۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 13544

شهردار تهران در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو شهید رضایی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش سهم مترو از حمل و نقل عمومی

مجلس در بودجه سال آتی تسهیلاتی برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد
ضرورت افزایش سهم مترو از حمل و نقل عمومی

زاکانی گفت: از ۷۵ درصد تردد حمل و نقل عمومی سهم مترو باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد و  ۲۳ درصد نیز سهم اتوبوسرانی است. بنابراین بر اساس تکلیف باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بر محور مترو، حرکت کنیم. 

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز -۱۹ مهر ۱۴۰۰- در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو شهید رضایی، بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه برج میلاد و بازدید از محوطه کارگاهی ایستگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در خط ۶ مترو در جمع خبرنگاران گفت: در وهله نخست باید از کسانی که طی سال‌های گذشته با زحماتشان سبب شدند، امروز تهران در وضعیتی قرار بگیرد که از هفت خط مترو به صورت عملیاتی استفاده شود، تشکر کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد تردد باید از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود، توضیح داد: از میزان کلی تردد حمل و نقل عمومی، سهم مترو باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد و  ۲۳ درصد نیز سهم اتوبوسرانی است. بنابراین بر اساس تکلیف باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بر محور مترو، حرکت کنیم. 

شهردار تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ حدفاصل میدان خراسان و بعثت، افزود: خط ۶ باید تکمیل و با تاکید بر توسعه مترو هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود. 

او افزود: با مدل‌های جدید توسعه مترو در خط ۱۰  باید با تقسیم و قطعه‌بندی مسیر، توسعه مترو را سرعت دهیم چرا که تمرکز مدیریت شهری هم بر تکمیل خط  ۶ و ۷  و سرمایه‌گذاری برای سایر خطوط ( ۸ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۱) است. 

زاکانی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی مترو، گفت: شهرداری تهران باید بتواند از طریق مشارکت و امکاناتی که از آن برخوردار است تامین مالی کند که تا کنون  به دلیل عقب افتادگی‌ها و انجام ندادن تعهدات از سوی شهرداری با بانک شهر و رفاه، نتوانسته از امکانات و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مناسب استفاده کند. 

شهردار تهران با بیان مشکلات مالی پیش‌روی توسعه مترو ، افزود: شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند تا بتوانیم از تسهیلات قبلی این دو بانک استفاده و این عقب افتادگی را جبران کنیم و همچنین برای موقعیت جدید از تسهیلات استفاده کنیم. 

او با اشاره به همکاری دولت جدید با شهرداری، عنوان کرد: دولت های گذشته از سال‌های قبل به تعهد پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو و  ۳۳ درصدی یارانه بلیت عمل نکردند، اما دولت جدید بر اجرای این تعهدات اهتمام دارد و این موضوع در جلسه با وزیر کشور درباره قطار ملی مورد تاکید قرار گرفت. امیدواریم با کمک دولت به توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی سرعت دهیم.

زاکانی ادامه داد: از طریق مجلس هم باید تسهیلاتی در بودجه ۱۴۰۱ و احکامی در برنامه هفتم توسعه کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود تا بتوانیم سرعت خدمتگزاری را افزایش و کاستی‌های گذشته را جبران کنیم. 

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره مبلمان شهری برای نابینایان، توضیح داد: کلان‌پروژه‌ای در شهر تهران با عنوان مناسب سازی شهر داریم تا بتوانیم از طریق آن به جانبازان و معلولان، بانوان و فرزندان آنان و کهنسالان به صورت ویژه خدمات دهیم که این موارد شامل حال روشندلان نیز می‌شود. 

او با بیان اینکه در تهران ۱۲ هزارکیلومتر پیاده رو وجود دارد، افزود: این در شرایطی است که ۸ هزار کیلومتر از خیابان‌های تهران پیاده رو ندارد. بنابراین اقدامات شهرداری در زمینه مناسب‌سازی‌ باید هم ناظر به پیاده‌روها ‌و هم با در نظر گرفتن ابنیه باشد. این موضوع تا آنجا دارای اهمیت است که یکی از مشاوران را برای پیگیری امور مربوط به مناسب‌سازی به ویژه در پیاده‌روها مامور کردم. 

زاکانی افزود: ایستگاه شهید رضایی که امروز افتتاح شد، به زیرساخت‌هایی از جمله خطوط راهنما و نشانگاه‌های مختلف مجهز است تا روشندلان بتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند. درواقع اصل بر این است که بدون مناسب سازی، ایستگاهی افتتاح و کار عمرانی انجام نشود تا کاستی‌ها گذشته نیز جبران شود.

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 13544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =