نشست مشترک سالروز اسارت شهید تندگویان برگزار شد

در نشست مشترک سالروز اسارت شهید تندگویان به اهمیت حفظ هویت فرهنگی و ارزش های تاریخی خانه موزه شهید و بهره برداری خلاقانه از آن نیز تاکید شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، کسری حسنی، سرپرست شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران در نشست مشترکی که به مناسبت سالروز اسارت شهید تندگویان در خانه موزه این شهید با حضور محمد مهدی تندگویان، فرزند شهید تندگویان، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲، حسین قشمی، نماینده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، احمد استاد باقر، رییس هیات مدیره این شرکت در خانه موزه این شهید برگزار شد، گفت: باید تلاش کنیم این مکان به مجموعه ای برای داد و ستد های فرهنگی تبدیل شود.

سرپرست شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در صیانت از خانه موزه شهید تندگویان هیچ تردیدی وجود ندارد، افزود: این بنا ارزش فرهنگی  و هویت شهر ما را تشکیل می دهد و با صیانت از این فضا می توان بخشی از ارزش های دفاع مقدس را به نوجوانان، جوانان و نسل های آینده منتقل کرد.

حسنی با بیان اینکه حفظ کالبد این خانه موزه، ‌احیا و برگشت آن به چرخه فعالیت و نقش آفرینی در شهر بسیار حایز اهمیت است، گفت: بنابراین باید در راستای افتتاح و بهره برداری از این فضا تلاش کنیم تا مشکلات و مسائل پیرامون، هرچه سریعتر با همکاری مدیریت شهری و سایر دستگاه ها حل و فصل شود.

او با اشاره به اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آماده هرگونه همکاری و اقدام در راستای فعالیت های مربوط به موزه آرایی در این فضا، مرمت و بازسازی آن است، بیان کرد: امیدواریم با همکاری خانواده شهید تندگویان و وزارت نفت که هزینه نگهداشت را پذیرفته است، این مکان را به فضای فرهنگی مناسب و در خور  شأن شهید تندگویان تبدیل شود.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با افتتاح و بهره برداری این خانه موزه و با در نظر گرفتن برنامه های خلاقانه، می توان این مکان را به فضایی برای علاقه مندان شهید تبدیل کرد، افزود: این مجموعه باید شناسنامه دار شده و همچنین مولد باشد.

حسنی با اشاره به اینکه باید در راستای بقا و افزایش ارتقای زیرساخت های گردشگری این بنا تلاش کینم، گفت: ما در شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران تلاش کرده ایم تا این خانه موزه را از حالت مخروبه گذشته خارج کرده و همچنین فضای سنتی، بومی و به عبارتی اصالت آن را حفظ کنیم.

او ادامه داد: خانه موزه شهید تندگویان حس خودباوری را در جوانان ایجاد و ارتقا می دهد و این مساله قابل ارزشگذاری نیست.

احمد استا باقر، رییس هیات مدیره شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران نیز در ادامه با بیان این مطلب که احیا و راه اندازی این خانه یکی از دغدغه های ما به شمار می آید، بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات خانه موزه ها عدم خودگردانی این مجموعه هاست که منجر به آسیب پذیری و صدمه دیدن این فضاها می شود.

رییس هیات مدیره شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران به مشکلات موجود در الحاق و تملک خانه ای در مجاورت خانه موزه شهید تندگویان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که برای خودگردانی این خانه موزه نیازمند تملک فضا های مجاور آن هستیم که متاسفانه در چند سال گذشته  به دلیل عدم  تخصیص بودجه، امکان تملک وجود نداشته است.

استاد باقر با اشاره به اینکه باید هرگونه فعالیتی که در این خانه موزه صورت می گیرد با نظارت خانواده شهید تندگویان باشد، عنوان کرد: شرکت توسعه در برنامه های خود می تواند مسیر گردشگری را برای این مجموعه در نظر گرفته و شرایط استفاده از این فضا را برای گردشگری فراهم کند.

او به مطالعات صورت گرفته در خصوص شبکه سازی خانه موزه ها در شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در اتاق فکر این شرکت به برگزاری رویداد ها و اتفاقات مهم وزارت نفت در این خانه موزه و برگزاری برخی برنامه های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مکان؛ تاکید شده است.

رییس هیات مدیره شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شرمنده ایم که نتوانستیم اقدامی در خور شأن شهید تندگویان و خانواده ایشان انجام دهیم، افزود: این در حالی است که همواره احیا و بهره برداری از خانه موزه شهید تندگویان جزو دغدغه های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بوده است.

استاد باقر با اشاره به اینکه بازسازی، موزه آرایی و تجهیز این خانه موزه برای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بسیار حایز اهمیت است، ذکر کرد: شهید تندگویان تنها شهید وزیر و اسیر است بنابراین باید این مکان را به مرکز تحول در محله تبدیل شود.

امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ نیز با اشاره به اینکه باید امتیازات فرهنگی و فعالیت های مکمل را برای این مجموعه‌ ها در نظر بگیریم، بیان کرد: این خانه موزه می تواند در ارتقای فرهنگی و تعلق خاطر مردم محله نیز بسیار نقش آفرین باشد.

شهردار منطقه ۱۲  با تاکید بر اینکه این مکان به عنوان محل حیات و زندگی شهید تندگویان بسیار برای ما اهمیت دارد، گفت: باید در احیا و بهره برداری این مکان ذائقه مردم محله نیز در نظر گرفته شود.

محمد مهدی تندگویان، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و فرزند شهید محمد جواد تندگویان نیز در ادامه این جلسه با بیان این مطلب که باید این خانه به مرکز فرهنگی در مقیاس محله و شهر تبدیل شود، عنوان کرد: جای تشکر از دست اندرکاران امر دارد که این  فضا را از حالت مخروبه گذشته خارج کردند، بنابراین لازم است با اقدام عاجل بلاتکلیفی ها در این زمینه حل و فصل شود تا شاهد بهره برداری مثبت این خانه موزه باشیم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید خانه موزه شهید تندگویان هدف، طرح بازدید و دستاورد مشخصی داشته باشد، افزود: این خانه موزه باید هیات امنای مشخص با حضور وزارت نفت، خانواده شهید و شهرداری تهران داشته باشد.

محمد مهدی تندگویان ادامه داد: البته به نظر بنده باید این خانه موزه تحت نظر مدیریت شهری و در راستای استفاده و توجه مردم محله باشد.

او به حفظ بافت بومی و زیست محلی این خانه موزه اشاره و بیان کرد: شهرداری از توانایی لازم برای حل مشکلات مالی و حقوقی در راستای تملک خانه های مجاور برخوردار است اما متاسفانه تا کنون طی چند سال گذشته اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه در بخش نگهداشت خانه موزه درمدیریت شهری سیاست کلی و مشخصی وجود ندارد، گفت: به همین دلیل وزارت نفت هزینه های مالی و نگهداشت این خانه موزه را مادام العمر پذیرفته است.

به گفته محمد مهدی تندگویان اگر خانه موزه شهید تندگویان در محله صرفا با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح شود و نتواند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار کنند و اساسا در محله خود بیگانه باشد، خاصیت خود را از دست می‌دهد. همانطور که در برخی محله‌های تهران شاهد این موضوع هستیم.

حسین قشمی، نماینده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست به لزوم توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه‌ ها اشاره و تاکید کرد: خانه موزه‌ ها فرصتی را فراهم می کند تا علاقه مندان و دوستداران صاحبخانه، فرصتی را برای تبادل افکار و آرا پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه منطقه ۱۲ به واسطه حضور شخصیت های ارزشمند از ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی و هنری برخودار است، ‌ افزود: به همین دلیل رویکرد ما در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی به سمت توسعه گردشگری و ارایه خدمات فرهنگی به مردم محله است، بنابراین لازم است خانه موزه شهید تندگویان ضمن حفظ اصالت بنا به مرکز تحول در محله تبدیل شود.

محمدجواد تندگویان، سیاست مدار و مدیر ارشد اجرایی کشور بود که به‌ عنوان دومین وزیر نفت تاریخ ایران شناخته می‌شود. او که در کابینه محمدعلی رجایی به وزارت نفت رسید، در آبان ۱۳۵۹ درحالی‌که یک ماه از وزارتش می‌گذشت، برای بازدید از پالایشگاه عازم جنوب شد، ولی در جاده ماهشهر به آبادان، توسط نیروهای ارتش عراق اسیر و پس از سال‌ها در اسارت و شکنجه، به شهادت رسید.

خانه شهید محمد جواد تندگویان وزیر نفت سابق جمهوری اسلامی ایران در محله تختی (خانی آباد) واقع است. این خانه در سال ۱۳۹۳ متعلق به وزارت نفت بود که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مرمت و قرار شد که بعد از مرمت هیات امنایی تشکیل و این خانه به مرکز فرهنگی و خانه موزه تبدیل شود و زیر نظر هیات امنا فعالیت کند و با تملک بعضی از ساختمان های پیرامون نیز به کاربرد بهتر آن کمک کرد.

۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 14052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =