ایران در نقطه بحرانی سرانه عمومی آب‌های قابل بازگشت قرار دارد

شهر: سردار علیرضا فخاری گفت: ایران در نقطه بحرانی در بحث سرانه عمومی آب‌های قابل بازگشت در جهان قرار دارد. تهران در شرایط بحرانی برای تامین آب قرار دارد و این نعمت خدادادی بدون وقفه از دست می‌رود.

به گزارش خبرنگار شهر، سردار علیرضا فخاری، معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در آیین بهره‌برداری و بازدید از پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی (مدیریت سیلاب غرب تهران) - یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰-  با تبریک ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: باید برای مراحل بعدی و بهره گیری از آب‌های سطحی ناشی از سیلاب شهر تهران در افق آینده فکری اساسی شود. تهران در شرایط بحرانی کمبود آب قرار دارد و این نعمت خدادادی بدون وقفه از دست می‌رود. با آسفالت کردن کوچه‌ها و خیابان‌های سطح شهر بارش‌ها را به صورت روان آب به کانال‌ها هدایت و در رودخانه رها می‌کنیم. 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: فضای بازچرخانی آب به عنوان یک استراتژی مهم برای استان تهران با توجه به شیب تند بسیاری از قسمت‌های آن، اولویت قرار دارد و نقش شهرداری در این زمینه بسیار مهم است.

سردار فخاری ادامه داد: سرانه  نزولات آسمانی در کشور  سالیانه ۲۵۰ میلیمتر است در حالی که این میزان در جهان حدود ۸۵۰ میلیمتر است. در کشور  از مجموع ۱۰۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس ۹۱ درصد آن را صرف کشاورزی می‌کنیم ولی بازدهی و بهره‌وری لازم را نداریم. 

او ادامه داد: در حوزه صنعت ۲ درصد مصرف داریم و سرانه مصرف آب در بخش صنعت در جهان ۲۲ درصد است  که نشان می‌دهد بهره‌وری ما ضعیف است و در بخش کشاورزی با این حجم مصرف آب بهره چندانی نداریم و همچنان وارد کننده‌ایم. از سوی دیگر در صنعت که می‌تواند بخشی از اقتصاد ما را به چرخش درآورد وضعیت مناسبی نداریم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اضافه کرد: در حوزه شرب و بهداشت ۷ درصد مصرف آب داریم در حالی که سرانه جهانی آن حدود ۱۰ درصد است و این امر نشان می‌دهد که در این بخش نیز با کمبود آب مواجه هستیم. دقت و توجه بر نزولات آسمانی از طریق مدیریت منابع سیلاب و آب‌های سطحی می‌تواند زیرساخت‌های آینده را برای جبران کمبود آب تامین کند و  ایران در نقطه بحرانی در بحث سرانه عمومی آب‌های قابل بازگشت در جهان قرار دارد.

 سردار فخاری یادآور شد: ایران با حدود ۵ درصد جمعیت غرب آسیا یک درصد بهره‌وری از آب دارد اما آمریکای شمالی با حدود ۸ درصد جمعیت بهره‌وری ۱۶ درصدی و آمریکای جنوبی با ۶ درصد جمعیت دارای بهره‌وری ۲۶ درصدی است. 

او عنوان کرد: باید در حوزه مدیریت منابع آب با انتقال آب‌های سطحی آن را در چرخه بازگردانی و در مسیر استفاده مجدد قرار دهیم. برگرداندن آب به چرخه مصرف از آبخیزداری گرفته تا صنعت و کشاورزی  می‌تواند زمینه‌ساز این باشد که برای نسل‌های بعدی به مشکل برنخوریم و از این شرایط بحرانی خارج شویم.

۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 13836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =