تحقق ایده کلانشهر الگوی جهان اسلام با توجه به عدالت اجتماعی در توسعه شهری

شهر: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برنامه‌های آینده و اولویت‌های این معاونت را تشریح کرد و گفت: بدون شک در دوره‌های مختلف مدیریت شهری همواره ارزش‌های بنیادی مشترک بوده است. وقتی موضوع «تهران شهری برای همه» یا «شهری به عنوان کلان‌شهر نمونه در جهان اسلام» مطرح می‌شود، حتما جنبه‌های مختلفی مانند ارزش عدالت اجتماعی مدنظر است.

عبدالرضا گلپایگانی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه اجرای برنامه ها در شهرداری تهران نیاز به همکاری همه جانبه مدیران شهرداری دارد، گفت: مجموعه شهرداری تهران در بستر پایتخت و کلانشهر تهران مجموعه بسیار گسترده و پیچیده‌ای است. اقدامات برای اجرای برنامه‌ها در شهرداری نیاز به یک نظم منسجم، همه جانبه و وفاق بین مدیران شهرداری دارد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که برنامه ای موفق است که برای عملیاتی کردن اجزای آن، تمام مدیران شهری تلاش همه جانبه داشته باشند، افزود: زمانی که به مدیریت جدید شهری پا گذاشتیم باید با هماهنگی با سایر معاونت‌ها، در راستای چشم انداز و اهداف کلان شهر تهران حرکت کنیم.

او با اشاره به موضوعات مهم که مد نظر مدیریت شهری است بیان کرد: بدون شک در دوره‌های مختلف مدیریت شهری همواره ارزش‌های بنیادی مشترک بوده است. وقتی موضوع «تهران شهری برای همه» یا «شهری به عنوان کلان‌شهری نمونه در جهان اسلام» مطرح و حتما جنبه‌های مختلفی مانند ارزش عدالت اجتماعی مدنظر است. «کلانشهر الگو» بدون توجه به این موضوعات موفق نخواهد بود. شناختی که از شهردار تهران وجود دارد و برنامه‌هایی که ارایه کرده این موضوعات حائز اهمیت را به عنوان یکی از ارکان مهم مورد توجه قرار داده است.

عبدالرضا گلپایگانی در ادامه گفت: مطابق شناختی که در بیش از ۳۰ ماه حاصل شده چالش‌هایی در تهران وجود دارد و هماهنگی‌هایی که بیرون از مجموعه شهرداری در سایر نهادها وجود داشته به کمک مدیریت جدید شهری خواهد آمد و نفس جدیدی به شهر می‌دمد. از سوی دیگر اقدامات بنیادی نیز تداوم خواهد داشت. در شهرداری پرسنل، کارشناسان و...باید با هم کار را پیش ببرند. خوشبختانه به نظر می رسد همکاری خوبی بین مجلس شورای اسلامی، دولت، شهرداری و شورای شهر تهران پیش رو است و امیدوارم  مجموعه تلاشگر شهرداری نقش خود را به خوبی ایفا کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره اقدامات کوتاه مدت این معاونت در راستای تحقق شعار تهران الگوی جهان اسلام، تاکید کرد: برنامه‌هایی که به عنوان اولویت  می توان به آنها اشاره کرد؛  در وهله اول کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است که در این زمینه در مناطق ۲۲گانه آسیب شناسی انجام شده و زمان آن رسیده که برنامه تدوین شده به مرحله اجرا برسد. در قدم دوم ، موضوع تراکم ساختمانی، خط آسمان و ساماندهی مجدد طبقات در شهر تهران در اولویت است که تغییرات کارشناسانه در این زمینه ها به سمت بنیادهای شهرسازانه تری پیش می‌رود. در مرحله آخر خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و وضعیت جمعیت ساکن در هر بلوک شهری از جمله موضوعاتی است که در اولویت طرح های شهری قرار خواهد گرفت.

او افزود: موضوع مهم دیگر قانون جهش مسکن است که در برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده در شهر تهران و الگوی های ساخت مناسب در محله‌های پایتخت مورد توجه قرار می‌گیرد. برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده به شهردار تهران ارائه شده است و امیدواریم گام موثری در راستای این موضوعات برداریم. 

عبدالرضا گلپایگانی اضافه کرد: در ساخت واحدهای مسکونی ضوابط جدی تری در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال الگوی مصرف انرژی در ساخت ساختمان را مد نظر قرار خواهیم داد. اهمیت محله و ماهیت شهر در پروژه ها بیشتر تقویت خواهند شد که همه این موضوعات دست به دست هم داده و تهران را به شهری الگو تبدیل می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان افزود: در دوره گذشته بایدهایی را با هماهنگی شهردار تهران در راستای برنامه‌ ۵ ساله شهرداری و طرح جامع شهر ایجاد کرده بودیم که این پروژه ها باید به سرانجام برسد. در این دوره حتما این بایدها در هماهنگی با شبکه گسترده مدیریت شهر تدوین خواهد شد.

۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 13335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =