از تولید مسکن کوچک اندازه تا ضرورت حل مشکل پایانه ها و معاینه فنی اتوبوس ها

معاونان شهردار تهران در دیدار زاکانی با وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان مشکلات تهران در حوزهای مختلف، درباره زمینه های همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در دیدار شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  هر اتفاقی که در تهران می افتد یک اثر ملی دارد، گفت: ۶۰ تقاطع بزرگراهی در تهران به خاطر تکمیل نبودن، ۳۳۶ کیلومتر مسیر تهرانی ها را افزایش می دهد و این مسأله می تواند باعث افزایش مصرف سوخت، تصادف، آلودگی هوا و سایر مشکلات شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: تکمیل این تقاطع ها حدود ۶ هزار میلیارد پول می خواهد و نیاز به یک عزم ملی و کمک دولت دارد. همچنین اتصال شهرهای اطراف به تهران از جمله تقاطع ایران خودرو با بزرگراه تهران کرج  نیاز به اصلاح دارد و کار مشترک بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دارد.

شعبانی ادامه داد: انتقال عوارضی تهران قم به بعد از فرودگاه امام(ره) اگر انجام شود می توانیم رینگ دوم شهر آفتاب را اجرا کنیم. همچنین در بحث نگهداشت شهر به عنوان مثال به اختصاص  تسهیلاتی در ارائه قیر به شهرهای پرجمعیت نیاز به کمک داریم.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری  شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: در گرانترین منطقه تهران محله ای وجود دارد که پشت بام را  متری ۱۰ میلیون تومان می فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند.

 تولید مسکن کوچک اندازه برای اقشار کم درآمد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: متوسط مساحت واحدهای مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله روز به روز توان  تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را غیرممکن می کند. باید با استفاده از سازندگان دولتی  وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحدهای کوچک اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره ای اجتماعی در اختیار افراد کم درآمد قرار دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بلند مدت در شهر وجود دارد و می توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. بخشی از این واحدها توسط خود مردم،  بخش خصوصی و نهادها قابل ساخت است. ظرفیت هایی که برای این موضوع داریم شامل هزاران هکتار زمین های کشاورزی و ... است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شدند و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد.

او با بیان اینکه نکته مهم دیگر انتقال جریان نوسازی به مناطق میانی و جنوبی شهر است، اضافه کرد: طرح های تشویقی  و تراکم بیشتری به قطعات بزرگ اندازه داده می شود که این مسأله باعث رفتن روند ساخت و ساز  و تراکم به سمت شمال شهر می شود. در حالی که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹ درصد قطعات زیر ۲۰۰ متر است بنابراین نیاز است که روند ساخت و ساز را تغییر دهیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری عنوان کرد: حذف نوار ۱۰۰ متری پیرامون راه آهن نیز از  دیگر مسائلی است که باید انجام‌ شود. همچنین اگر بحث واگذاری اراضی متعلق به وزارت راه  و شهرسازی در محله سیروس را به سرانجام برسانیم می توانیم نوسازی آن را به عنوان یک محله الگو بر مبنای معیارهای تاریخی انجام دهیم.

گلپایگانی مشکل حریم تهران را از دیگر مشکلات این شهر برشمرد و یادآور شد: تهران در جنوب شرق و جنوب اصلا حریم ندارد و شهرهای کوچک چسبیده به تهران درباره حریم پایتخت تصمیم گیری می کنند و این باعث مشکل درباره تهران می شود. مشکلی که سالهای  گذشته برای مرتضی گرد ایجاد شده زنگ خطر برای تهران است.

او با اشاره به مسأله اصلاح قانون تعاریف ، گفت: درباره این موضوع به عنوان مثال می توان گفت که  ری و  شمیران محدوده شهر تهران هستند و فرمانداری ها برای آنها تصمیم گیری می کنند و درواقع  شهرداری جداگانه ای برای آنها نداریم تا از حریم آن حمایت کند و این موضوع نیاز به یک اصلاح دارد. 

همکاری برای حل مشکل پایانه ها و معاینه فنی اتوبوس ها

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه گفت: حوزه حمل و نقل برون شهری و درون شهری  با یکدیگر پیوستگی دارند و یکی از نقاط اتصال این دو، حمل و نقل ریلی است. امیدواریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از متروی کرج هشتگرد به شهرداری منتقل شود تا یکپارچگی حمل و نقل ریلی ایحاد شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: علاوه بر نیاز به برنامه هایی برای هماهنگی اتصال ریلی درون شهری و برون شهری در پایانه های مسافری نیز برای حل مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی داریم.  مثلا مکان یابی پایانه ها برای انتقال پایانه هایی که در محدوده مرکزی و بطن شهر هستند به حاشیه و خارج شهر انجام شود. همچنین تقاضا داریم امکان معاینه فنی اتوبوس‌های شهرداری در خارج از شهر تا زمان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود داشته باشد.

شفیعی ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری با هماهنگی با هم بتوانند طرح جامع تهران و طرح جامع حمل و نقلی را با هم پیش ببرند.

۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 13987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =