چگونه از گرمازدگی نجات پیدا کنیم؟

با افزایش محسوس دما در فصل تابستان گرمازدگی امری اجتناب‌ناپذیر است اما با رعایت نکاتی تا حد زیادی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

به گزارش شهر، با آغاز فصل تابستان احتمال ابتلا به گرمازدگی بسیار بیشتر از قبل می‌شود و به همین منظور باید بسیاری از نکات را رعایت کرد، 

گرمازدگی موقعیتی است که می‌تواند حاد و تهدیدکننده زندگی باشد. در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن به‌دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت از کار می‌افتد.

درحالت گرمازدگی، بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش یافته و می‌تواند اندام‌های اصلی را تخریب کند که در ادامه به برخی از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی اشاره می‌شود.

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو  

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال‌آور است.

با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب لیمو به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است. توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

استفاده از تـخم شـربتی 

تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به‌صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع‌کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

استفاده از بـه لیــمــو  

به لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.

استفاده از هندوانه  

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولاً برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است.

طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

استفاده از گلاب برای افراد گرمازده

بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت می‌کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 1375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =