محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با شهر، درباره بازسازی اتوبوسها در سال گذشته، توضیح داد: اتوبوسهای مدل ۱۳۸۶ از سال گذشته در الویت بازسازی قرار گرفته بود. ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین ملکی مدل ۱۳۸۶ وجود داشت که ۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی کامل شدند. همچنین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خصوصی مدل ۱۳۸۶ در سال گذشته بازسازی شد. در مجموع بازسازی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته انجام شده است.
او در پاسخ به این پرسش که امسال برنامه بازسازی اتوبوسها به چه صورت خواهد بود، گفت: باتوجه به اعمال شدیدتر تحریمها و افزایش قیمت ارز نسبت به سال گذشته، پیش بینی میشود که امسال ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین بازسازی شود. از سال گذشته بازسازی اتوبوسهای مدل ۱۳۸۶ در الویت قرار گرفته که بعد از اتمام بازسازی اتوبوسهای این مدل به سراغ مدلهای بعدی یعنی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ خواهیم رفت.
ترفع با تأکید براینکه اتوبوسهای بازسازی شده دوباره به چرخه بهره برداری باز میگردند، افزود: تمام قطعات اتوبوس فرسوده اعم از قوای محرکه، فضای بیرونی و داخلی، کولر، موتور، دیفرانسیل و ... به صورت کامل بازسازی میشود و تفاوت چندانی با یک اتوبوس جدید ندارد و تنها از لحاظ سال ساخت، پایین تر است. اتوبوسهای بازسازی شده هم رده اتوبوسهای مدل بالا فعالیت میکنند.
تأمین ۵۰ درصد قطعات یدکی اتوبوسها در داخل کشور
او با بیان اینکه هزینه تأمین لوازم یدکی از کشورهای خارجی چند برابر گذشته شده، افزود: هزینههای جاری افزایش بسیاری یافته و این درحالی است که شرکتهای داخلی، ۵۰ درصد نیاز قطعات یدکی برای بازسازی یا تعمیرات اتوبوسها را تأمین میکند. برای تعمیر موتور اتوبوس، سه برابر هزینه گذشته پرداخت میشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به شرایط تحریمها و نبود امکان واردات اتوبوس جدید، گفت: درحال حاضر بازسازی به صورت موقت جایگزین نوسازی ناوگان شده است.
به گفته ترفع؛ تمامی اتوبوسهای بازسازی شده، معاینه فنی را پاس می کنند. درضمن ملاک اصلی بازسازی یک اتوبوس، دریافت معاینه فنی است.
او در ادامه افزود: اتوبوسی که بیش از ۱۰ سال سن دارد به سن فرسودگی رسیده و بنابر آیین نامه کشوری باید از رده خارج شود. اما به علت نبود واردات و صدور مجوز از سوی استانداری مبنی بر اینکه تا مادامیکه اتوبوس امکان اخذ معاینه را داشته باشد، امکان تردد در سطح شهر و فعالیت را دارد و توسط پلیس هم جریمه نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه میانگین سن اتوبوسهای دیزل ۱۰ سال و اتوبوسهای گازسوز ۱۲ سال است، یادآور شد: درحال حاضر متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی فراتر رفته و برابر با حدود ۱۲ سال است. پیشنهاد میشود که بالادستیها طرحی را تصویب کنند که براساس آن مصوبه اتوبوس بازسازی شده ۵ تا ۷ سال امکان بکارگیری بعد از سن فرسودگی را داشته باشد.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما