اطلاعات ۱۵۶۰ بنای ارزشمند به سامانه نقشه تهران و نرم‌افزار رایا اضافه می‌شود

ابوالفتح شادمهری گفت: اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند شهر تهران به سامانه مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی اضافه شد و به زودی با قرارگیری در سامانه نقشه تهران و نرم‌افزار رایا در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر ضرورت شناسایی بناهای ارزشمند تاریخی به منظور حفاظت و معرفی آن ها به مردم تاکید کرد: تاکنون بانک اطلاعاتی به‌روزی از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی وجود نداشت که برای عموم مردم قابل دسترسی باشد.

شادمهری گفت: اغلب مردم وقتی از کنار یک خانه تاریخی می‌گذرند، نمی‌دانند این بنا دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، به همین دلیل در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای حفاظت و صیانت از بافت تاریخی و بناهای ارزشمند شهر با همکاری سازمان فاوا، سامانه اطلاعات بافت و بناهای تاریخی شهر تهران را ایجاد شد تا اطلاعات این بناها جمع‌آوری و ضمن تأمین نیازهای تخصصی و پژوهشی در دسترس شهروندان نیز قرار گیرد.

او افزود: درگام اول، طی تفاهمنامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، اطلاعات و شناسنامه‌ حدود ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت شده تهران دریافت شد. برخی از این بناها خارج از محدوده شهر قرار دارند و فرمتی در قالب GIS Web طراحی شد. در این فرمت بناهای تاریخی ثبت شده بر اساس ۱۴۴ رکورد اطلاعاتی اعم از نوع کاربری بنا، مالکیت و شماره ثبت آن، نام بنا، آدرس و مشخصات سازه‌ای و کالبدی بنا، دسته‌بندی و در سامانه، بارگذاری شد تا کاربران بتوانند متناسب با نیاز خود از آن بهره ببرند.

شادمهری در تشریح اهمیت این موضوع گفت: اگر مردم از ارزش یک بنا مطلع باشند، نسبت به حفاظت از آن حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند و هر اتفاقی برای آن بیفتد، از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری نظیر ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و مسئولین را از اتفاق مطلع می‌کنند. این کنشگری جامعه مانع تخریب و از بین رفتن آن بنا می‌شود.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه بخش دیگری از اقدامات شهرداری مختص بناهای دارای ارزش است، بیان کرد: سیر ثبت بناهای ارزشمند در فهرست آثار ملی  طی نشده اما از لحاظ تاریخی نقطه اثر و ارزشمند هستند. با بررسی سامانه طرح تفصیلی حدود ۲۳۰۰ بنای ارزشمند را احصاء شد و از آنجایی که اطلاعات آنها مربوط به سال ۸۶ و زمان تصویب طرح جامع بود، قرار است این اطلاعات به‌ روزرسانی شود. برخی بناهای دارای ارزش هم از طریق کتاب‌ها و دفاتر توسعه نوسازی جمع‌آوری و حدود ۱۳۰۰ بنای ارزشمند از این روش شناسایی شده است.

او با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی، در مورد قصه‌های شهر اطلاعات زیادی ندارند، تاکید کرد: یکی از پروژه‌های در دستور کار، مربوط به مکان رویدادهای تاریخی تهران است. به عنوان مثال در میدان بهارستان یا حرم عبدالعظیم‌حسنی (ع) چه وقایع تاریخی افتاده است؟ نام قسمتی از شهر که وقایع تاریخی در آن رخ داده را «مکان رویداد» شد. متأسفانه تاکنون به مکان رویدادها در شهر توجه زیادی نشده است به همین دلیل اطلاعات مربوط به این مکان‌ها در قالب یک پروژه توسط شرکت مشاور جمع‌آوری و تبدیل به GIS شد که اکنون همراه با عکس ها و اطلاعات مربوطه در سامانه نقشه تهران بارگذاری شده است.

شادمهری افزود: این مکان رویدادها در محدوده مناطق یک، ۲۰ و محدوده حصار ناصری (منطقه ۱۲) و بخشی از منطقه ۱۱ واقع شده‌اند که بیش از هزار رویداد تاریخی مرتبط با تاریخ تهران و وقایع مختلف ملی در آن‌ها رخ داده است.  

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در خصوص دیگر اقدامات شناسایی بناهای ارزشمند تاریخی توسط مردم، گفت: برای اینکه شهروندان، بناهای ارزشمند شهر را بشناسند، با طراحی سامانه ای دیگر، برای هر کدام از بناها کیو آر کد (QR- Code (رمزینه)) تعریف شده است و این کیو آر کد مقابل این بناها نصب می‌شود و مردم با اسکن آن می‌توانند به اطلاعات و مشخصات بنا را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی دسترسی داشته باشند. همچنین با همراهی میراث فرهنگی برای ۳۰  بنای شاخص تاریخی تهران، سیستم تورمجازی (VAR) ۳۶۰ درجه و سه بعدی تهیه شد تا اگر مردم نتوانستند وارد این بناها شوند؛ بتوانند از طریق تلفن همراه از بناها بازدید مجازی داشته باشند.

شادمهری تاکید کرد: اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند مشتمل بر ۳۱۲ بنای ثبت ملی و همچنین مکان رویدادهای تاریخی مناطق یک، ۱۱، ۱۲، ۲۰ برای قرارگیری در سامانه مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی به سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران ارسال شده تا از طریق سامانه «نقشه تهران و نرم افزار  رایا» در دسترس شهروندان قرار گیرد.

۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 14108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =