اضافه شدن ۶۵ دستگاه اتوبوس تا یکماه آینده

شفیعی با توضیح جزییاتی از بهره‌برداری ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در فردا، از احتمال انعقاد قراردادی برای خرید ۱۰۰ اتوبوس دیگر خبر داد و گفت: تا یکماه آینده ۶۵ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز -۱۶ آبان ۱۴۰۰- در حاشیه صحن علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره رونمایی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس گفت: فردا ۱۱۰ دستگاه از ۱۷۵ دستگاه اتوبوس که همگی نو هستند به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود.

او با بیان اینکه تا یکماه آینده هم ۶۵ دستگاه اتوبوس دیگر وارد خطوط می‌شود، توضیح داد: علاوه بر این، در حال انقعاد قرارداد دیگری با خودروسازان داخلی براساس منابع مالی موجود در شهرداری برای خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر هستیم، چرا که دولت فعلا منابع خاصی را برای تامین مالی اتوبوس شهری پیش‌بینی نکرده است.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ هم اکنون ۲ هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این تعداد قرار است به سه هزار دستگاه برسد که از این تعداد ۹۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی می‌شود.

بار مالی کارت بلیت‌های تخفیف‌دار، بر گردن شهرداری است

شفیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر در قیمت کارت بلیت‌های دانشجویان و دانش‌آموزان، گفت: تغییر در قیمت کارت‌بلیت دانش‌آموزان و دانشجویان متناسب با منابعی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک قابل تامین باشد، امکان‌پذیر است. البته این موضوع جزو وظایف اصلی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک نیست و به نوعی برای حمایت از دانش‌آموز است، چرا که در گذشته و پیش از ایجاد کارت‌بلیت، وزارت آموزش و پرورش بلیت‌هایی را از شهرداری با تخفیف خریداری و به دانش‌آموزان ارایه می کرد.

او افزود: اما حالا بار مالی تامین منابع کارت‌بلیت‌های تخفیف‌دار این قشر بر دوش شهرداری افتاده و هیچ حمایتی از سوی دولت و یا وزارت آموزش و پرورش نمی شود. از طرف دیگر منطقی نیست که شهرداری متولی این امر باشد؛ چرا که شهرداری تهران وظایف دیگری دارد، اما حالا در این کار پیشقدم شده و روز به روز به وظایفش دراین بخش افزوده می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه کارت بلیت سالمندان هم این اتفاق رخ داده است، گفت:  تغییر در  قیمت کارت بلیت برای سالمندان، مصوبه شورای شهر پنجم  بوده است، اما اجرای آن منوط به پیش‌بینی منابع مالی در بودجه است که حداقل سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اعتباری که در بودجه امسال پیش‌بینی شده ۱۵ میلیارد تومان است که باید دنبال تخصیصش باشیم. درواقع بار مالی این موضوع عملا بر گردن حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک افتاده است.  

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، میراث بی‌توجهی مسئولان در گذشته است

شفیعی همچنین درباره تذکر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اختلال در سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای گذشته توضیح داد: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص در اتوبوس و مترو یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری است که میراث‌دار ۱۰ سال بی‌توجهی مسئولان سابق است. تذکر هم درباره اختلالات در وضعیت شبکه خطوط مترو بود. این اختلال سیگنالینگ مقطعی و کمتر از ۱۵ دقیقه طول کشید و اختلالی بود که به صورت الکترونیک، ایستگاه‌های هفت تیر و دروازه دولت را درگیر کرد و مجبور شدیم سیستم را از حالت خودکار به حالت دستی تغییر دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نباید درآینده چنین مسائلی رخ دهد، گفت: اختلال دیروز در مترو به خوبی مدیریت شد، اما نباید در آینده چنین مشکلاتی رخ دهد. اگر عامل انسانی مسبب اختلال باشد باید راهکاری اندیشیده و یا اگر ضعفی در تجیهزات است باید تعمیرات انجام شود.

جزییات نخستین قطار فوق سطحی در کشور

او همچنین درباره دو طبقه شدن بزرگراه شهید همت هم توضیح داد: این موضوع فعلا در مرحله مطالعه است و موضوع اصلی خط «ال. آر. تی» بود که از پایه‌های پل فوق سطحی که در این ایده  قرار است اجرا شود، می‌توان برای ۲ طبقه کردن بخشی از بزرگراه شهید همت که ترافیک سنگیتی دارد هم استفاده شود.

به گفته معاون شهردار تهران، پروژه اصلی که فقط در حد ایده است ایجاد خط «ال. آر. تی» است و در صورت تصویب شورای شهر ایده خوبی هم می‌تواند باشد. در واقع قطار روی پل بدون آنکه وارد عمق زمین شود، حرکت می‌کند و در صورت اجرا، این پروژه نخستین قطار فوق سطحی در کشور می‌شود و اگر از نظر ترافیکی موثر باشد، ایده بسیار خوبی است.

کاهش ۱۰ درصدی ترافیک

شفیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تغییر در طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا گفت: طرح ترافیک فعلی نسبت به گذشته یک گام به جلو است و نسل جدیدی از سیستم مدیریتی را به کار گرفته است. به تازگی هم تغییر در ساعت طرح، سبب شده تا ۲۰ درصد ترافیک داخل محدوده و ۱۰ درصد خارج از محدوده طرح ترافیک کاهش پیدا کند. از روز اول آذر هم بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهرداری تهران، طرح ترافیک از ساعت ۶.۳۰ صبح تا ۱۸ خواهد بود که با رفع محدودیت تردد شبانه که درخواست رفع آن را دادیم، به نظر می‌رسد روانی ترافیک در شهر بهتر باشد. برای تغییر در ساعت طرح ترافیک هم تیمی در حال مطالعه راهکارهای جدید و جهانی و به کارگیری آن در شهر است اما فعلا به نتیجه‌ای نرسیده است.

۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 14222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =