اجماع اعضاء قرارگاه اجتماعی بر لزوم حل ناهنجاری‌های اجتماعی

اعضاء قرارگاه اجتماعی در جلسه ای که صبح امروز با عنوان جلسه قرارگاه اجتماعی در استانداری تهران تشکیل شد بر لزوم حل ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار شهر درجلسه قرارگاه اجتماعی که امروز صبح- سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰- با حضور شهرداری تهران و استاندار تهران در استانداری تهران برگزار شد، عیسی فرهادی فرماندار تهران، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز حضور داشتند.

 مخالفت موسسات ذینفع در بحث آسیب‌های اجتماعی با تشکیل قرارگاه های اجتماعی

 عیسی فرهادی فرماندار تهران در جلسه قرارگاه خدمات اجتماعی با تاکید بر این نکته که نحوه گزارش جلسه در مطبوعات و یک صدا بودن تمامی مجموعه‌های دخیل در بخش آسیب‌های اجتماعی مهم است، گفت: مؤسساتی که از این طریق منفعت مالی داشتند و جمع آوری و برچیده شدن آسیب‌های اجتماعی به ضرر آنهاست اجازه موفق شدن اجرای این دست از طرح‌های را به مدیریت شهری نمی‌دهند.

فرماندار تهران افزود : این طرح (قرارگاه خدمات اجتماعی) در سال ۹۳ توسط شهرداری پیشنهاد شد و بعد از اصلاحات مختلف نهایی و مجتمع فوریت‌های اجتماعی در تهران با مشارکت ۱۷ دستگاه ایجاد شد و در این طرح لازم است دانشگاه علوم پزشکی، پزشک، مددکاران بهزیستی، نیروی انتظامی، قاضی و معاونین ۱۷ دستگاه مربوطه نیز حضور داشته‌ باشند.

فرهادی بیان کرد: بین ۱۷ تا ۲۰ هزار معتاد و ۲ تا ۳ هزار متکدی در شهر تهران داریم که باید آنها را  به دو دسته داخلی - خارجی و  دو طیف کودکان  و بزرگسالان تقسیم بندی کنیم و اگر فضا را برای آنها ناامن کنیم تعداد آنها به ۲۰۰ نفر رسوب می‌کند.

او با اشاره به وضعیت ساختمان بهاران و نحوه بهره برداری از آن‌ها گفت:ساختمان‌های بهاران باید در اختیار بهزیستی قرار بگیرد تا فرد معتاد بعد از کمپ،  در این ساختمان‌ها آموزش‌‍های لازم را ببیند.

تنیدگی مشکلات استان تهران به یکدیگر

در ادامه جلسه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران  نیز با تاکید بر هم تنیده بودن موضوعات استان تهران گفت: موضوعات استان و شهر تهران و حتی البرز در هم تنیده شده و قابل تفکیک نیست و باید بدانیم برخی مسائل نیز به تهران خلاصه نمی شود و به کل کشور مربوط است .

رئیس شورای شهر تهران افزود: برخی اوقات ممکن است اقدامات ما جاذب جمعیت باشد و موج حرکتی از سایر استان‌ها با هوای حل برخی مشکلات به تهران شروع می شود.

چمران بیان کرد: ترمینال ها از مکان هایی است که برخی مشکلات اجتماعی از آنجا شروع  می شود و این به دلیل مهاجرت از سایر شهرها و استان‌های دیگر است،  بنابراین نباید استان‌های دیگر را فراموش کنیم و باید با ارتباطات بین شهری و انجام یک کار جمعی این‌مشکلات حل شود.

او افزود: مسائل اقتصادی نیز مهم و ریشه ای است که اگر حل نشود تلاش‌ها برای ساماندهی موضوعات و آسیب های اجتماعی به نتیجه  قطعی نمی رسد.

برطرف کردن بسترها و اصلاح فرایندها دو اقدام حل آسیب های اجتماعی

در ادامه جلسه سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در با تاکید بر این نکته که تلاش برای حل مسائل و ناهنجاری های اجتماعی از سال‌های گذشته آغاز شده است، گفت:  برطرف کردن و حذف بسترهای موجود و اصلاح فرایندها دو اقدامی است که باید در موضوع حل آسیب‌های اجتماعی مد نظر قرار دهیم که باید گفت تا این دو اتفاق رخ ندهد تلاش‌ها به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

فرمانده انتظامی تهران  بزرگ افزود: در گذشته کارهای فراوانی برای حل مشکل اسیب های اجتماعی شده اما مشکل این است که این افراد بعد از  مراکز بازپروری دوباره به اعتیاد برمی گردند و این نشان می دهد بحث بازپروری دچار مشکل است.

رحیمی با اشاره به فعالیت مرکز بهاران گفت: به عنوان مثال در مرکز بهاران هزینه کلانی می‌شود اما آیا  این افراد بعد از سم زدایی به سمت اشتغال‌ و بازار کار می روند یا خیر؟

او تاکید کرد: در بحث معتادان و کودکان خیابانی، دستگیری و جمع آوری درحوزه وظایف پلیس است اما آزادسازی بر عهده پلیس نیست و باید تاکید کنم ما آمادگی  لازم را برای انجام هرگونه اقدام لازم برای حل و کاهش اسیب های اجتماعی داریم.

در ادامه این جلسه احمد نادری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مساله آسیب های اجتماعی پیچیدگی خاص خود را دارد و  چند تجربه شکست خورده را در تهران در بحث جمع آوری و ساماندهی معتادان در  هرندی را داشتیم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه ما در شهر  نباید مدیکالیزه (درمان محور نبودن) باشد و باید موضوعات را چند وجهی ببینیم، افزود: نگاه نئولیبرالی ( )در دولت قبل فقر و فاصله اجتماعی‌ را بیشتر کرده  و باید به صورت فوری فکری به حال فقر کنیم و چرخه فقر را برای کنترل آسیب‌های  اجتماعی کنترل کنیم. همچنین مردمی سازی و پای کار آوردن ظرفیت های مردمی نیز بسیار مهم است. با اضافه کردن سازمان های مردم نهاد و خیریه ها و در کنار  رویکرد هدایتگر بخش دولتی، در حل این مشکل  موفق تر خواهیم بود.

نادری با بیان اینکه باید حداقل های زندگی انسانی را برای این افراد  فراهم کنیم تا از این چرخه نجات پیدا کنند، تاکید کرد:  آموزش با نگاه مهارت محور  راه خروج از چرخه فقر است که در این مورد نیز ظرفیت خیریه ها مهم است. علاوه بر این در فراکسیون اجتماعی مجلس ستاد ساماندهی هرندی تهران از قبل فعال شد، قرار است که این طرح‌ها را دنبال و به طرح جامع و نهایی برسیم و با کمک فراکسیون آسیب‌های اجتماعی و سایر دستگاهها بحث محله هرندی را به طور جدی تر پیگیری کنیم تا این کاری که در مجلس شروع شده عقیم نماند.

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 14066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =