقت به گلایه ها گوش کرد و حتی قرارهایی هم با معلولان گذاشت که دو نفر از معلولان در تیم نوسازی معاونت فنی و عمرانی برای بازسازی پیاده روها حاضر شوند.
دو نابینا هم بودند با عصاهای سفیدشان. بخش هایی از پیاده روها مخصوص آنها طراحی شده بود. شیارهای آهنین که عصای نابینا قبل از قدم هایش به آن می رسد و این هشدار را می دهد که به خیابان نزدیک می شوید.
نابینایان البته راضی تر از معلولان ویلچری بودند هر چند گلایه هایی درباره زیر ساخت ها وجود داشت که به هر حال در گرمای صبح روز دوشنبه معاون شهردار تلاش کرد در مسیر حرکت توضیحات مفصلی درباره نحوه کار و اصلاحات به آنها ارائه دهد.
شهرداری برنامه مشخص ارائه می دهد
زهرا نژاد بهرام نیز درباره این طرح ۵۰۰ کیلومتری در تهران و بازدید که برنامه ریزی کرده بود توضیح داد. او به خبرنگار شهر می دهد: گروه هایی از معلولان و اعضای شورای شهر از این پروژه بازدید و اطمینان خاطر پیدا کردند که بحث های مناسب سازی در آن دیده شده است.
او با اشاره به اینکه معلولان همراه با مهندسان شهرداری و معاون شهردار مسیرها را طی کردند، ادامه می دهد: معاونت عمرانی ۵۰۰ کیلومتر از پیاده روهای تهران را مناسب سازی می کند که در همین راستا این بازدید انجام شد. با این بازدید متوجه شدیم که این طرح تا چه اندازه با وضع معلولان حسی و حرکتی و دیگر معلولان هم خوانی دارد.
نژاد بهرام با اشاره به اینکه این یک بازدید مشترک با حضور معاون عمرانی در جهت دریافت نظرات بود، بیان کرد: نحوه مبلمان شهری، رفع موانع فیزیکی در مسیر پیاده رو و ... از موارد مورد تأکید است که در بازدید پیاده روها آنها را مشاهده کردیم.
نژاد بهرام گفت که بخشی که در خیابان کریم خان مورد بازدید قرار گرفت پایلوت اولیه از ۵۰۰ کیلومتری است که قرار است از سوی شهرداری مناسب سازی شود. قرار است شهرداری در این زمینه برنامه اجرایی و زمان بندی مشخص ارائه دهد و دو نفر از معلولان نیز به شکل مداوم در ستاد مناسب سازی معاونت عمرانی در مورد پیاده روها وجود داشته باشند.
در حالی که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست مسیرهای تعیین شده در شهر تهران مربوط به کدام خیابان ها هستند نژاد بهرام گفت که مسیرهای ۵۰۰ کیلومتر تعیین شده از سوی شهرداری قرار است به زودی اعلام شود.
به هر حال فضاهای شهری، مکان هایی هستند که به عموم شهروندان تعلق دارند و مشکلات فیزیکی نمی تواند از این تعلق بکاهد. با این وجود، کیفیت مسیرهای پیاده در شهرهای ایران مطلوب و راحت نیستند. تداخل بین سواره و پیاده، وجود چاله ها و سطوح ناصاف پیاده رو، وجود موانع فیزیکی، امکان تصادفو برخوورد با وسایل نقلیه موتوری به خصوص موتور سیکلتها در پیاده رو، ناکافی بودن نور معابر، کم عرض بودن پیاده روها و... ازگلایه هایی است که در اکثر نقاط شهری، شهروندان در هنگام جابجایی به صورت پیاده کم و بیش با آن دست به گریبانند.
طرح مناسب سازی پیاده روها تنها راهی است که تهران می تواند مسیر آرامی را در ترافیک شهری برای عابران فراهم کند اما اجرای این طرح قطعا در شهری مانند تهران با موانع بسیاری مواجه است و به سادگی ممکن نیست.
اجرای طرح ۵۰۰ کیلومتری در تهران قدمی است که اگر تا پایان سال ۹۹ بتواند به هدف دست یابد می تواند برای اولین بار این نوید را به شهروندان تهران بدهد که نه تنها می توانند به آرامش پیاده روی در شهرشان مطمئن شوند که فیزیک بدن آنها دیگر مانع حضورشان در شهر نخواهد بود.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماخی
نظر شما