خلا قانونی برای اسکان کارتن خواب‌ها و همراهان بیماران/ ظرفیت همراه سراها ۳۰۰ تختخواب است

سید مالک حسینی گفت: اسکان کارتن‌خواب‌ها و همراهان بیماران با خلا قانونی بسیار جدی روبروست و تکلیفی برای یک سازمان مشخص نشده و ردیف بودجه‌ای از اعتبارات ملی به آن تخصیص نیافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، با شروع فصل سرما و بارندگی نگرانی از اسکان کارتنخواب‌ها افزایش یافته است.

سیدمالک حسینی، مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران در گفتگوی زنده تلویزیونی با تشریح خدمات دهی به این افراد، تاکید کرد: شهرداری سال‌هاست جهت اسکان بی‌سرپناهان و افرادی که از داشتن خانواده محروم هستند، در قالب ۲۰ مرکز گرمخانه فعالیت می‌کند. گرمخانه‌های تهران ظرفیتی بالغ بر ۲۴۰۰ نفر را دارد.

او با اشاره به نوع جذب کارتن خواب‌ها افزود: آنها از طریق تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ و یا گشت‌های مددکار شهر شناسایی شده و به گرمخانه‌ها منتقل می‌شوند. در گرمخانه‌ها خدمات متنوعی اعم از خدمات اقامتی، مددکاری، روانشناسی و در صورت لزوم خدمات پزشکی ارائه می‌شود. تلاش این است که این افراد را در فضایی شبهه خانواده پوشش دهیم و احساس بی‌سرپناهی و تنهایی را از آنها بگیریم.

سیدمالک حسینی گفت: به محض این که شهروندان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند معمولا مددکاران شهرداری در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت در محل حضور پیدا می کنند و اگر فرد مشخصه‌های کارتنخواب را داشته باشد به سمت گرمخانه‌ها هدایت می‌شوند.

او با اشاره به ارائه خدمات به همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌ها تاکید کرد: خدماتی که به بی‌خانمان‌ها و همراهان بیماران ارائه می‌شود، جزو مسئولیت اجتماعی شهرداری است اما شهرداری تکلیف قانونی ندارد. در این مورد خلا قانونی بسیار جدی است و تکلیفی برای یک سازمان مشخص نشده و ردیف بودجه‌ای از اعتبارات ملی به آن تخصیص نیافته است.

مالک حسینی گفت: همراهان بیماران بیشتر در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره) و مرکز طبی کودکان ساکن هستند. در گذشته همراه‌سرایی داشتیم که متعلق به بخش غیردولتی بود. طی تفاهمی با این همراه‌سرا تخت‌های آنجا را اجاره کرده بودیم و با همکاری مددکاری بیمارستان‌ها افرادی که بضاعت نداشتند به آن همراه‌سرا ارجاع می‌شدند و ما از آنها پذیرایی می‌کردیم. سطح کیفیت خدمات باعث چالشی بین خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران و این مددسرا شد و این موضوع باعث تاخیر در ارائه خدمات به همراهان بیماران شد.

او با اشاره به این که سال گذشته معمولا پذیرش بیماران غیرکرونایی کاهش یافته بود، گفت: سال گذشته شاهد تراکم زیاد همراهان بیماران نبودیم. از ۱۰ روز قبل با دستور شهردار تهران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران واحدهای مددکاری شبانه مستقر شد و در صورت رغبت همراهان به مراکز مجاور بیمارستان‌های دیگر منتقل می‌شوند.

سید مالک حسینی با اشاره به چالش اسکان همراهان بیماران، تاکید کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) بزرگترین بیمارستان خدمات سرطان و کودکان است، همراهان به دلیل شرایط اضطراری بیماران خود از لحاظ روانی به شدت وابستگی دارند و به دنبال این هستند که در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به بیمارستان قرار بگیرند و حتی اصرار کردند که با فاصله ۵ دقیقه هم حاضر نیستند ساکن همراه‌سراها شوند و می‌خواهند به محض اضطراری شدن شرایط بیمارشان خود را به بیمارستان برسانند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران گفت: تعداد چادرها به زیر ۱۰ تا کاهش پیدا کرده است و در شهرداری ظرفیت‌های لازم جهت اسکان همراهان بیماران را ایجاد کرده‌ایم. در مجاورت دو بیمارستان امام خمینی (ره) و طبی کودکان گشت سیار شهرداری مستقر شده است و مددکاران با همراهان بیمار گفت‌وگوی رو در رو دارند و این در حالی است که ظرفیت همراه سراها ۳۰۰ تختخواب است.

۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 13985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =