از تشکیل خزانه داری واحد و ایجاد شفافیت مالی تا نیاز به ۳ هزار واگن مترو برای کاهش سرفاصله قطارها

شهردار تهران با اشاره به تلاش برای استقرار شفافیت مالی در روندهای شهرداری تهران گفت: با تشکیل خزانه واحد ۱۲۰۰ حساب شهرداری تهران در یک مجموعه ساماندهی شد.

به گزارش خبرنگار شهر،  علیرضا زاکانی شهردار تهران در همایش "جهاد تبیین" و بازدید از ستاد مرکزی سازمان  بسیج دانشجویی- چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰- گفت: در آستانه ۱۳ آبان سالروز فتح لانه جاسوسی و انقلاب دوم افتخاری است که ما در کانون این اقدام امروز گرد هم جمع شدیم و بعد از ۴۲ سال نفی استکبار و سلطه گری را جشن می گیریم.

او ادامه داد: امروز خبری منتشر شد که آمریکا در راستای غارتگری و دزدی های خود سعی کرد که جلوی یکی از نفتکش های ایران در دریای عمان را بگیرد و نفت آن را منتقل کند تا از این دزدی برای خود یک افتخار خلق کند اما دلاورمردان سپاه با هلی برن و تصرف این کشتی آن را به سرزمین ایران هدایت کردند و عملا امریکا را ناکام گذاشتند.

شهردار تهران افزود: انقلاب اسلامی به سرعت مورد الگوبرداری در نفی استبداد و استکبار در کره خاکی قرار گرفت. الگویی که در کنار آزادی و عدالت، معنویت را عرضه کرد و راه نوینی را پیش روی بشریت گشود.

او ادامه داد: امروز بعد از ۴۲ سال نیازمند راه نوین دیگری هستیم تا آرمان‌های انقلاب در مقام عمل پیاده شود چیزی که امروز وجود ندارد، آزادی داریم اما آزادی نظارت و دقت بر مسئولین و مطالبه از آنها کمتر دیده می شود.

زاکانی گفت: امروز استقلال سیاسی داریم ولی استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم و نتوانستیم الگوهای اقتصادی درست را در کشور پیاده کنیم. از تعرض به موضع اقتصاد و فرهنگ متاسفانه حوزه سیاست ما نیز در حال تهدید است. بنابراین نیازمند یک الگو هستیم که پیاده شده آرمان‌های انقلاب را روی زمین و در عمل انجام دهیم. 

او عنوان کرد: برای این موضوع  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک چشم انداز، مبنا و چارچوبی است که باید بر مبنای آن الگوسازی کنیم. برای ساختن این الگو نیازمند یک محیط خاصی هستیم تا گام به گام به سمت آن پیش رویم. 

زاکانی یادآور شد: امروز برخوردار از یک موقعیتی هستیم که بهانه ای برای عمل نکردن نمی گذارد و آن موقعیت یکپارچگی نهادهای مختلف حاکمیتی و حکومتی است. دست تقدیر بر این بود که این مسئولیت خطیر در تهران بر عهده بنده قرار بگیرد و باید این الگو را در تهران بسازیم.

وجود ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران

او بیان کرد: تهران با یک عرض و طول بزرگ و اهمیت خاص است که به تعبیر رهبری خودش به مثابه یک کشور است که اگر در تهران نمونه ای درست از حرکت جامعه را به نمایش بگذاریم در واقع نمادی از کارآمدی نظام اسلامی است. 

شهردار تهران گفت: با یک شهر ، مردم و شهرداری به عنوان متولی ایجاد زمینه ارائه خدمات به مردم مواجهیم. وقتی به شهر توجه می کنید بین شمال و جنوب آن بی عدالتی عیانی را می بینید. شهری که به گونه ای ساخته شده که هویت ایرانی اسلامی ندارد.

زاکانی افزود: تهران مشکلات متعددی دارد از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار تا مشکلات محیط زیستی و ‌... که لیست  کاملی در اختیار ما قرار می دهد. این شهر حدود ۱۴ میلیون در روز و در شب حدود ۱۰ میلیون  جمعیت دارد. از طرفی ناظر به شهروندان نیز تشدید فشار اقتصادی و خستگی و نارضایتی را می بینید.

شهردار تهران اضافه کرد: بلدیه، نظمیه و عدلیه سه جزئی هستند که مردم مستقیما با آنها مواجهند. ۴۲ سال در شهرداری تهران تلاش شده ما صحبت از سازمانی می کنیم که خود را یک نهاد خدماتی  می داند و تلاش های متعددی نیز انجام داد که بخشی از آن نیز مطلوب و بخشی نیز مناسب نبود. اما این سازمان با مشکلاتی مواجه بوده و هست.

زاکانی عنوان کرد: اولین مشکل آن تنش مالی سنگین است. ۲.۵ سال قبل تلاش شهرداری تنها کسب درآمد برای پرداخت به موقع حقوق کارکنانش بود. همچنین از  بدهی مفرطی نیز رنج می برد. طبق آخرین محاسبه میزان بدهی شهرداری ۷۳ هزار میلیارد تومان بدون احتساب ۷ هزار میلیارد تومان احکامی که بر علیه ما صادر شده و  مالیات و بدهی تامین اجتماعی است که در مجموع به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان می رسد. 

ضرورت تحول در کالبد و روح شهر را به صورت‌ توأمان

او یادآور شد: امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به بانک‌ها هست که بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان سود بانکی آن است.  از پس این فشار مالی این نهاد به روزمرگی افتاده بود و اسباب آزرده خاطری جامعه را فراهم می کرد.

شهردار تهران بیان کرد: بنابراین یک الگوی جدید را طراحی کردیم تا در تهران پیاده سازی کنیم که امیدواریم با تبعیت از رهبر معظم انقلاب و با تکیه بر مردم و نخبگان بتوانیم این الگو را محقق کنیم. معتقدیم که اراده بچه های انقلاب می تواند این را محقق و انقلاب اسلامی را وارد یک عرصه جدید کند. 

زاکانی گفت: باید بتوانیم برای ساختن این الگو تحول در کالبد و روح شهر را به صورت‌ توأمان داشته‌ باشیم. در ۴۲ سال گذشته کمتر به روح شهر توجه شده و عمده توجه به کالبد شهر بود. در حالی که به ابعاد  اجتماعی فرهنگی، ترافیکی و موضوعات نرم شهر نیز باید توجه شود البته در کنار آن در  کالبد شهر نیز نیازمند پیشرفت هستیم توجه توأمان به روح و کالبد چیزی است که ما را به الگوی مورد نظر خواهد رساند. 

او افزود: حضور مردم در هر عرصه ای بر محور نخبگان با پتانسیل جوانان امکان بزرگی است که تاکنون در هر عرصه ای که اتفاق افتاده ما را موفق کرده است. شهروندان ناراضی اگر افق روشن و اخلاص و خدمت شایسته ملاحظه کنند خودشان به عنوان عوامل اصلی تحول به میدان خواهند آمد و تلاش می کنیم که مردم میدان دار شوند. 

تبدیل ۱۲۰۰ حساب به یک خزانه واحد

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری باید از یک نهاد خدماتی صرف  به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و ما باید مسئولیت های اجتماعی خود را بپذیریم.کار شهرداری فقط رفت و روب نیست و باید حرکت در مسیر مدیریت یکپارچه شهری و حتی فراتر از آن حکمرانی واحدشهری بر مدار مردم را دنبال کند.

زاکانی اضافه کرد: به‌ شورا اعلام کردیم که قائلیم چهره شهر را تغییر دهیم تا معتاد متجاهر و کودک خیابانی در شهر دیده نشود چرا که رهبر معظم انقلاب می گوید که آسیب‌های اجتماعی خواب را از چشمم ربوده است بنابراین وظیفه ما است که این مشکلات را حل کنیم ضمن اینکه  این افراد آسیب دیده درواقع عضوی از خانواده و عزیزان ما هستند و باید به آنها رسیدگی کنیم. 

او عنوان کرد: در شهرداری ۱۲۰۰ حساب و جزایر مالی متعدد وجود داشت که در جهت ایجاد شفافیت آنها را تبدیل به یک حساب واحد کردیم.

شهردار تهران با بیان این نکته که باید یک حرکت جهادی و انقلابی در شهر ایجاد کنیم، یادآور شد: در بحث انتصابات جز چند نفر که می شناختم انتصاب و انتخاب الباقی را به یک سیستم واگذار کردم و انتصابات را از حالت سلیقه ای خارج کردم.

او گفت: کانون ارزیابی ناظر به مناطق و نواحی در کنار  پنل های تخصصی ناظر به سازمان ها و شرکت ها شکل گرفت. توجه این بود که با جز معاونین که در این بخش به دنبال رویکرد جدید در شهر بودیم، عمدتا انتخاب از درون شهرداری باشد. بر همین اساس در مناطق ۸۰ درصد انتصابات از درون شهرداری ها انجام شد. در شرکت ها نیز عملا توجه به این است که در شرایط مساوی کسی که درون شهرداری است ترجیح داده شود. 

زاکانی با بیان اینکه برخی از مجموعه‌های دولت پیغام فرستادند که ما نیز می خواهیم این روش را در انتصابات به کار ببندیم، گفت: حتی در بحث صلاحیت ها، هم از حراست و هم از بازرسی و هم هیات تخلفات اداری تاییدیه گرفتیم. ضمن اینکه تمام احکام یک ساله است تا افراد ارزیابی شوند و درصورت عدم توانایی ابقا نمی شوند. 

تشکیل ۳۵۳ مجمع نخبگانی

او بیان کرد: موضوع مهم امروز ما فکر است و نیازمند جدی به فکر نو و خلاق و پویا هستیم. بر همین اساس دبیرخانه ای را ایجاد کردیم تا سازماندهی نخبگان را ناظر به نیازهای تهران انجام دهیم. مرکز مطالعات را مکلف کردیم که سازماندهی نخبگان را انجام دهد و از ظرفیت نخبگان برای تحول در شهر استفاده کند. در سطح دوم دبیرخانه ای در حوزه ریاست راه اندازی شود و همه حوزه های ما یک هیات اندیشه ورز داشته باشند.

شهردار تهران افزود: همچنین در سطح سوم هیات های اندیشه ورز در سطح ناحیه نیز تشکیل می شوند تا بتواند قوه عاقله شهرداری باشند و لوکوموتیو فکری شهرداری را حرکت دهند. یکی از کارهای بزرگی که باید اتفاقات بیفتد این است که ۳۵۳ محله تهران هویت پیدا کنند و تعلق مکانی به آنها موضوعیت جدی پیدا کند و شهر به مجموعه های مولد در رقابت با یکدیگر تبدیل شود. باید ۳۵۳ مجمع نخبگی و موثر در محل تشکیل دهیم تا برای ما ایده پردازی و نظارت و برای محله خودشان تصمیم بگیرند. 

زاکانی ادامه داد: ذیل این قاعده برای محور ۱۵۰۰ مسجد ۵۲ فعالیت را تعریف و ۵۲ جشنواره را در طول سال برگزار می کنیم تا کل شهر در پارامترهایی با هم رقابت کنند و در مناطق خود کانون هایی را تربیت کنند که عناصر حرفه ای را در حوز های مختلف جدا کرده و در مسیر و مدار قهرمانی قرار دهند.

او درباره انتصاب دستیار شعر و ادبیات فارسی بیان کرد: افراد منتقد این اقدام، مسأله را با ذهن خود تفسیر می کنند و نمی دانند ما دنبال چه مسیری هستیم. در حالی که ما برای کارهای خود استدلال و منطق داریم . در مساله انتصاب قوم و خویشی نیز به دلیل  اینکه ایشان اعتماد و دانش و ممارست فکری که با بنده داشت و حضرت آقا نیز فرمود که در گلوگاه ها مدیریت را به فرد مورد اعتماد خود بدهید و  برای شفاف سازی بیشتر حکم انشایی و بدون حقوق گذاشتیم. البته برداشتن این حکم سخت اما صادقانه بود. 

شهردار تهران عنوان کرد: گام دیگر خدمت ناظر به زدودن آلودگی ها از صورت شهر و تشدید خدمات در بحث هایی مانند  فضای  سبز و رفت و روب و روشنایی است که از این هفته آغاز می شود. با وزیر نیرو نیز در این باره صحبت کردیم تا با استفاده از امکاناتی مانند لامپ  ال ای دی میزان مصرف را به یک هفتم برسانیم . حدود ۱ میلیون چراغ نیاز است که وزارت نیرو  برای ۱۰ هزار چراغ قرارداد بسته و این نیازمند حضور و کمک شهرداری است. 

نیاز به ۳ هزار واگن برای کارکرد بهتر متروی تهران

زاکانی گفت: همچنین شهر دچار یک صورت نا زیبا است و  در بحث معتادان متجاهر و کودکان کار بنا شد شهرداری محور شود تا این مشکل  را با کمک مجموعه های مختلف حل و  در سه تا ۴ سال به سرانجام نهایی برساند . همچنین سازمان زیباسازی را برای کارهای فرهنگی مامور کردیم نه اینکه کالای خارجی تبلیغ کند. 

او افزود: در ۷ خط مترو به ۳ هزار واگن برای رساندن سرفاصله قطارها به ۲.۵ تا ۳ دقیقه نیاز داریم. ۴ خط دیگر نیز برای ساخت  ۲۰۰ هزار میلیارد تومان‌ پول می خواهد. البته در خط ۱۰ تحقیقات برای مجموعه‌ های ایستگاهی به مناقصه گذاشته شد.

او ادامه داد: در دو ماه اخیر  ۱۷۵ اتوبوس خریدیم که ۱۱۰ دستگاه آن تحویل شده و ۶۵ دستگاه دیگر تا دو هفته دیگر تحویل می شود.در  حوزه فنی و عمرانی در حال بررسی به منظور اصلاح ۷۴ رمپ و لوپ هستیم که بیش از  ۵۰۰ کیلومتر از مسیر ۶۰۰ کیلومتری را کاهش می دهد یعنی در طول  ۱۰ سال ۳۱ هزار میلیارد تومان به نفع مردم صرفه اقتصادی دارد. 

شهردار تهران بیان کرد: اداره شهر سخت است اما ایجاد تحول و ساختن یک بنیاد جدید و توجه به روح و جسم شهر نفس‌گیر است که البته بن بستی  در آن نداریم اما نیاز به کمک داریم  و امیدواریم به مدد الهی گام‌های بلندی در این مسیر برداریم.

۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
کد خبر: 14126

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =