شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه‌های فتح و آزادگان افتتاح می‌شود

شهر: فردا یکشنبه -۲ آبان ۱۴۰۰- شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه‌های فتح و آزادگان در مراسمی با حضور شهردار تهران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. 

به گزارش شهر، شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه فتح به عنوان یکی از اجزای شبکه مدیریت سیلاب غرب پایتخت، وظیفه جمع آوری و هدایت رواناب‌های این بزرگراه به رودخانه کن را بر عهده دارد. طول این شبکه که با دستگاه میکرو تی بی ام (Micro TBM) حفاری و به روش لوله رانی مکانیزه (Pipe jacking) احداث شده به ۲۰۶۴ متر می‌رسد. ضمنا قطر لوله‌های مورد استفاده در این شبکه ۱۶۰۰ میلیمتر است.

پروژه احداث شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه آزادگان شامل ۳ مقطع اجرایی به منظور انتقال رواناب‌های بالادست این بزرگراه و نیز بخشی از محدوده منطقه ۱۸ است. در حالی که قطعه شماره یک شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه آزادگان به طول ۲۳۷۵ متر در  آبان ماه سال ۱۳۹۹ وارد مدار شد، قطعات ۲ و ۳ این شبکه مجموعا به طول ۴۱۷۴ متر تکمیل و آماده بهره برداری شده است.

شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه آزادگان به روش لوله گذاری (لوله‌های پلی اتیلن به اقطار ۱۴۰۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ میلیمتر) و اجرای باکس بتنی با ابعاد ۳ در ۲.۵ متر احداث شده است. ارزش ریالی شبکه‌های مدیریت سیلاب بزرگراه های فتح و آزادگان به ۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

قدردان همتشان باشیم...

تونل های مکانیزه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی همانگونه که از نامشان برمی آید با سیستم های  مکانیزه ای احداث می شوند که همزمان وظیفه حفاری تونل و تحکیم سقف و دیواره های آن را برعهده دارند. اما مکانیزه بودن این سیستم ها به معنای خودکار بودن آنها نیست؛ امور راهبری و پشتیبانی همواره بر عهده مهندسان و کارگران ماهری است که در فراموشی و تاریکیِ اعماق زمین، سینه خاک را می شکافند تا شهری که دستکم ۲۰ متر بالاتر از سر آنان جا خوش کرده، از گزند سیلاب در امان باشد.

https://media.shahr.ir/d/2021/10/23/0/19816.mp4

در ساعاتی که زیرِ زمین مشغول فعالیت هستند نه آفتاب می بینند و نه خبری از روی ماه عزیزان دارند. نفس هایشان از زحمتی که زیرِ زمین می کشند تنگ است و گاه دلشان از آنکه زحمتشان دیده نشود، تنگ تر. هر لحظه که آسمان با زمین مهربانتر شد و باران بارید، قدردان همتشان باشیم.

تهران، در مسیر گذار به تاب آوری آبی

شهرهای تاب آور مقابل سیلاب های شهری یا به عبارتی شهرهای تاب آور آبی علاوه بر کیلومترها لوله، تونل و کانال جمع آوری و هدایت آبهای سطحی مجهز به سامانه های پایش بارش و رواناب هستند. در این نماهنگ خواهید دید تهران که به لحاظ شرایط توپوگرافی و توسعه بی رویه همواره شهری مستعد سیلاب بوده است، چگونه در نتیجه تلاش های دامنه دار چند دهه اخیر به سطح نسبتا مطلوبی از تاب آوری مقابل سیلاب رسیده است. هرچه باشد تهران تاکنون ۵۴۰ کیلومتر از مسیر ۷۰۰ کیلومتری تکمیل شبکه اصلی مدیریت آبهای سطحی را با موفقیت پیموده است.

https://media.shahr.ir/d/2021/10/23/0/19817.mp4

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 13823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =