نیاز سنجی و تامین اعتبار دو شرط اجرای مگاپروژه ها

شهر: شعبانی گفت: تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و نگهداشت زیرساخت‌ها در حوزه فنی و عمرانی از اولویت های این معاونت در این دوره است.

عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه همکاری خود را با شهرداری تهران در حوزه فنی و عمرانی از دهه ۸۰ در قالب پروژه‌های عمرانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز کرده است، ادامه داد: از جمله این همکاری ها می توان به پروژه های هجرت، کردستان، مسیل باختر، شیخ فضل‌الله، جناح و شهید صدر در سیاق  تقاطعی و بزرگراهی اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در تشریح مهمترین اولویت‌های معاونت های فنی و عمرانی در این دوره از مدیریت شهری عنوان کرد: از سال‌های گذشته فعالیت‌های عمرانی به صورت یک نیاز همیشگی برای شهر مطرح بوده که در زمان مدیریت محمد باقر قالیباف به فعالیت‌های عمرانی، زیربنایی و کالبدی به شکل کاملا ملموس و پررنگ توجه شد که در ادامه این فرایند باید اقدامات اجرایی و تکمیلی انجام می‌شد و از یک سو پروژه های نیمه کاره باید تکمیل و  درخصوص مرمت ، بازسازی و نگهداشت ابنیه، معابر شریانی و بزرگراهی و همچنین پروژه های عمرانی پنج‌ ساله دوم و سوم به پایان می رسید.

شعبانی در ادامه افزود: اولویت و برنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ،در وهله اول تکمیل فعالیت‌های عمرانی به عنوان ادامه مسیر عمومی در حوزه کالبد شهر، در مرحله دوم نگهداشت این زیربناها، سر خط تلاش خواهد بود، چرا که عمر این بناها به مرحله ای رسیده که ترمیم، نگهداری و مقاوم سازی آنها در برابر بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و آمادگی در برابر این بحران‌ها ضروری است. با توجه به رشد روز افزون شهر و جمعیت، باید این زیرساخت‌ها تکمیل و تحرک دوباره به حوزه فنی و عمرانی شهر داده شود.

او ادامه داد: در کوتاه مدت و در اقدامی فوری باید مشکلات معابر شهر را حل کرد که از جمله آن می‌توان به روکش و اصلاح معابر به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی و همیشگی شهروندان اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: اقدام دوم معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره‌ای است که به هر دلیلی از جمله معارضان ملکی و تأسیساتی، مشکلات اعتباری یا طراحی ناتمام مانده است. این پروژه‌ها نقطه‌ای از شهر را درگیر خود کرده و شهروندان از این مسأله ناراضی هستند و آن‌ها را به عنوان ضایعه ای در منطقه خود تلقی می کنند، در حالی که انتظار دارند از امتیازات این پروژه استفاده کرده و منتفع شوند.

شعبانی سومین بخش از اولویت‌ها را اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس و پربازده عنوان کرد و افزود: گاهی ممکن است با احداث یک رمپ، لوپ و یا زیرگذر گره ای از مشکلات شهر و شهروندان باز کنید که نفع زیادی دارد اما هزینه چندانی ندارد. این نقاط شناسایی شده و حتما این اقدام صورت گرفته خواهد شد.

او درباره توجه به مگاپروژه ها در این دوره از مدیریت شهری یادآور شد: در حوزه مگا پروژه ها دو موضوع مورد توجه است، نخست اینکه اساسا طراحی و کارکرد آنها بعد از اجرا  باید متناسب با نیاز شهر باشد ، نمی توان پروژه ای را اجرا کرد و بعد از آن دریافت که با وجود هزینه سنگین، نفع چندانی ندارد و مردم به صورت ملموس خدمات آن را  نمی بینند. در واقع باید نیازسنجی و نیاز شناسی در ابتدای کار انجام شود چرا که مگاپروژه ها به دلیل هزینه بالا حساسیت های بیشتری را بر می انگیزد و مانند یک جراحی عمیقی است که بدنه و پوسته شهر و ذینفعان مختلف را درگیر خود می کند.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه کرد:  در واقع باید نیاز سنجی جامع و کامل انجام و پیوست های اجتماعی، ترافیکی و عدالت محورانه این پروژه ها احصا شود. مگا پروژه های مختلفی در حد طراحی های مفهومی و فاز صفر مانند پروژه ال آرتی همت و اتصال بزرگراه امام علی به بزرگراه تهران- شمال،  طراحی شده ولی درحال بررسی هستیم که آیا اجرایی شوند یا خیر؛ پروژه هایی که البته عزم ملی را نیز می طلبند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان کرد: نکته دوم درباره این پروژه‌ها اعتبارات لازم درخصوص آنها است. وضعیت اقتصادی فعلی به گونه ای است که باید اولویت ها در مسیر اجرا قرار گیرند تا مردم بیشترین نفع را از این پروژه ها ببرند و بر همین اساس اختصاص اعتبارات اهمیت ویژه ای در این بحث دارد. اگر این دو موضوع به گونه ای حل شوند که به یک فهم مشترک بین عموم شهروندان و مدیریت شهری منتج شود مگاپروژه هایی نیز در نظر داریم که اجرا خواهند شد.

۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 13385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =