۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1356
منطقه ۱۹، پیشرفتی همسو با مناطق شمالی شهر

تهران نه تنها شهری برای ساکنان آن، بلکه پذیرای مسافرانی است که در طول سال از شهرهای دور و نزدیک، پایتخت ایران را برای میزبانی خود انتخاب می کنند. بنابراین هر آنچه برای بهسازی و توسعه امکانات شهری این شهر بزرگ و با اصالت اجرا می شود، برای همه مردم کشور اثرگذار و سودمند خواهد بود.

در میان مناطق ۲۲گانه تهران، منطقه ۱۹ با برخورداری از معابر بزرگراهی متعدد و قرارگیری در ورودی استانهای جنوبی شهر تهران، در طرح جامع تهران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان دروازه بین المللی شهر تهران تعریف شده است. ضمن اینکه وجود پتانسیل ها و امکانات متعدد در این منطقه همچون مرقد مطهر امام راحل (ره)، بهشت زهرا (س)، شهر آفتاب، کوره های آجر پزی، بوستان بزرگ ولایت، دانشکده شریعتی ، دانشگاه یادگار امام (ره)، پردیس بین الملی دندانپزشکی، میدان تره بار مرکزی شهر تهران و مرکز خرید و فروش همگانی خودرو زمینه سرمایه گذاری را برای صاحبان سرمایه در آن فراهم کرده است.

این درحالی است که حاشیه پذیر بودن این منطقه و جمعیتی بالغ بر ۲۶۰ هزار نفر، ضرورت نگاه ویژه و توسعه عادلانه و موازن امکانات و خدمات شهری را با هدف محرومیت زدایی از چهره این منطقه جنوبی دوچندان کرده است. درهمین راستا نیز ویژه برنامه ها و پروژه های این منطقه در حوزه های مختلف اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی و خدمات شهری و محیط زیست بر مبنای حرکت در مسیر بهره مندی همگان از امکانات شهری و تحقق شعار «تهران شهری برای همه» اولویت بندی و اجرا شده است. 

نیم نگاهی به کارنامه خدماتی مدیریت شهری جدید در این منطقه گویای گام های متعددی برای توسعه شبکه معابر آن است. پروژه هایی همچون احداث قطعه پایانی بلوار شهید ورامینی و اتصال آن به بزرگراه آیت الله سعیدی و میدان شهریار برای خروج از بن بست و اتصال غرب به شرق منطقه، احداث دوربرگردان خیابان شقایق تندگویان و احداث دوربرگردان بهشت زهرا در انتهای اتوبان هاشمی و هدایت خودروها به علامه عسگری، ایجاد گذر قالیشویی و دسترسی به بوستان ولایت، تعریض کندرو آزادگان در محور غرب به شرق، تعریض خیابان شهید رجایی حدفاصل سه راه ترانسفو تا سه راه خیر آباد با هدف سهولت دسترسی به جاده قدیم قم و بهشت زهرا، تعریض خیابان گلستان و احداث خیابان شهامت و اتصال آن به خیابان برادران عبدی(رینگ بوستان ولایت) و نیز اتصال خیابان میعاد شمالی و جنوبی با احداث پل مکانیزه شهید تندگویان از مهمترین اقدامات انجام شده در این راستا هستند.

در ادامه این فعالیتها حرکت مهم دیگری نیز برای رفع نیاز ۶ ساله اهالی شهرک وصال با صرف ۱۶۰۰ تن آسفالت برای روکش معابر این شهرک صورت گرفت. اقدامی که باعث تسهیل تردد شهروندان و رفع مشکلات زیست محیطی بخصوص هنگام بارندگی و ایجاد شرایط بهداشتی مناسب برای ساکنین آن شد. گام بعدی نیز احداث معابر شهرک سبلان بود که پیرو درخواست شهروندان کوچه های پامچال ۱، ۲و ۳ پس از گذشت ۵ سال به تحقق انجامید.

از سوی دیگر پروژه های تأثیرگذار در افزایش سرانه ورزشی از جمله احداث ۵ زمین تنیس خاکی در بوستان ولایت و زمین بازی اسکیت بوستان شهدای نعمت آباد و فعالیتهای توسعه فضای سبز با احداث نزدیک به ۷۰۰ متر مربع فرش گل در حاشیه آزادگان، پل شهید کاظمی و بوستان افرا و احداث فضای سبز رفیوژ میانی جاده قدیم قم(سه ره باقرشهر)، تکمیل و تجهیز بوستان اسماعیل آباد در قالب تأمین روشنایی، نصب مبلمان پارکی و وسایل ورزشی در راستای بهسازی سرانه فضاهای عمومی تسهیل در بازآفرینی بافت فرسوده محله اسماعیل آباد، احداث دو پد بالگرد در بزرگراه آزادگان، راه اندازی اولین هایپرپسماند خشک و ده ها پروژه دیگر همه و همه اقداماتی است که برای بلندتر کردن گام های توسعه ای این منطقه برداشته شده است. یکی از مهمترین فعالیتهای انجام شده در مرداد ماه امسال ساماندهی دستفروشان بازارچه احسانی به عنوان اتفاقی بزرگ در تاریخ مدیریت شهری منطقه بود.

به همین منظور نیز بازارچه ای در فضایی روبروی این خیابان برای امرار معاش دستفروشان تخصیص داده شد که با رضایت حداکثری اهالی محله همراه بود. درحقیقت ساماندهی دستفروشان بازار احسانی نه تنها برای روانسازی تردد در این خیابان بویژه برای افراد کم توان و معلول بلکه برای پیشگیری از بروز خطرهایی همچون آتش سوزی که می توانست خسارتهای جانی و مالی بسیاری در پی داشته باشد از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بود و امکان ورود اضطراری ماشین های آتش نشانی و آمبولانس را تسهیل کرد.

اما برگ زرین دیگری از کارنامه این منطقه کسب رتبه دوم در بحث مناسب سازی معابر برای استفاده برابر همه شهروندان از امکانات، معابر و فضاهای عمومی است. تلاش هایی که با نگاه ویژه به افراد معلول و کم توان در قالب مناسب سازی ۶ بوستان منطقه، احداث ۶۲۰ متر مسیر ویژه نابینایان، لکه گیری و مرمت ۲۱۰۰ متر مربع کفپوش معیوب، احداث ۲۴۰۰ متر مربع پیاده رو، احداث محل پارک معلولین و پوشاندن انهار در محل اتصال پیاده رو به سوار رو، مناسب سازی سرای محله شهید کاظمی و ورودی سرای محلات شریعتی جنوبی و شکوفه جنوبی و ساختمان شهرداری ناحیه ۵، تجهیز و راه اندازی ۱۳ دستگاه آسانسور در ساختمان های سرای محلات و ساختمان های شهرداری نواحی و حذف ۴۰ دستک فلزی از پیاده روهای سطح منطقه انجام و بهره برداری شد.

همچنین طرح بازپیرایی و بهسازی معابر بزرگراهی ورودی شهر تهران به عنوان اولویت اجرایی اقدامات در قالب راه اندازی برج های نوری در محدوده رمپ و لوپ پل شهید کاظمی و نواحی برای تأمین روشنایی عرشه این پل و نصب ۹۰ پروژکتور و نیز اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بزرگراه های شهید هاشمی، شهید تندگویان و خلیج فارس اجرایی شد. و اینک در سال جدید با نگاهی متفاوت و ذره بینی، نیازهای محلات را در قالب پروژه های خرد محله ای می سنجیم تا بتوانیم با مشارکت خود مردم و هم اندیشی با نمایندگان آن ها در شورایاری ها به تحقق اهداف توسعه ای در منطقه دست یابیم. این در حالی است که پیگیری های پروژه های مستمر و تکمیل پروژه های نیمه تمام سال گذشته را نیز به عنوان ضرورت های اجرایی در برنامه های سال جدید گنجانده ایم.

در نگاه دیگری از چشم انداز توسعه ای، فضاهای متنوعی برای بهره مندی همگان در قالب استفاده از زمین های باز و پتانسیل های ویژه در این منطقه جنوبی ایجاد کرده ایم که ایجاد نخستین شهرک نوآوری، احداث باغ موزه آجر و باغ موزه پرواز بخشی از این فضاهای اختصاصی است. اما هدف غایی همه این فعالیتها دستیابی به رضایت شهروندان و ارتقاء کیفیت زندگی آنها و نشاط اجتماعی است و درهمین مسیر نیز با همدلی همه مسئولین، شهروندان و شورایاران این منطقه، چشم خود را برای شناسایی نیازها و تعریف پروژه ها در راستای توسعه محله ای تیزبین تر کرده ایم تا بتوانیم لبخند رضایت و امید را بر لب شهروندان همیشه همراه خود بنشانیم. امید است در آینده ای نه چندان دور منطقه ۱۹ به نمادی از خدمت بی منت در جنوب شهرتبدیل شود و روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه امکانات آن همسو با سایر مناطق شمال شهر باشیم.

۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =