شناسایی خطرات پایتخت با همکاری سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن

در نشست مشترک سه جانبه میان روسای سازمان مدیریت بحران شهر تهران ، سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) و مرکز مدیریت اطلاعات توسعه بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) بر ضرورت تقویت همکاری‌های مشترک به منظور کاهش ریسک خطر در تهران در دور جدید همکاری جایکا با شهرداری تهران تاکید شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نشست بررسی دستاوردهای مشترک سازمان مدیریت بحران شهر تهران و آژانس همکاری های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با هدف بررسی زمینه‌های همکاری با مرکز مدیریت اطلاعات توسعه بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد و طی آن رئوس زمینه‌های مشترک همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست ضمن قدردانی از مشارکت سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) افزود: جایکا نقش مهمی در انتقال دانش و تکنولوژی در حوزه کاهش ریسک و بلایا در سطح دنیا دارد و خوشبختانه فعالیت های این سازمان در ایران به طور مستمر در حال انجام است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ویژگی‌های شهر تهران از جمله وسعت، جمعیت و اهمیت اقتصادی و اجتماعی شهر افزود: باید در مدیریت سوانح و حوادث به تهران نگاه ویژه داشته باشیم.

نصیری بیان کرد: راهبرد سازمان مدیریت بحران شهر تهران جایگزینی مدیریت ریسک به جای مدیریت بلایا است. چرا که هزینه در مدیریت ریسک به مراتب ارزشمندتر از هزینه کردن برای زمان وقوع حوادث است، از همین رو مدیریت ریسک مبتنی بر سند جهانی کاهش مخاطرات «سندایی» باید در راس اقدامات شهر تهران قرار گیرد.

او افزود: برای این منظور نیاز داریم ریسک بلایا را بشناسیم و شیوه حکمرانی خطر بلایا را دنبال کنیم. با سرمایه گذاری در مدیریت ریسک در نهایت می توان به توانمندی در مرحله پاسخ و مقابله پرداخت. البته برای این امر به رویکرد جامعه محور نیاز داریم و باید مردم را توانمند سازیم تا خودشان بحران را مدیریت کنند و به عنوان نهادهای دولتی و حکومتی و حاکمیتی نباید به دنبال مدیریت بحران باشیم بلکه باید مردم را توانمند سازیم و به مردم آموزش دهیم و تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم تا خودشان در لحظات طلایی و ثانیه های حساس و خطر ساز اوضاع را مدیریت کنند.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: تحریم‌های ظالمانه راه را برای پیشبرد اهداف آمادگی در برابر بلایا سخت کرده است. البته ایران با انگیزه مسیر را پیش می برد و دانشمندان جوان و مردم علاقمند و پر انگیزه راه خودشان را پیدا و برای رسیدن به آینده بهتر تلاش می کنند.

نصیری بر تقویت همکاری‌های مشترک سازمان مدیریت بحران تهران و جایکا بیش از پیش تاکید و ابراز امیدواری کرد خروجی‌های این همکاری جدید و دستاوردهای آن در سایر کلان شهرهای کشور نیز استفاده شود.

او با بیان اینکه مهم ترین چالش در کشور یکپارچه نبودن بانک‌های اطلاعاتی است، افزود: ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و سیستم یکپارچه هماهنگی مدیریت بحران از چالش‌های اصلی مدیریت بحران در ایران است که باید در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه شود و برنامه ریزی ها به جای اینکه پاسخ محور باشد باید بر اساس خطر و ریسک تهیه شود و باید یک سیستم یکپارچه مدیریت ریسک در ایران ایجاد شود.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اهمیت جوامع محلی افزود: باید با نقش آفرینی و ایجاد ظرفیت در جوامع محلی به سمت تاب آوری جوامع محلی حرکت کنیم.

نصیری افزود: توسعه راهبردی در مناسبات و همکاری های بین المللی یکی از راهبردهای این سازمان است و بر همین اساس گسترش روابط با جایکا در دستور کار قرار دارد.

او گفت: ایران در حوزه دانش نظری در منطقه پیشرفت چشمگیری دارد و امیدواریم بتوانیم زمینه همکاری سه جانبه عملیاتی و مستمر با جایکا و اپدیم را محقق سازیم و طرح جامع مدیریت بحران و ریسک تهران بروزرسانی شود و دستاوردهای شهر تهران به کل کشور تعمیم یابد. همچنین در حوزه همکاری های بین المللی با استفاده از انتقال تجربیات و دانش موجود بتوانیم در سطح منطقه به درآمد زایی برسیم.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: با پیش‌بینی و عملیاتی شدن سناریوهای جدید در تهران و ارزیابی آنها با کمک جایکا و اپدیم فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه همکاری‌های دو یا چند جانبه ایجاد می شود.

همکاری جدید با تهران در آینده نزدیک

تارو آزوما رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در تهران نیز در این نشست با بیان اینکه در آینده نزدیک همکاری‌های جدید آغاز خواهد شد، افزود: بر اساس چارچوب جهانی سندایی درخصوص کاهش ریسک بلایا این سازمان از تمام مراحل چرخه مدیریت بلایا شامل پیشگیری، کاهش بلایا، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بهبود حمایت خواهد کرد.

رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن با بیان اینکه اولویت اول جایکا درحوزه پیشگیری و کاهش خطر است افزود: ترغیب کشورها برای کاهش ریسک بلایا و سرمایه‌گذاری به منظور ارتقای تاب‌آوری سبب می شود ریسک خسارات و بلایا کاهش یابد و تقویت مدیریت واحد و شناخت ریسک بلایا بر اساس داده های علمی به شناسایی سطح واقعی ریسک بلایا منجر می شود.

تارو آزوما افزود: شهرداری تهران مشارکت شهروندان را با انجام اقدامات پیشگیرانه و براساس رویکرد جامعه محور تقویت کرده و ترویج اطلاع رسانی و افزایش آگاهی از طریق اجرای برنامه‌های مختلف همچون شبیه سازی تخلیه امن اضطراری و طراحی نقشه های تخلیه و نیز تقویت آموزش‌های شهروندی عملیاتی شده است.

ایجاد بانک‌های اطلاعاتی منسجم در بعد داخلی و بین المللی

علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست افزود: ایران کشور آسیب‌پذیری در برابر بلایا است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم و بانک‌های اطلاعاتی منسجم و همکاری‌های مشترک دارد که در بعد داخلی و بین المللی می توان آن را پیگیری کرد. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از پیشکسوتان این حوزه در مدیریت بلایا است و خوشبختانه زمینه همکاری خوبی با نهادهای داخلی و خارجی دارد و تاکنون از ظرفیت جایکا هم به خوبی بهره برده است که امیدواریم این همکاریها در بعد ملی و بین المللی ادامه یابد و از ظرفیت اپدیم هم بیشتر استفاده شود تا هم ظرفیت سازمان مدیریت بحران تهران تقویت و هم نتایج بهتری به عنوان الگو در کشور ارائه شود.

۹۰ درصد افراد آسیب‌دیده جهان در دهه گذشته متعلق به آسیا و اقیانوسیه است

مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد مرکز توسعه مدیریت بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) نیز در این نشست افزود: منطقه آسیا- اقیانوسیه با بلایای طبیعی گوناگونی مواجه است که مدیریت آنها نیازمند تصمیم گیری و مشارکت همه جانبه است. منطقه آسیا به طور متوسط هر ساله در دهه گذشته ۷۰ هزار تلفات به دلیل وقوع بلایای طبیعی داشته است. از مجموع افراد آسیب‌دیده جهان در دهه گذشته ۹۰ درصد متعلق به منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده و بر این اساس تأسیس این مرکز منطقه‌ای برای پاسخگویی به نیاز منطقه بوده است.

هماهنگ کننده ارشد مرکز توسعه مدیریت بلایا در آسیا و اقیانوسیه افزود: پیشنهاد تأسیس مرکز در سال ۲۰۰۱  به دنبال وقوع زلزله بم مطرح شد و با توجه به حساسیت موضوع، دبیرخانه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)  در اجلاس سالانه خود نشست ویژه‌ای را در ارتباط با زلزله بم تشکیل داد. اسکاپ یکی از پنج کمیسیون سازمان ملل متحد است که زیر نظر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد فعالیت دارد. منطقه تحت پوشش اسکاپ حدود ۴ میلیارد، تقریباً دو سوم کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و از این حیث اسکاپ را تبدیل به جامع‌ترین کمیسیون منطقه ای سازمان ملل متحدکرده‌است.

محقق گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور مشارکت فعال‌تر در این بخش از آسیا در همکاری با اسکاپ و با هدف جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه در ارایه طرح تأسیس اپدیم پیشقدم شد. اپدیم قرار است بین سه رکن مدیریت اطلاعات بلایا یعنی اطلاعات، دانش و توسعه ظرفیت در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای فعالیت کند.

او افزود: کمک به توسعه ظرفیت‌های مدیریتی اطلاعات بلایا در سطوح ملی و منطقه‌ای، رویکرد کلی مرتبط به مدیریت اطلاعات بلایا با توجه به خطرات، آسیب‌پذیری‌ها و در معرض خطر بودن در زمینه توسعه، ایجاد ظرفیت‌سازی، تجارب و ابتکار عمل‌های تکمیلی منطقه‌ای از جهت گیری های اپدیم بشمار می آید.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 14243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =